تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
13

استاد براتعلی ابراهیمی دار فانی را وداع گفت

  • کد خبر : 10995
  • ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۸:۵۸
استاد براتعلی ابراهیمی دار فانی را وداع گفت
براتعلی ابراهیمی استاد پیشکسوت موسیقی مقامی خراسان رضوی امروز در روستای جوزقان از توابع بخش میان ولایت شهرستان تایباد دار فانی را وداع گفت.

به گزارش خبرگزاری شنو، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تایباد گفت: استاد براتعلی ابراهیمی صاحب سبک «نوای سرحدی فریادی» و از مفاخر موسیقی مقامی شهرستان تایباد روز گذشته در سن ۸۸ سالگی به علت کهولت سن درگذشت.

جابر آفریدون در رابطه با این موضوع عنوان کرد: استاد براتعلی ابراهیمی هم در منقبت‌خوانی و هم در رشته آواز موسیقی مقامی استان خراسان رضوی از چهره‌های شاخص و مفاخر استان خراسان رضوی بوده و صاحب سبک نوای سرحدی فریادی بود که جزء سبک‌های خاص در موسیقی است.

آفریدون با اشاره به علت درگذشت این استاد موسیقی مقامی اظهار کرد: مرحوم ابراهیمی بیماری خاصی نداشت و روز گذشته، ۱۲ بهمن ماه، به دلیل کهولت سن دار فانی را وداع گفت.

وی در رابطه با بیوگرافی این پیشکسوت موسیقی مقامی گفت: مرحوم براتعلی ابراهیمی ساکن روستای جوزقان تایباد بود که به شغل کشاورزی و دامداری مشغول بوده و به عنوان یک چهره اخلاق‌مدار و هنری در منطقه شناخته می‌شد و در جشنواره‌های موسیقی زیادی شرکت کرده، مقام‌های زیادی هم کسب کرد.

آفریدون اظهار کرد: مرحوم ابراهیمی در حوزه نشر و گسترش آواز بومی، محلی و مقامی شهرستان خیلی تآثیرگذار بود و ایشان هم به لحاظ نوع آواز و هم اخلاق، در ماندگاری این هنر اصیل که آواز سرحدی و آواز مقامی خراسان بود، نقش به‌سزایی داشت. به پاس تجلیل از مقام مرحوم ابراهیمی در دی ماه سال ۱۳۹۶ مراسم نکوداشت این استاد موسیقی مقامی در زادگاهش روستای تاریخی جوزقان تایباد برگزار شد.

وی ادامه داد: در این مراسم که دکتر کیوان پهلوان، پژوهشگر موسیقی مقامی کشور و مسئولین استانی و شهرستانی حضور داشتند، از ۶۰ سال حضور فعال این استاد در عرصه موسیقی مقامی تجلیل شد همچنین به ابتکار و همت انجمن مفاخر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تایباد، پلاک افتخار چهره فرهنگ و هنر در سر درب منزل ایشان نصب شد.

وی افزود: خوانندگان زیادی در شهرهای مختلف داریم اما سبک آواز ایشان که سبک سرحدی بود سبک بسیار خاصی بود به همین دلیل مرحوم ابراهیمی جزء نوابغ و استعدادهای خاص موسیقی محلی بود و به عنوان یک پیشکسوت، مخصوصا در جامعه امروزی که سبک‌های موسیقی بدون ریشه و اصالت در جامعه نفوذ کرده است، ایشان الگویی برای جامعه موسیقی بودند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تایباد گفت: یکی از مهمترین رویکردها و سیاست‌های ما تقدیر و تجلیل از جایگاه مفاخر شهرستان است به خصوص پیشکسوتانی همچون مرحوم ابراهیمی که امیدواریم بتوانیم تا زمانی که این مفاخر و چهره‌های ماندگار در بین ما هستند قدرشان را بدانیم.

گفتنی است روستای جوزقان از روستاهای تاریخی شهرستان تایباد است که در ۳۵ کیلومتری شهرستان تایباد واقع شده است و علاوه بر مرحوم براتعلی ابراهیمی، استاد نظرمحمد سلیمانی و استاد آگاه از دیگر مفاخر این روستای تاریخی هستند.

انتهای پیام/

ثبت امتیاز
لینک کوتاه : https://shenonews.ir/?p=10995

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.