تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
12

انتقاد یک ناشر موسیقی از رسانه ملی در روزهای کرونایی

  • کد خبر : 4027
  • ۱۳ آبان ۱۳۹۹ - ۲:۱۱
انتقاد یک ناشر موسیقی از رسانه ملی در روزهای کرونایی
رئیس هیات مدیره کانون ناشران خانه موسیقی از عملکرد سازمان صداوسیما در کم‌توجهی به قانون کپی رایت و رعایت حقوق مولف و مصنف انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری شنو،  غلامعلی علمشاهی رییس هیات مدیره کانون ناشران خانه موسیقی با انتقاد از عملکرد سازمان صدا و سیما در نحوه پخش آثار موسیقایی بیان کرد: صدا و سیما از کارهای بخش خصوصی برای خودش درآمدزایی می‌کند و باید بخشی از این درآمد را به همین بخش خصوصی پرداخت و باید به قانون کپی رایت و رعایت حقوق مولف و مصنف احترام بگذارد.

رئیس هیات مدیره کانون ناشران خانه موسیقی با اشاره به رکود بی سابقه در دوران شیوع کرونا در صنعت موسیقی، پیرامون نقض حقوق ناشران توسط صدا و سیما گفت: در این وضعیت شیوع ویروس کرونا و کسادی بازار موسیقی، صدا و سیما تولیدات ناشران موسیقی را بدون در نظر گرفتن حقوق مولف و مصنف پخش می‌کند و همه قوانین در این زمینه را نادیده می‌گیرد.

وی افزود: صدا و سیما آثار هنرمندان را از شبکه‌های مختلف رادیویی و تلویزیونی پخش می‌کند بدون اینکه یک ریال به صاحبان آثار پرداخت نماید. من از مجموعه صدا و سیما و مسئولین این سازمان شکایت دارم چراکه برای تولید این آثار هزینه شده و از نظر حقوق مادی دارای صاحب هستند.

رئیس کانون ناشران خانه موسیقی گفت: این مشکل همواره وجود داشته و حتی استاد شجریان هم در دوره‌ای نامه نوشتند تا آثارشان از صدا و سیما پخش نشود و نمونه دیگر هم آثار آقای فرهاد مهراد بود که توسط وکیل ایشان پیگیری شد و آثار این دو هنرمند را از صدا و سیما پخش نکردند. اما متاسفانه شرکت‌های دیگر دستشان به جایی نمی‌رسد و آثار اینها بدون هیچ‌گونه پرداختی از صدا و سیما پخش می‌شود و در این دوره‌ای که صنعت موسیقی ورشکست شده و شرکت‌ها دیگر توان پرداخت حقوق به کارمندانشان را هم ندارند حقوق آنها توسط صدا و سیما نقض می‌شود.

وی افزود: متاسفانه تقریباً همه آثاری که از شبکه‌هایی مانند رادیو آوا پخش می‌شود مربوط به بخش خصوصی است و بدون اجازه این کار صورت می‌گیرد. صدا و سیما در واقع از کارهای بخش خصوصی برای خودش درآمدزایی می‌کند و این خواسته‌ی زیادی نیست که بخشی از این درآمدزایی را به همین بخش خصوصی پرداخت کند. صدا و سیما باید به قانون کپی رایت و رعایت حقوق مولف و مصنف احترام بگذارد.

علمشاهی گفت: امیدوارم نهادهای مختلف هم به بخش نشر موسیقی کمک کنند. دولت وعده‌هایی داده بود که به هیچکدام عمل نکرده است. ما و همکارانمان در کانون ناشران خانه موسیقی از هیئت مدیره محترم خانه موسیقی که اعضای آن از هنرمندان با سابقه و پیشکسوت موسیقی ایران هستند می‌خواهیم که آنها هم در راستای احقاق حقوق از دست رفته ناشران در صدا و سیما اقدام کنند.

ثبت امتیاز
لینک کوتاه : https://shenonews.ir/?p=4027

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0

دیدگاهها بسته است.