تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024
7

اله‌یاری: دستمزد نوازندگان موسیقی نواحی افزایش پنجاه درصدی داشته است

  • کد خبر : 2130
  • ۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۹
اله‌یاری: دستمزد نوازندگان موسیقی نواحی افزایش پنجاه درصدی داشته است
نشست خبری دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران ظهر روز یکشنبه ۱۲ آبان ماه در ساختمان دفتر موسیقی برگزار و درباره جزئیات جشنواره توضیحاتی ارائه شد.

به گزارش خبرگزاری «شنو»، نشست رسانه‌ای دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران با حضور محمد اله‌یاری فومنی مدیرکل دفتر موسیقی، محمدرضا علیزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان، علی ثابت‌نیا مدیرعامل انجمن موسیقی ایران، احمد صدری دبیر جشنواره نواحی، مریم قره‌سو عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره، سورج یاسایی مدیر انجمن موسیقی کرمان و مسعود اله‌یاری مدیر روابط عمومی جشنواره برگزار شد.

دستمزد گروه‌ها امسال افزایش پنجاه درصدی خواهد داشت

در ابتدای این نشست، محمد اله‌یاری فومنی مدیرکل دفتر موسیقی توضیحاتی در مورد روند برگزاری جشنواره ارائه کردند و با نوید افزایش ۵۰ درصدی حق‌الزحمه هنرمندان موسیقی نواحی گفت: جشنواره موسیقی نواحی ایران را می‌توان جزو سه گانه‌ها در بخش جشنواره‌های موسیقی دانست چرا که این جشنواره با فرهنگ و تمدن ایران پیوند خورده و نیاز است که نگاهی ویژه به آن داشته باشیم. از ابتدای کار تا به امروز جلسات جشنواره به طور منظم برگزار شده و استاندار کرمان در تمامی جلسات شورای سیاستگذاری حضور مستمر داشته و پیگیر مسائل بودند و این جای بسی خوشحالی است.

وی افزود: نگاه ما یک اتفاق و یک جرقه به جشنواره نیست و می‌خواهیم نگاهی مستمر و همیشگی به این جشنواره داشته باشیم تا در سال‌های آینده افق‌های جدیدی پیش‌روی جشنواره داشته باشیم. دستمزد گروه‌ها امسال افزایش پنجاه درصدی خواهد داشت، گرچه ردیفی که متعلق به بودجه جشنواره است هنوز تامین اعتبار نشده اما از سایر ردیف‌ها هزینه‌ها را تامین خواهیم کرد.

او ادامه داد: علاوه بر این طی جلسه‌ای که صبح امروز درباره جشنواره‌ها با حضور وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، دیدگاه این بود که این رویدادها به استان‌های مختلف منتقل شده و تنها به تهران مختص نشود. این که دوره آتی جشنواره موسیقی نواحی در کجا برگزار می‌شود باید منتظر برگزاری جشنواره امسال باشیم و بعد به جمع‌بندی و نتیجه‌گیری برسیم.

محوریت جشنواره امسال به «منظومه خوانی» با محوریت تغزل اختصاص دارد

احمد صدری دبیر جشنواره موسیقی نواحی به عنوان سخنگوی بعدی این نشست گفت: این جشنواره از روز ۱۶ تا ۱۹ آبان ماه در شهر کرمان برگزار خواهد شد. پیش از این قرار بود تا این جشنواره در یکی از دیگر استان‌ها برگزار شود. حتی صحبت‌های نهایی با استان مذکور صورت گرفته بود که در نهایت با پیگیری‌های استاندار  کرمان ما مجاب شدیم تا مجددا این فستیوال در کرمان برگزار شود.سال گذشته مشکلاتی در بخش میراث فرهنگی وجود داشت که امسال خوشبختانه این مسائل با حمایت ویژه استانداری مرتفع شده و شرکت‌های زیادی وارد مذاکره برای ارائه بسته گردشگری با ما شدند. قطعا اگر بخش خصوصی هم وارد این جشنواره شود شاهد رشد چشمگیر آن خواهیم بود.

وی افزود: ما همچنین در این دوره از جشنواره از رهنمودهای محمدرضا درویشی، علی‌اکبر شکارچی و مریم قره‌سو به عنوان اعضای شورای سیاست‌گذاری جشنواره استفاده کردیم. محوریت جشنواره امسال به «منظومه خوانی» با محوریت تغزل اختصاص دارد، برای اینکه تذکری باشد برای این محتوای موسیقایی که رپرتوار مهمی در حوزه موسیقی اقوام محسوب می‌شود. همچنین مطابق سال گذشته نفرات اول جشنواره موسیقی جوان در گروه سنی ج در جشنواره موسیقی نواحی حضور دارند.

