تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
6

بداهه؛ تم اصلی نخستین شب کنسرت‌های آنلاین موسیقی دستگاهی

  • کد خبر : 7313
  • ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۱
بداهه؛ تم اصلی نخستین شب کنسرت‌های آنلاین موسیقی دستگاهی
نخستین شب دومین دوره کنسرت‌های آنلاین موسیقی دستگاهی پنجشنبه ۲۷ آذرماه با دو اجرا برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شنو،در این برنامه که شامگاه گذشته پنجشنبه از تالار رودکی در صفحه اینستاگرام هفدانگ، بنیاد رودکی و سایت تیوال پخش شد، ارژنگ سیفی‌زاده (نوازنده تار و سه‌تار)، هوشمند عبادی (نوازنده نی) و حمید قنبری (نوازنده تنبک) و دونوازی سامر حبیبی (نوازنده کمانچه) و بهنام معصومی (نوازنده تنبک) نوازندگی کردند.

سه نوازی سیفی‌زاده، عبادی و قنبری با پیش درآمد شور ساخته استاد جلیل شهناز آغاز شد و بداهه نوازی، قطعه‌ای در دستگاه چهار مضراب و یک تصنیف از استاد فرهنگ‌فر بخش های دیگر اجرای این گروه بود.
سامر حبیبی و بهنام معصومی اجرای خود را با گام شوشتری آغاز و سپس بداهه نوازی کردند.
در بخشی از این اجرا سامر حبیبی مقام های محلی کردی و قطعه ای خراسانی را اجرا کرد.

گفتنی است، در قسمتی از این دونوازی‌ها و در بخش موسیقی محلی خراسان به یاد استاد محمدرضا شجریان اختصاص داشت.
نکته پر اهمیت درباره رپرتوار این کنسرت آنلاین اینست که بخشی از قطعات اجرا تمرین شده ولی بخشی از آن نیز به خصوص در قسمت‌های آوازی به صورت بداهه است. ویژگی موسیقی ایرانی هم مبتنی بر بداهه است و عملاً نمی‌توان این بخش را حذف کرد.
به گفته یکی از هنرمندان برنامه دیشب، فعلاً با توجه به شرایط موجود، کنسرت آنلاین بهترین راه ارتباط با مخاطب است، قنبری عنوان کرد: وقتی صحبت از کنسرت حضوری می‌شود حس متفاوت‌تری دارد. به نظرم در دوران پساکرونا نیز کنسرت آنلاین به‌عنوان یک راه جدی مورد قبول قرار می‌گیرد و موضوع کنسرت های آنلاین و اآموزش و تدریس آنلاین موسیقی اهمیت پیدا می کند و مورد توجه قرار می گیرد. ما برای آموزش ابتدا با هنرجویانی که با شیوه آموزش مجازی آشنایی نداشتند چالش داشتیم ولی به مرور با راه و روش کار آموزش موسیقی در فضای مجازی ارتباط برقرار شد و به نظر می‌آید که از این به بعد باید با یک روش جدی به آن نگاه شود.

حمید قنبری، نوازنده تنبک درباره اجرا گفت: این کنسرت را برپایه بداهه و موسیقی ایرانی گذاشته‌ایم. بداهه‌نوازی آن چیزی است که امروز کمتر به آن بها داده می‌شود. پیش درآمد از آقای جلیل شهناز است ولی سایر قطعات بداهه است.

قنبری با اشاره به اینکه کنسرت آنلاین ممکن است مسایلی داشته باشد که به مرور برطرف خواهد شد، گفت: مخاطب نیز فعلاً به کنسرت آنلاین عادت ندارد و اجرا کردن در یک سالن خالی تجربه عجیب و غریبی است اما فکر می‌کنم پس از چند بار تجربه کردن این کار را هم ادامه بدهیم.

این نوازنده درباره تجربه تدریس آنلاین نیز بیان کرد: فکر می‌کنم بعد از کرونا نیز یک بخشی از تدریس‌ها به صورت آنلاین خواهد بود. ما در این مدت توانستیم یک سری فایل‌ها را ضبط کنیم و نت‌ها را در ویدئو قرار بدهیم که بتوانیم آن‌ها را برای هنرجویان ارسال کنیم.
اجرای گروهی به نوازندگی محمدرضا ابراهیمی (عود)، سردار سرمست (آکاردئون)، سهیل پیغمبری (کلارینت باس) و سینا خشک بیجاری (تنبک) ساعت ۲۱ و دونوازی بهاره فیاضی (تار) و گوهرناز مسائلی (تنبک و دایره) ساعت ۲۲ روز جمعه ۲۸ آذرماه برنامه های دومین شب این دوره کنسرت های آنلاین موسیقی دستگاهی است.

ثبت امتیاز
لینک کوتاه : https://shenonews.ir/?p=7313

برچسب ها

همچنین بخوانید!

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0

دیدگاهها بسته است.