تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024
10

آینده‌ی روشن در انتظار بانوان آهنگساز

  • کد خبر : 11862
  • ۰۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۸
آینده‌ی روشن در انتظار بانوان آهنگساز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شنو، با خانم نسترن هاشمی آهنگساز و رهبر گروه بانگ نو در رابطه با جشنواره موسیقی فجر و فعالیت هنری ایشان به گفتگو پرداختیم که در ادامه این گفتگو را می‌خوانید. نهایت توانم را برای کار می‌گذارم زمینه‌ی خانوادگی ما در موسیقی، باعث کشش و به وجود آمدن شور موسیقیایی در […]

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شنو، با خانم نسترن هاشمی آهنگساز و رهبر گروه بانگ نو در رابطه با جشنواره موسیقی فجر و فعالیت هنری ایشان به گفتگو پرداختیم که در ادامه این گفتگو را می‌خوانید.

نهایت توانم را برای کار می‌گذارم

زمینه‌ی خانوادگی ما در موسیقی، باعث کشش و به وجود آمدن شور موسیقیایی در من شد. پدرم بسیار به موسیقی علاقمند بودند و خودشان آواز سنتی می‌خواندن. از دوران کودکی همیشه کارهای فاخر موسیقی ایرانی در خانه‌ی ما پخش می‌شد و خوب این زمینه را برای علاقه‌مندی من به موسیقی فراهم کرد، زمانی که تصمیم گرفتم سنتور را به عنوان ساز انتخاب کنم خیلی مورد استقبال قرار گرفت. برادر من پیانیست و آهنگساز هستند، که بسیار شخصیت عزیز و قابل احترامی برای من دارند و من ایشان را الگو قرار می‌دهم و در کل حمایت خانواده بسیار در کار من موثر بود.
موسیقی به این شکل است که وقتی شوریدگی و شیدایش در انسان به وجود بیاید او را در جهت پیشرفت سوق می‌دهد و در هر زمان موجب شکوفایی اتفاق جدیدی در انسان می‌شود. در رابطه با کنکور هنر هم همین‌گونه بود البته این برمی‌گردد به سیستم شخصیتی من که اصولاً آدم ایده آل گرایی هستم و هر کاری را که شروع میکنم، تصمیم می‌گیرم که در بهترین کیفیت و عالی‌ترین حالت ممکن انجام بدهم و تمام توان خود را می‌گذارم. البته من فقط بلد هستم که درست درس بخوانم و این سیستم را از مدرسه یاد گرفتم و جالب اینکه سال اولی بود که تصمیم گرفتم کنکور هنر بدهم و اول مشورت‌ کردم و برنامه ریزی چند ماه را انجام دادم و نتیجه عالی را گرفتم. این اتفاق برای من بسیار شیرین بود و در موفقیت خود لطف خدا را همواره شامل حال خود میدانم.

اجرای آنلاین از نظر کمی شاید پرشورتر باشد اما از نظر کیفی مناسب نیست

مخاطب در حالت اجرای زنده و کنسرت برای کار بسیار هیجان دارد، و روند کار به این صورت است که یک بلیت را تهیه می‌کند و زمان مشخصی را به آن اختصاص می‌دهد و خوب موقعی که در سالن می‌نشیند ۵۰ دقیقه به صورت مداوم یک اجرا را گوش می‌دهد بدون اینکه متوجه شده باشد زمان چطور گذشته اما در اجرای آنلاین به دلیل اینکه به هر حال مخاطب در فضای اجرا قرار نمی‌گیرد و این کار را در جایی به غیر از سالن اجرا دنبال می‌کند ممکن است درگیر موضوعات دیگر شود یا به دنبال کار دیگری برود و وقتی برگردد قطعه را از دست بدهد و بصورت کامل آن را گوش ندهد موضوع دیگری که اجرای آنلاین را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ این هست که در سالن، صداها به صورت عالی شنیده می‌شود و تمام قسمت‌های سازها به خوبی قابل شنیدن است و مخاطب می‌تواند اجرا را کاملاً درک کند اما در حالت برخط اینطور نیست. همان‌گونه که در روز اول اجرای آنلاین جشنواره در سایت انجمن موسیقی شاهد بودیم وقتی که کار پخش شد، صدا و تصویر سینک نبود و دیگر اینکه اسپیکرها کیفیت صدا را پایین می‌آوردند؛ اما نمی‌توان این را در نظر نگرفت که اجرای آنلاین باعث شد که تعداد بیشتری مخاطب جذب کارهای کنسرت شود و آمار بازدیدها نسبت به آمار حضوری بسیار بالاتر بود اما خوب این تاثیرگذاری که باید یک کنسرت داشته باشد، قطعاً کار آنلاین ندارد.