وی تاکید کرد: ما مجبور بودیم فقط گروه سنی ج را انتخاب کنیم تا به تنهایی امکان حضور در جشنواره را داشته باشند. لازم به ذکر است که بخش اجراهای فضای باز جشنواره موسیقی نواحی در مجموعه گنجعلی خان برگزار خواهد شد. علاوه بر این حضور بانوان در این دوره از جشنواره چشمگیر بوده و آن‌ها چه به صورت مستقل و چه در کنار آقایان روی صحنه خواهند رفت. در این دوره از حضور ۳۸ دانشجوی رشته اتنوموزیکولوژی با راهنمایی خانم مریم قره‌سو بهره‌مند خواهیم بود.

دبیر علمی دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی در پایان گفت: همچنین نمایشگاهی از سازهای موسیقی نواحی در باغ موزه هرندی، نمایشگاه عکس نوازندگان و بازی های آیینی، نمایشگاه کتب، آثار صوتی و تصویری و…در حاشیه این فستیوال برگزار خواهد شد. امسال بنا داریم که در مراسم افتتاحیه کتاب جشنواره را هم رونمایی کنیم که شامل مقالات بخش پژوهشی جشنواره است.جلسات و نشست های پژوهشی هم در روزهای جشنواره در نوبت صبح برگزار خواهد شد.

مریم قره سو از اعضای شورای سیاست‌گذاری جشنواره در مورد مقوله پژوهشی جشنواره امسال گفت: فرهنگ موسیقی اقوام ایران شفاهی است و تا وقتی که صفت شفاهی بودن در کنارش قرار گیرد از تغییر مصون نیست. پژوهش یکی از راه‌های حفظ این سنت‌های موسیقی است. به نظر بنده بنیاد و نهاد دیگری جز جشنواره‌ها و نهادهای آکادمیک نمی‌تواند این مسیر را هدایت کند. عرصه‌ای مناسب مانند جشنواره فضایی ایجاد می‌کند که دانشجویان می‌توانند کارهای پژوهشی انجام دهند.

وی افزود: این اقدام آرشیو بسیار ارزشمند، پژوهشی و مستند از جشنواره موسیقی نواحی به ما خواهد داد. در این کار، رویکرد اول ما قوم نگارانه است. در حقیقت دانشجویان هرآنچه می‌بینند را ثبت می‌کنند  تا بیوگرافی کاملی از شرکت‌کنندگان در دست داشته باشیم. رویکرد دوم ما فنی است. برای این بخش گروهی از دانشجویان انتخاب شده‌اند تا ببینیم چطور می‌شود موسیقی اقوام ایرانی را ثبت کرد. رویکرد سوم ما هم بحث انسان‌شناسی است. در نهایت این نوشته‌های دانشجویان ما در بولتن جشنواره چاپ می‌شود و تمام مقالات به نام پژوهشگران نیز منتشر خواهد شد.

این جشنواره در طول برگزاری خود از روز پنجشنبه شاهد ۳۰ اجرای صحنه‌ای، تور گردشگری و پویش ثبت تصاویر خواهد بود

محمدرضا علیزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان در ادامه این نشست گفت: شهر کرمان دومین استان‌ عشایری کشور است و به همین دلیل دارای تنوع اقلیمی زیادی است. همین تفاوت‌ها ویژگی‌های فرهنگی زیادی را برای کرمان ایجاد کرده است. تفاوت جشنواره امسال با سال‌های گذشته در این است که در آن زمان برگزاری این جشنواره تنها برعهده اداره‌کل بود اما امسال این جشنواره با همراهی کل استان کرمان برگزار می شود.

علیزاده افزود: یکی از مهم‌ترین بخش‌های جشنواره امسال مربوط به بخش سیاست‌گذاری آن بود که در کرمان با حضور استاندار جلسات برگزار می‌شد. این جشنواره در طول برگزاری خود از روز پنجشنبه شاهد ۳۰ اجرای صحنه‌ای، تور گردشگری، پویش ثبت تصاویر و.. خواهد بود. امسال همچنین میزبان هنرمندانی از ترکیه، افغانستان و هلند خواهیم بود. مراسم اختتامیه هم در دانشگاه خواجه نصیر برگزار می‌شود.

کیوان فرزین عضو ستاد برگزاری جشنواره موسیقی نواحی ضمن ارائه گزارشی از روند انتخاب هنرمندان بخش بین‌الملل  گفت: از مدت‌ها قبل با آقای صدری درباره بخش بین‌الملل جشنواره مذاکراتی را انجام دادیم اما چون دیدم اجرای این بخش نیازمند اعتبارات و برنامه‌ریزی بسیار دقیق و بیشتری است بنابراین امسال حضور گروه‌های خارجی را به یک یا دو گروه خارجی محدود کردیم که بتوانیم آورده ‌ای داشته باشیم. در همین راستا با دعوت از برنامه‌گذاران خارجی بنا داریم که موضوع معرفی موسیقی نواحی به جهان شکل جدی‌تری به خود بگیرد. این نکته را هم بگویم که گروه‌های شرکت‌کننده در بخش خارجی با هزینه‌های خودشان در این دوره حضور دارند.

انتهای پیام/

ثبت امتیاز
لینک کوتاه : https://shenonews.ir/?p=2130

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.