تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024
5

برگزار کنسرت ارکستر ملی در دوران خاموشی چراغ کنسرت‌ها

  • کد خبر : 24022
  • ۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۴
برگزار کنسرت ارکستر ملی در دوران خاموشی چراغ کنسرت‌ها
ارکستر ملی ایران روز یکشنبه سیزدهم آذرماه بعد از مدت‌ها بی‌خبری از فعالیت‌های خود و به مناسبت روز جهانی داوطلب، کنسرت ویژه‌ای را برای داوطلبان جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران روی صحنه برد. کنسرتی که در آن نه دعوتی از خبرنگاران تخصصی حوزه موسیقی صورت گرفته بود و نه اطلاع‌رسانی قبلی برای آن شده بود.

به گزارش خبرگزاری شنو، ارکستر ملی ایران روز یکشنبه سیزدهم آذرماه بعد از مدت‌ها بی‌خبری از فعالیت‌های خود و به مناسبت روز جهانی داوطلب، کنسرت ویژه‌ای را برای داوطلبان جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران روی صحنه برد. کنسرتی که در آن نه دعوتی از خبرنگاران تخصصی حوزه موسیقی صورت گرفته بود و نه اطلاع‌رسانی قبلی برای آن شده بود. فرآیندی که مدتی است تبدیل به سیاست تازه مدیران این مجموعه دولتی در حوزه اطلاع رسانی شده و مشخص نیست روند فعالیت‌های آتی این ارکستر و ارکستر سمفونیک تهران در روزهای تعطیلی کنسرت‌ها، در چه قالبی صورت می‌گیرد.

در تازه‌ترین کنسرتی که ظهر روز گذشته (یکشنبه سیزدهم آذرماه) در راستای مسئولیت اجتماعی بنیاد رودکی و با مشارکت جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران روی صحنه رفت، وحید سلیمی، رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر ضمن خوش آمد گویی به حاضران، از اقدام داوطلبانه ارکستر ملی ایران در بزرگداشت تلاش‌های اعضای هلال احمر قدردانی کرد و در ادامه سرود ملی کشورمان به رهبری همایون رحیمیان پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

«هزار دستان»، «ردشاو»، «راپسودی برای نی و ارکستر»، «خاک مهر آیین»، «مارش اشتراوس»، «اچمیازین» دیگر قطعاتی بود که در این کنسرت ویژه اجرا شد. ضمن اینکه ارکستر ملی ایران در پایان با تشویق حاضران قطعه «ای ایران» را اجرا کرد.

به هر ترتیب «خاموشی چراغ کنسرت‌ها» اکنون وارد چهارمین ماه خود شده و بسیاری از فعالان این عرصه به ویژه فعالانی غیر از حوزه تهیه‌کنندگی و خوانندگی در شرایط نامعلوم و بعضاً نامناسبی قرار گرفته‌اند که گروه هنر خبرگزاری مهر در روزهای پیشین به بررسی ابعاد مختلف آن پرداخته است.

آنچه به بهانه برگزاری کنسرت ارکستر ملی برای داوطلبان هلال احمر می‌تواند مورد توجه قرار گیرد، مشخص نبودن نحوه فعالیت‌های این ارکستر پراهمیت کشورمان است که اکنون همراه با ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر سمفونیک سازمان صدا و سیما تنها مجموعه‌های دولتی هستند که می‌توانند نسبت به ارائه برنامه‌های آتی خود نه تنها در حوزه اجرای کنسرت که در سایر حوزه‌های دیگر موسیقایی از جمله تولید اثر یا پروژه اقدامات لازم را انجام دهند.

انتخاب رهبر دائم ارکستر ملی ایران همچون ارکستر سمفونیک تهران که چندی پیش نصیر حیدریان رهبری دائم آن را به عهده گرفت، نحوه چینش جدید نوازندگان و اعضای جدید ارکستر از پس آزمون‌های ورودی اخیر هنرمندان داوطلب، میزان محاسبه حقوق و مزایای نوازندگان با توجه به تعطیلی چند ماهه کنسرت‌ها، اعلام برنامه‌های آتی ارکستر ملی ایران در ماه‌های آتی پس از مشخص شدن نحوه برگزاری کنسرت‌ها و همچنین ارائه گزارش درباره تولید اثر، نحوه فعالیت اعضای شورای هنری ارکستر ملی نسبت به امور اجرایی ارکستر ملی مهم‌ترین مواردی است که دست‌اندرکاران بنیاد فرهنگی هنری رودکی به‌عنوان متولی اصلی ارکستر ملی ایران و ارکستر سمفونیک تهران حداقل در شرایط کنونی که امکان برگزاری کنسرت وجود ندارد، روی آن توجه ویژه داشته و در گزارش‌های رسانه‌های مختلف نسبت به انعکاس دستاوردهای خود فعالیت داشته باشند.

چنین رویکردی در ارکستر سمفونیک تهران نیز دیده می‌شود. مسیری که آخرین بار با برگزاری کنسرت نمایش «سمفونی علمدار» به رهبری بردیا کیارس و کارگردانی حسین پارسایی در تالار وحدت تهران میزبان مخاطبان بود و بعد از شروع اتفاقات اخیر فعالیت‌های ارکستر سمفونیک تهران نیز متوقف شد.

البته همان طور که پیش‌تر و بعد از کنسل شدن کنسرت مجید انتظامی با ارکستر ملی ایران به دلیل اتفاقات اخیر نیز اشاره شده بود، ماجرای مدیریت بنیاد فرهنگی هنری رودکی نیز طی ماه‌های اخیر پس از انتصاب مجید زین‌العابدین به‌عنوان مدیرکل حوزه وزارتی و مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنان در شرایط نامعلومی به سر می‌برد.

به نظر می‌آید وقت قانونی سرپرستی مجید زین‌العابدین که پیش‌تر مدیرعاملی بنیاد رودکی را به عهده داشت، به اتمام رسیده و مقامات عالی وزارت ارشاد می‌توانند نسبت به ساماندهی این روند اقدامات لازم را انجام دهند. انتصابی که بدون تردید در سرنوشت آتی ارکسترها نیز بی تاثیر نیست و می‌تواند در ابعاد مختلفی مورد بررسی قرار گیرد.

انتهای پیام/

ثبت امتیاز
لینک کوتاه : https://shenonews.ir/?p=24022

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.