می‌خواهند خانم‌ها را در سطوح بالا نادیده بگیرند

تعداد خانم‌های آهنگساز بسیار کم است و یکی از دلایلش این هست که آهنگسازی بسیار کار سخت و پیچیده است منظور از آهنگسازی، آهنگسازی به صورت حرفه‌ای و علمی است. وقتی که یک آهنگ را شما می‌سازید باید به فکر پخش و اجرای آن باشید و باید یک گروه و استودیو رو در اختیار داشته باشید تا بتوانید آن را ضبط و ارائه دهید. در هر حال سرپرست آن اجرا باید خود شما باشید با شرایطی که ما در جامعه می‌بینیم چه از نظر مالی و نفوذی که خانم‌ها می‌توانند در حوزه موسیقی داشته باشند این کار بسیار سخت خواهد بود. تعارف نداریم واقعاً در خیلی از حوزه‌ها آقایان همچنان دلشان می‌خواد که کار خانم‌ها را نادیده بگیرند مگر اینکه خانمی بسیار ماهر و قدر باشد تا راهی برای رد و به بازی گرفتن این کار نداشته باشند. کار آهنگسازی به دلیل اینکه چالش اجرا را به همراه دارد چه در استودیو و چه روی صحنه، کمتر خانم‌ها به سراغش رفتند. البته منظورم از این حرف، این نیست که خانم‌ها استعدادش را ندارند چون اصلاً موضوع جنسیت نیست و موضوعی نیست که بگوییم آقایان استعدادش را دارند و خانم‌ها ندارند؛ برمیگردد به همان شرایط جامعه و مسائلی که خانم‌ها درگیر آن هستند. مثلاً همین حیطه نفوذ و اینکه وقتی کسی میخواد آهنگ را سفارش دهد مثلاً خواننده یا فیلمساز کمتر به خانم‌ها اعتماد می‌کنند انگار برایشان سخت هست پذیرش این موضوع، که البته شاید به این دلیل است که خانم‌ها فعالیتشان کمتر بوده و کمتر کار ارائه دادند. پس در نتیجه کار را به آقایان سفارش می‌دهند تا خیالشان راحت باشد که یک آقا به راحتی این مسیر را طی می‌کند و کار را ارائه می‌دهد.

امیدوارم جنسیت زدگی از بین برود

همیشه افرادی که ابتدای امر، کاری را شروع می‌کنند بسیار مسیر سنگلاخ و سختی را دارند و باید مسیر را برای افراد دیگر هموار کنند. در آهنگسازی بانوان هم همین‌گونه است؛ افرادی که ابتدا وارد این کار شدند و کار آهنگسازی را انجام می‌دهند به نوعی خط‌شکن هستند و مسیر را برای افراد دیگر هموار می‌کنند من فکر می‌کنم آهنگسازی بانوان بسیار در حال رشد و یک انقلاب در حال رخ دادن است، همان قدر که این اتفاق در امر نوازندگی افتاد.  در حال حاضر ما نوازنده‌های درجه یکی در کشور داریم که خانم هستند، همچنین در سال‌های آینده نیز بسیار آهنگساز و سرپرست گروه خانم خواهیم داشت؛ چرا که خانم‌ها در امر مدیریت و دیسیپلین بسیار بسیار خوب عمل می‌کنند و امیدوارم که موضوع جنسیت در تمام حوزه‌ها از بین برود و وقتی که میخواهند کاری را سفارش دهند به ذهن و سواد من نگاه کنند و نه به جنسیت من.

«زن» ورای صفات ظاهریست

شعر زن، زن امروز را توصیف می‌کند. زنی که صرفاً چشم، ابرو، موی و جسم زنان نیست. زن امروز زنی هست که پتانسیل و ظرفیت کار و مبارزه دارد و می‌بینیم امروزه در جامعه زن‌های بسیار زیادی در شغل‌های مختلف موفق هستند و با تمام تلاش و توان کار می‌کنند. زنان امروز، مادرهای خوب، کارمند‌های خوب، مدیران و پزشکان بسیار خوبی هستند. اما خب خیلی از بخش‌های جهان هنوز هم سیستم مردسالارانه خودشان رو حفظ کرده‌اند و تفکر مردسالار می‌خواهد زن را فقط در بعد داستان زنانه و لطافتش ببیند نه اینکه آن را در عرصه‌های مختلف جامعه تاثیرگذار بداند. البته این اتفاق در تمام جهان می‌افتد و مختص ایران نیست ولی کشورهایی که سنتی‌تراند، بیشتر شاهد این اتفاق هستند و در این کشورها بیشتر خانم‌ها تحت فشارند. از این فشارها بخواهیم بگوییم می‌شود حرکت زن در چند بعد، یعنی تلاش برای خانواده، کار، جایگاه اجتماعی و برنامه‌های توسعه‌ی فردی که برای خود دارد و برای تمام این موارد دائما در تلاش است ولکن ازحمایت خیلی زیادی برخوردار نیست و این موضوع بسیار اذیت کننده هست. شعری که من انتخاب کردم از حسین منزوی است و  دیدگاه متفاوتی نسبت به شاعران کلاسیک دارد
(زنی چنين که تويی بی‌شک         شکوه و روح دگر بخشد
به آن تصوّر ديرينه                        که دل ز معنی زن دارد)
که از مو، زیبایی چشم و بُعد جسمی میگویند. زن امروز، زنی‌ست که توانمندی‌ها، مبارزات، فداکاری‌ها، ایثار و مقاومتش باید دیده شود و وجه انسانی‌اش باید ارائه و مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام/

ثبت امتیاز
لینک کوتاه : https://shenonews.ir/?p=11862

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0

دیدگاهها بسته است.