به گزارش خبرگزاری شنو، به نقل از روابطعمومی جشنواره موسیقی فجر، ارکستر سازهای بادی شامل نوازندگان سازهای بادی چوبی و سازهای بادی است که سازهای کوبهای هم آنها را همراهی میکنند. البته در واقع دیگر سازهای بادی و سازهی زهی هم میتوانند در رکستر سازهای بادی نواخته شوند.
اعضای این ارکستر در بدو ورود با استقبال و تشویق مخاطبان همرا مواجه شدند.
در ادامه امیرحسین محمدیان روی صحنه حضور یافت و پس از تشویق مخاطبان چوب رهبری، ارکستر را به دست گرفت. فلوت، فاگوت، هورن و ترومپت برخی ادوات بادی این ارکستر بودند. کنترباس، گیتاربیس، درامز و پرکاشن هم دیگر سازهای ارکستر بودند.
در این چرا چندین قطعه نواخته شد که همگی برای ارکستر سازهای بادی تنظیم شده بودند.
اعضای ارکستر «راین» عبارتند از عبدالوهاب (مدیر ارکستر)، ماهسیما فلاحی، غزاله میرزازاده، راژان بیات، مریم دادفر، ملینا کیان(فلوت)، نازنین احمدزاده، شمیم کیانی(ابوا)، مینلی دانلیان، آنیتا یعقوبی، آرتمیس توسلی، انیسا میرزایی، نیکا رانکوهی، رهام ایرانخواه(کلارینت باس)، امیر ملکیزاده، روشا محمد اصغری، رزا کریمی(فاگوت)، مهسا یوسفینژاد، لیلا بازغی، نیما سرایی، آبتین زینالدین(هورن)، علی ضرابی، کامیار ماندگاریان، شایان هاتف(ترومپت)، سپهر عباسی، سهیل انارکی(ترومبون)، نهال سجادی، کوروش ملکی(کنترباس)، محمد علیزاده(گیتار بیس)، محمدرضا پناهی نژاد(تیمپانی)، سامان بهشتی(درامز)، ماهان ببری، سینا لطیف پور(پرکاشن)، علیرضا حمزه لو، سعید سلطانی(ساکسفون).
شبی باشکوه برای لطفالله مجد در تالار رودکی
سانس دوم تالار رودکی در ساعت ٢١:٣٠ در نوبت اول به شب لطفالله مجد هنرمند فقید عرصه موسیقی اختصاص داشت.
به گزارش روابطعمومی جشنواره موسیقی فجر، طی این اجرا سامان صادقیان نوازنده تار و جواد علیرضایی نوازنده تنبک هنرنمایی کردند.
این دونوازی در دو بخش اجرا شد؛ بخش اول بداههنوازی در همایون بود و بداههنوازی در شور و ابوعطا بخش دوم را تشکیل میداد.
همراهی خوب تار و تنبک در بداههنوازی تحسین برانگیز بود و ریتم اجرا در طول کنسرت به خوبی حفظ شد.
گفتنی است، سامان صادقیانزاده سال ۱۳۶۲ مقدمات موسیقی را از پدر آموخت و در ادامه برای یادگیری سهتار نزد سعید مزدک و محسن رازی رفت. او نوازندگی تار را نزد کیوان ساکت و سعید سیاره فرا گرفته است.
لطفالله مجدزاده به سال ۱۲۹۶ در ساری زاده شد و سال ۱۳۵۷ در تهران چهره در نقاب خاک کشید. او پس از فراگیری موسیقی در سال ۱۹۱۹ به انجمن موزیک ملی پیوست كه توسط روحالله خالقى به منظور حفظ، ترويج و تعليم موسيقى ايرانى تاسيس شده بود.
مجد در سال ۱۳۲۳ به برنامه موسيقى راديو تهران پيوست و يكى از نخستين نوازندگانى بود كه در برنامه موسوم به گلها شركت كرد كه توسط داود پيرنيا بنياد نهاده شده بود. اين برنامه در سال ۱۳۳۵ آغاز شد تا رابطه مضمونى بين موسيقى و شعر را در فرهنگ ايرانى به نمايش بگذارد. اجراهاى او در قطعات مختلف اين برنامه در ميان ماندگارترين كارهاى نوازندگى با تار نگريسته مىشود. در ميان آثار او مىتوان از تصنيف «دور از رخ تابانش» و ديگر «اميد دل» با شعرى از على مؤيد ثابتى ياد كرد. باید گفت زنده یاد مجد زندگی خود را صرف تار کرد و از او آثاری ماندگار به جا مانده است.
کلاویههایی که به یاد مرتضی محجوبی نواخته شد
اما بخش دوم سانس دوم تالار رودکی پس از گرامیداشت یاد لطفالله به یاد مرتضیخان محجوبی برگزار شد.
در این کنسرت محمدرضا امیرقاسمی نوازنده پیانو به اجرای قطعاتی از مرتضی محجوبی پرداخت. روی صحنه برای او دو پیانو با کوک غربی و ایرانی جانمایی شده بود.
به گزارش روابطعمومی جشنواره موسیقی فجر، در حالی که سالن رودکی از مخاطبان پر شده بود امیرقاسمی به تکنوازی پیانو پرداخت. او پیش از اجرای قطعه آخر کنسرت از حضار بابت حضورشان تشکر کرد و گفت: تعداد دوستان زیاد است و کاش میتوانستم از همه تشکر کنم. امیرقاسمی در ادامه قطعه «ساقینامه» یکی دیگر از ساختههای ماندگار مرتضیخان محجوبی را اجرا کرد.
محمدرضا امیرقاسمی متولد ۱۳۵۸ در تهران است. او پیانو را نزد سپیده کاشفی، اردشیر روحانی فرا گرفته است. او در سال ۱۳۷۸ به دانشگاه سوره رفت و در مقطع کارشناسی فارغ التحصیل شد و در ادامه به دانشگاه هنر رفت و مدرک فوق لیسانسش را از این دانشگاه دریافت کرد. گذراندن دو دوره وُرکشاپ در برگن نروژ در رابطه با رهبری ارکستر. شرکت در مسترکلاسهای مختلف پیانو مانند مسترکلاس پرفسور گرتشلر. فعالیت به عنوان مدرس پیانو و مبانی موسیقی از سال ۷۹ برخی از فعالیت های اوست.