تاریخ : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024
13

ایجاد وحدت در کثرت با موسیقی نواحی

  • کد خبر : 17655
  • ۰۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۷
ایجاد وحدت در کثرت با موسیقی نواحی
محمدعلی مرآتی به مرور جزئیات جشنواره چهاردهم موسیقی نواحی و تفاوت آن با دیگر جشنواره‌های موسیقی پرداخت.

به گزارش خبرگزاری شنو، دبیر چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی با حضور در برنامه «سلام تهران» که ۴ مرداد از شبکه پنج سیما پخش شد، درباره محوریت جشنواره امسال گفت: موضوع اصلی جشنواره امسال جالب است و ژانر محور نیست. قرار است از همه خلاقیت‌ها دعوت شود. موضوع امسال، وحدت در کثرت موسیقی اقوام است. می‌خواهیم این تنوع و رنگی که در موسیقی اقوام هست را در یک وحدتی جمع کنیم. همۀ گونه‌‌ها امکان حضور دارند. جشنواره هم غیر رقابتی است؛ زیرا این جشنوراه میعادگاهی برای تعظیم در برابر بزرگان و خلاقان موسیقی اقوام ایرانی است. بزرگان را نباید با هم مقایسه کرد و فقط باید تکریم شوند.

«محمدعلی مرآتی» در «میز موسیقی» این برنامه، جزئیات برگزاری جشنواره چهاردهم را اینطور معرفی کرد: جشنواره بستری برای رصد قابلیت‌ و خلاقیت‌های موسیقی اقوام است. جشنواره سه محور دارد؛ هویت و اصالت و آفرینش‌های بین و درون قومی. با محورها به دنبال ایجاد وحدت در کثرت هستیم. تاریخ برگزاری جشنواره هم ۲۹ مهر تا ۲ آبان و در شهر کرمان خواهد بود.

این دبیر جشنواره درخصوص اهمیت تخصص و تحصیلات و لزوم آن برای دبیری و دیگر مسئولیت‌های جشنواره، توضیح داد: رشته تخصصی من قوم‌شناسی موسیقی است و بیشتر، قواعد و روش‌شناسی این نوع موسیقی را بررسی می‌کند. به شش مورد از موسیقی اقوام ورود کرده‌ام. این جشنواره، شورای سیاست‌گذاری خوبی از جمع دانشگاهیان داشت. من به عنوان دبیر جشنواره، اعضای هیئت انتخاب را از اقوام مختلف و نخبگان و پژوهشگران برگزیدم. این هشت نفر عضو هیئت انتخاب، آثار را انتخاب خواهند کرد.

وی درباره تاریخ و دسترسی به دبیرخانه جشنواره تاکید کرد: فراخوان جشنواره از ۲۰ تیر ۱۴۰۰ در سایت بامک آغاز شده است. این سایت امسال و برای اولین بار راه‌اندازی شد تا بتوانیم بانک اطلاعاتی خوبی از موسیقی اقوام به دست آوریم و در آینده برای رصد و حمایت از آن‌ها اقدام کنیم. سایت‌های اصلی ما Bamak.nay.ir  و ifmf.ir  هستند. به دلیل شرایط کرونا، از گروه‌ها به صورت سه نفری دعوت کردیم. درباره اجرای حضوری و یا برخط هم تابع تصمیمات ستاد اجرایی کرونا هستیم.

مرآتی درباره غیر رقابتی بودن این جشنواره افزود: سن شرکت کنندگان این جشنواره از ٣ سال به بالا است. جوانانی که خواهان رقابتی بودن جشنواره و سنجش خود هستند، می‌توانند در جشنواره جوان که محدوده سنی آن ۳۰ سال است، شرکت کنند. هدف جشنواره ما شناخت استعدادها و حمایت از خلاقیت‌های موسیقی نواحی است و رقابتی بودن اولویت ندارد. هیچ موسیقی قومی‌ای ایستا نیست؛ پس این رصد برای ما بسیار اهمیت دارد.

او در پایان و درباره نوع حمایت از موسیقی اقوام بیان کرد: وقتی در سطح دنیا بررسی می‌کنیم معلوم می‌شود، توجه به موسیقی نواحی ایران وجود ندارد. به موسیقی ایران که می‌رسند از آن عبور می‌کنند و از موسیقی افغانستان ادامه می‌دهند. جای ایران همیشه خالی بوده است. همچنین تصور می‌کنم سیستم اینترنت و برخط بودن،  قابلیت ارزشمندی در راستای رصد و شناسایی باشد. برخی اجراها در جشنواره پارسال که به صورت برخط بود تا ۱۵ هزار دنبال کننده داشت. ویدئوهای با کیفیت از اجرای هنرمندان را روی سایت به صورت فارسی و انگلیسی بارگذاری می‌کنیم. مسئله اصلی هم در حمایت از این هنرمندان، شناسایی آنان است. سایت بامک تلاش دارد اطلاعات این افراد را جمع‌آوری کند. این اطلاعات کمک خوبی برای شناخت و حمایت خواهد بود.

انتهایی پیام/

ثبت امتیاز
لینک کوتاه : https://shenonews.ir/?p=17655

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0

دیدگاهها بسته است.