تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
11

آلبومی از کرمان تا تهران

  • کد خبر : 16612
  • ۱۱ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰
آلبومی از کرمان تا تهران
«دلبرانه» عنوان یکی از تازه ترین آلبوم های منتشر شده در بازار موسیقی است که با روایت مسعود نکویی در در دسترس شنوندگان قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شنو، آلبوم  دلبرانه با همت مسعود نکویی و همکاری گروه «مهر وطن» منتشر شد.

«دلبرانه» عنوان یکی از تازه ترین آلبوم های منتشر شده در بازار موسیقی است که با روایت مسعود نکویی در در دسترس شنوندگان قرار گرفته است.

مسعود نکویی درباره این آلبوم توضیح داده است:

مجموعه «دلبرانه» از هم آورد «کماج»، «لیل لیل»، «مشکوله»، «یه پول خروس»، «شهرخالی»، «سردار گل محمد» و«سراومد زمستون» جان گرفته است.

«کماج» برگرفته از نام خوراکی و شیرینی اصیل و مقوی کرمانی است که قدمتی هزارساله دارد .این قطعه آکاپلا با نغمه ای ایرانی و به شیوه موسیقی جز و در یکی از انواع گام بلوز نوشته و تنظیم شده است.
«لیل لیل» از حرکات نمایشی کودکانه روستای جوشان کرمان است که سینه به سینه از اجداد ما به عنوان میراث ناملموس ایرانی و کرمانی به ارث رسیده است. این قطعه نیز با نغمه های خاص اصیل خود به شیوه جز آکاپلا تنظیم شده است.
«مشکوله» نیز از زبان بانوی کوچ نشینی است که مشک می زند و محصولات درون مشک را بین خانواده و دیوان تقسیم می کند و در آن از نام آواهای مشک زنی نیز در تنظیم استفاده شده است.
«یه پول خروس» هم روایت نغمه ای معروف از کوچه و بازار تهران قدیم است که به شیوه آکاپلا تنظیم شده است.

«شهرخالی»به زبان پارسی دری از زبان یک افغانستانی در وصف شهر و دیار خویش است. (شاعر امیر جان صبوری)
«سردارگل محمد» هم ترانه خراسانی در مورد سردار گل محمد است که به شیوه آکاپلا تنظیم شده است. این در حالی است که در پایان آثار این آلبوم موسیقی قطعه «سراومد زمستون» به صورت آکاپلا برای گروه کر تنظیم شده است.

گروه «مهر وطن» با تولید بیش از ۵۰۰ اثر جدید آکاپلا در خصوص فرهنگ شفاهی و ناملموس، آداب و رسوم، بازی های محلی، آواهای کار، زندگی، آثار باستانی با لهجه ها و گویش های متنوع ایرانی در قالب آلبوم های موسیقی سعی دارد گوشه ای از اصالت و فرهنگ عظیم ایران را به نمایش بگذارد.»

مسعود نکویی آهنگسازی – میکس و مسترینگ، مهرانا نکویی – وحیده قاسمی، آیدا ایرانمنش – فاطمه یارمند (سوپرانو)، حبیبه هادی مقیم زاده – سمانه وزیری (آلتو)، مسعود نکویی – برسام صباغ – علی الهامی (تنور)، محسن نظری زاده – یاسین فیروزی (باس)، برسام صباغ مدیر نشر، حسین طهرانی گرافیک، مجید صباغ خط، کیانا سعید هماهنگی نشر گروه اجرایی این آلبوم را تشکیل می دهند.
مسعود نکویی این آلبوم را به پدر و مادر خود تقدیم کرده است.

گروه آوازی مهر وطن در کرمان و به سرپرستی مسعود نکویی تشکیل شد، تا چندگویش از ٢۵٠٠ گویش استان کرمان را در کنار گویش شیرین کرمانی و به صورت کُرال آکاپلا تقدیم نماید.

با توجه به تعامل فرهنگی سه استان: کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان، و موسیقی مشترک، این تقابل زیبای فرهنگی در جنوب استان کرمان تولید و بنابه شواهد موجود تاریخی این سه استان نه تنها تاکنون هیچ اثر کرال پولیفونیک و یا کنترپوانتیک ساخته نشده بود بلکه به جز چند مورد، نغمه های ناب این مناطق ارکسترال هم نشده اند. گروه موسیقی مهر وطن با توجه به رسالت خود در زمینه بازسازی نغمه های استان کرمان به صورت آواز جمعی (کرال) و ارکسترال، از سال ١٣٨۶ به این مهم پرداخته است تا این ملودی ها را به گوش همیهنان و جهانیان برساند.

اجراهای گروه مهر وطن شامل موارد زیر میباشد:
آثار آکاپلای کلاسیک موسیقی جهانی

آثار کرال ایرانی و محلی آهنگسازان ایرانی
آثار فرهنگ شفاهی و هویت ایرانی و کرمان از مسعود نکویی و دیگر آهنگسازان
آثار کارآوا و کاررفتار مربوط به مشاغل قدیمی ایرانی و کرمانی

تولیدات این گروه 

نشر آثار آهنگسازی و تنظیم مسعود نکویی در سبکهای کرال آکاپلا، اکتاپلا و وکال با مضامین هویتی و اجتماعی (بیش از ۴۰۰ اثر)

آلبومهای تصویری و کلیپهای محتوایی مفهومی با مضامین فرهنگی وهویتی مربوط به فرهنگ ایران و کرمان

کارفتار ها و کارآوا ها برای پاسداشت و زنده کردن مشاغل قدیم ایرانی و کرمانی با حرکت های اصلی این مشاغل ( بیش از ۳۵۰ شغل)

انتهای پیام/

5/5 - (1 امتیاز)
لینک کوتاه : https://shenonews.ir/?p=16612

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0

دیدگاهها بسته است.