تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024
18

اجرای هنرمندانه بانوان گروه «خنياگران مهر» در شب چهارم جشنواره موسيقی فجر

  • کد خبر : 1456
  • ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۰
اجرای هنرمندانه بانوان گروه «خنياگران مهر» در شب چهارم جشنواره موسيقی فجر
کنسرت گروه «خنیاگران مهر» در تالار وحدت با تاخیر حدود 2 ساعتی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شنو،کنسرت گروه «خنیاگران مهر» به سرپرستی نیوشا بریمانی، آهنگسازی بهزاد عبدی و با خوانندگی وحید تاج، همراه با نوازندگی ۱۲ بانوی هنرمند، شب گذشته (دوشنبه ساعت ۲۳:۴۵) در تالار وحدت برگزار شد، کنسرتی که طبق برنامه قرار بود ساعت ۲۲ آغاز شود.

اینکه این کنسرت در یک ربع پایانی روز گذشته آغاز شد و تا ساعات آغازین روز سه شنبه ادامه داشت، بدین سبب بود که برای دیشبِ تالار وحدت، سه کنسرتِ پشت سر هم در نظر گرفته شده بود؛ ابتدا، کنسرت ارکستر ملی به خوانندگی علیرضا افتخاری، بعد، کنسرت گروه «نیلپِر» و دست آخر هم کنسرت «خنیاگران مهر».

به هر روی اجرای «خنیاگران مهر» که نوازندگان آن، همه خانم بودند، با قطعه «پرواز» که برای قانون و ارکستر نوشته شده بود، آغاز شد. تکنواز قانون در این قطعه، صدا سدیفی بود.

* عذرخواهی خواننده

این نخستین قطعه در حالی نواخته شد، که خواننده روی صحنه نیامده بود و پس از اجرای «پرواز» بود که وحید تاج همراه با تشویق حاضران روی صحنه حاضر شد و پشت میکروفون ایستاد و گفت: فقط می‌توانم برای این تأخیری که پیش آمد، عذرخواهی بکنم؛ از همه ممنونم.

تاج سپس تصنیف «بشنو از نی» را بر اساس نی نامه مولانا اجرا کرد، که خوانندگی او و نوازندگی بانوان گروه با تشویق حاضران همراه شد.

در ادامه شیما شاه محمدی در جایگاه تکنواز ارکستر قرار گرفت تا در قطعه‌ای بی‌کلام «با باران می‌رقصد»، که برای ارکستر و قیچک نوشته شده بود، سلوی قیچک بزند.

رپرتوار این کنسرت به گونه‌ای تنظیم شده بود که پس از هر قطعه باکلام، یکی از بانوان نوازنده، در مقام تکنواز قطعه‌ای را که برای ارکستر و یکی از سازها نوشته شده بود، اجرا می‌کرد. بر این اساس، نیوشا بریمانی، که سرپرستی این گروه را نیز عهده دار بود، در قطعه «ماه، سکوت و تو» تکنواز کمانچه بود، هیلا فیض‌پور در قطعه «تک سوار» تکنوازی تار می‌کرد و ترگل خلیقی نیز در قطعه «بزمان» تکنوازی رباب را عهده دار بود.

تاج در این اجرا چند تصنیف دیگر هم خواند، از جمله تیتراژ سریال «از یاد رفته» به کارگردانی فریدون حسن پور.

این قطعه را که بهزاد عبدی آهنگش را روی شعر سعدی ساخته است، محمد معتمدی خوانده بود؛ خواننده‌ای که در اجرای پیشین گروه «خنیاگران مهر» حضور داشت.

از ویژگی‌های این ارکستر، نوع صدادهی متفاوتی بود که صدا سدیفی از ساز قانون می‌گرفت. قانون این هنرمند در اجرای دیشب هم جلوه‌هایی از صدای قانون تاریخی و سنتی را به گوش می‌رساند، هم در جاهایی از اجرا صدایی تازه و امروزی و گاه مدرن از آن بر می‌خاست.

* تنظیم متفاوت «رسوای دل»

یکی دیگر از تصنیف‌هایی که تاج در کنسرت دیشب خواند، «رسوای دل» بود؛ اثری به آهنگسازی استاد روانشاد علی تجویدی و شعر استاد مرحوم رهی معیری: «دیدی که رسوا شد دلم…».
اصل تنظیم این قطعه، به صورت ارکسترال است و در بازخوانی‌هایی هم که ابتدا علیرضا افتخاری و سپس علیرضا قربانی از این اثر داشته‌اند نیز، تنظیم به شکل ارکسترال (با ارکستر بزرگ) صورت گرفته است، اما در اجرای دیشب، تاج این تصنیف را با تنظیمی متفاوت که برای گروه موسیقی سنتی صورت گرفته بود، اجرا کرد، که البته این نوع تنظیم چندان با روح این اثر هماهنگ نبود.
از دیگر قطعه‌هایی که تاج در این کنسرت خواند می‌توان از ««حیرانی»، «شورج بار» (قطعه ارمین به آهنگسازی زوینار هوانسیان)، «خوشه چین» (به آهنگسازی استاد روح الله خالقی و با شعر استاد کریم فکور) و «طرحی نو» نام برد.

در پایان این اجرا نیز بهزاد عبدی که آهنگسازی بیشتر قطعه‌های این کنسرت را بر عهده داشت، روی صحنه آمد و به ابراز احساسات مردم پاسخ داد.

* در حاشیه

– دیر آغاز شدن این اجرا موجب شد که شماری از مخاطبان با وجود آنکه بلیت‌های خریداری شده در دستشان بود، عطای دیدن این کنسرت را به لقایش ببخشند. همچنین تعدادی از مخاطبان نیز در میانه کنسرت ناگزیر شدند صندلی‌های تالار را ترک کنند، زیرا خواب بر دیدگانشان مستولی شده بود!

– باز هم به همین دلیلِ دیر آغاز شدن کنسرت، عکاسان و خبرنگاران اندکی در تالار حضور داشتند.

سی و دومین جشنواره موسیقی فجر از ۲۴ دی ماه آغاز شد و یکم بهمن ماه پایان می‌یابد.

انتهای پیام/

ثبت امتیاز
لینک کوتاه : https://shenonews.ir/?p=1456

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.