به گزارش خبرگزاری شنو، سیدعباس صالحی وزیر ارشاد در چهارمین شب جشنواره موسیقی فجر به تماشای اجرای ارکستر سمفونیک تهران به رهبری نصیر حیدریان و قطعه ۱۷۶ در یادبود جانباختگان سانحه هواپیمای اوکراینی نشست.
در نوبت اول اجراهای چهارمین شب از جشنواره موسیقی فجر در شامگاه شنبه ۲۶ بهمن، ارکستر سمفونیک تهران به رهبری نصیر حیدریان دو اثر از آهنگساز شهیر آلمانی لودویگ فان بتهوون را اجرا کرد.
این قطعات شامل اوورتور کوریولان و سمفونی شماره هشت در سل ماژور بود.
اوورتور کوریولان روایت موسیقیایی بتهوون از تراژدی کوریولان یکی از نمایشنامه های شکسپیر است.
سوگنامهای برای یک پرواز ابدی
در انتهای این کنسرت قطعه ۱۷۶ از ساخته های بهزاد عبدی که یادواره جانباختگان سانحه هوایی هواپیمای اوکراینی بود اجرا شد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد اله یاری مدیر کل دفتر موسیقی، حمید قبادی مشاور اجرایی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی افضلی، مدیرعامل بنیاد رودکی و سیدمحمد طباطبایی دبیر شورای ارزشیابی هنرمندان پس از اجرا با رهبر و اعضای ارکستر سمفونیک تهران دیدار و گفت و گو کردند.
سیدعباس صالحی سپس با حضور در جمع خبرنگاران به سئوالات اصحاب رسانه پیرامون مهمترین رویداد موسیقی کشور پاسخ داد.
وی با اشاره به دستاوردهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برگزاری جشنواره موسیقی فجر، گفت: فضای جشنواره امسال دربر گیرنده اتفاقاتی است که روند گام به گام و رو به جلویی را نشان میدهد و عقبگردی در این زمینه مشاهده نمیشود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: هم نسل جوانی که در جشنواره هستند از لحاظ قدرت و توانایی روند رو به رشدی دارند. کما اینکه بسیاری از این هنرمندان جوان و نوجوان همانهایی هستند که در جشنوارههای دیگر کشور بهصورت جدی حضور پیدا کرده بودند و اینک در جشنواره موسیقی فجر حضور ویژهای دارند.
وی افزود: ما توازنی را میبینیم که هم دربر گیرنده حضور جوانان هنرمند در جشنواره موسیقی فجر است و هم حضور پیشکسوتان موسیقی آن را رقم زده است.
صالحی ادامه داد: یکی دیگر از دغدغههایی که جشنواره موسیقی فجر داشته و دارد، این بوده که موسیقی پاپ به عنوان یک سبک موردتوجه مردم چنان سایه بیندازد که موسیقی نواحی و موسیقی ایرانی را تحتالشعاع قرار دهد. اما با اهتمامی که از سوی همکارانم در معاونت هنری و دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفته، در سالهای مختلف از جمله امسال جریان موسیقی سنتی ایرانی و موسیقی نواحی به نحوی در فضای جشنواره فجر قرار گرفته که با روند رو به رشدی همراه باشد.
وی افزود: این به معنای رضایت کامل از آنچه انجام گرفته نیست اما این مسیری که بتواند موسیقی پاپ، موسیقی ایرانی، موسیقی نواحی و موسیقی کلاسیک در فضای مناسبی، خودشان را عرضه کنند به نظر میآید قابل توجه است.
صالحی افزود: به نظر میآید جشنواره موسیقی فجر علاوهبر اینکه خود را در تهران عرضه میکند در استانها هم نمایشدهنده تواناییهای موسیقایی هنرمندان کشورمان نیز هست. ما تلاش کردیم این مسیر را باز کنیم و به نظر میآید همین ۱۰ استانی که جشنواره موسیقی فجر در آنها برگزار میشود، میتواند تحولات مناسبی در عرصه برگزاری رویداد فجر باشد. البته جریان جشنواره موسیقی فجر با قله و آنچیزی که بتواند رضایتبخش نهایی باشد، فاصله دارد.
صالحی افزود: معتقدم مسیرهایی را به صورت قدم به قدم برداشتهایم و امیدوارم گامهای بعدی با سرعت بیشتری طی شود و کارها انجام گیرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه خاطرنشان کرد: در مدت اخیر اتفاقاتی که ما در عرصههای بینالمللی و داخلی داشتیم، در بخشهای مختلف جشنواره میتوانست اثرگذار باشد. به گونهای که جریان برگزاری جشنوارههای ما را با علامت سئوالهای جدی روبهرو کند.
ما در بخش بینالملل تمام تلاشمان را انجام دادیم تا به واسطه حضور همکارانم در دفتر موسیقی، وزارت امور خارجه و ستاد برگزاری جشنواره موسیقی فجر چراغ بخش بینالملل جشنواره را خاموش نکنیم.
وی افزود: جشنواره موسیقی فجر عملا تقاطع چند خط است که به یکدیگر متصل میشوند و این اتصال تعریفی از جشنواره موسیقی فجر ایجاد میکند. البته تلاش دوستان من در دبیرخانه جشنواره تلاش بسیار وسیعی بود و ما امیدوار بودیم تلاش ما در فضای بینالملل حالت جهشی پیدا کند. اما شرایط و اتفاقات پیش آمده منجر به این شد که در این قسمت تاثیراتی داشته باشیم. حتی ما در برخی مقاطع به نقطهای رسیدیم که بخش بینالملل نداشته باشیم اما خوشبختانه این اتفاق نیفتاد و ما امسال شاهد برگزاری بخش بینالملل جشنواره هستیم.
صالحی افزود: این شرایط هم با پیگیریهای وسیعی اتفاق افتاد که این گروهها قانع شوند در جشنواره حضور داشته باشند.
صالحی در پایان گفت: تصویری که از جمهوری اسلامی ایران بعد از حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی ایجاد شد، امکان حضور گروههای بخش بینالمللی و دیگر مواردی که در حوزه ارتباطات بینالمللی وجود داشت، باعث شد علامت سئوالات زیادی در این بین ایجاد شود. اما خیلی زود فضای همدلی به وجود آمد و باعث شد گروههای هنری مجاب شوند که این زبان همدلی را نباید رها کرد و بلکه از زبان موسیقی میتوان به عنوان زبان همنوایی و همدلی استفاده کرد.
انتهای پیام/