تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024
8

«جان عاشق» اثر ماندگار و امضای من است

  • کد خبر : 13442
  • ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۷
«جان عاشق» اثر ماندگار و امضای من است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شنو، در گفتگویی صمیمانه به سراغ پیشکسوت عرصه خوانندگی آقای بهرام حصیری رفتیم و با ایشان پیرامون موضوعات مختلفی گفتکو داشتیم. بهرام حصیری در ۲ مرداد سال ۱۳۳۰ در کرج متولد شد. او تحصیلات دانشگاهی خود را در رشتهٔ ادبیات فارسی به پایان رساند و از سال ۱۳۵۰ فراگیری آواز را […]

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شنو، در گفتگویی صمیمانه به سراغ پیشکسوت عرصه خوانندگی آقای بهرام حصیری رفتیم و با ایشان پیرامون موضوعات مختلفی گفتکو داشتیم.

بهرام حصیری در ۲ مرداد سال ۱۳۳۰ در کرج متولد شد. او تحصیلات دانشگاهی خود را در رشتهٔ ادبیات فارسی به پایان رساند و از سال ۱۳۵۰ فراگیری آواز را نزد «اسماعیل مهرتاش» آغاز کرد. در ادامه نزد «اسماعیل ادیب خوانساری» در رادیو تلویزیون ملی ایران و پس از آن در کلاس‌های «محمود کریمی» در هنرستان موسیقی ملی، ردیف‌های موسیقی ایرانی را آموخت. وی نخستین بار در سال‌های ابتدایی دهه ۱۳۵۰ با اجرای قطعه‌ای از ساخته‌های «مجتبی میرزاده» در سریال تلویزیونی «سمک عیار»، خوانندگی در تلویزیون را تجربه نمود. او پس از انقلاب ۱۳۵۷ ایران، نخستین‌بار در سال ۱۳۷۱ به دعوت «اسدالله ملک» همکاری خود را با واحد موسیقی صدا و سیما آغاز نمود و تصنیفی با عنوان «جان عاشق» از آثار اسدالله ملک و شعر «مشفق کاشانی»اجرا کرد که از آثار سرشناس او است. او طی سال‌ها، آثار متعددی را در صدا و سیما اجرا و ضبط نمود.

توضیحات بیشتر راجع به «تنها» که جدیدترین آلبوم بهرام حصیری می‌باشد
این کار مجموعه‌ایی از قطعات چند سال اخیر با همکاری آقای خدا حمیست. سبک این کار تلفیقی پاپ_سنتی می‌باشد. انتشار این قطعات بازخوردهای مختلفی داشت؛ برخی معتقد بودند که سبک کار جدید و خوب است، اما برخی به خواندن من در این فیلد انتقاد داشتند و معتقد بودند که من نباید به بخش موسیقی تلفیقی ورود می‌کردم و درواقع باید در همان بخش کلاسیک ایرانی به کار خود ادامه می‌دادم. به هرحال ما باید تمام سلایق را در نظر بگیریم خوصوصا جوان‌ها تا بتوان آن‌ها را به گوش دادن موسیقی اصیل سنتی ترغیب کرد.
بعد از آلبوم «جان عاشق» که خیلی سر و صدا کرده بود یک کار دیگر را به صورت تلفیقی ضبط کرده و ارائه دادیم به نام «بی تو خاکسترم» که شعر و آهنگ آن اثر آقای اکبر آزاد بود. این کار با استقبال خوب مخاطبان رو به رو شد. طبق تجربه‌ این قطعه، تصمیم گرفتم تا گهگداری از این نوع قطعات تولید کنم چراکه بنظرم این سبک می‌تواند جایگاه خوبی پیدا کند.

 نظر ایشان راجع به ورود پر عجله جوانان به عرصه موسیقی
باعث تاسف است که جوان‌های ما می‌خواهند راه ۱۰۰ ساله را یک شبه بروند.
اصالت موسیقی رو به از بین رفته است و من به تمام جوان‌هایی که به این عرصه ورود می‌کنند توصیه می‌کنم تا به دنبال یادگیری اصول این کار بروند و کار را به صورت علمی یاد بگیرند و برای یادگیری سراغ اساتیدی بروند که از موسیقی شناخت عالی دارند و به قولی فرهیخه به حساب می‌آیند. بعضا کارهایی که ضبط می‌شود به صورت عامیانه و فاقد شعر و ملودی اصولی است و نمی‌توان روی آن حساب کرد و کاری بدون شناسنامه و بی‌هویت است. خود من به وسواس انتخاب شعر دچارم و معتقدم کار باید حرف برای گفتن داشته باشد و حاوی پیام باشد.

اثری که امضای شخصی شد 
اولین کاری که در سال ۷۱ با همکاری استاد مشفق کاشانی و اسدالله ملک داشتم منجر به ساخت قطعه «جان عاشق» شد و بنظرم امضای شخصی من پای این اثر ماندگار است. اثری که از نظر مخاطبان و خود من هنوزم که هنوز است بعد از ۳۰ سال برش خودش را دارد.

تأثیرات کرونا بر روند ساخت قطعات موسیقی

قطعا تاثیرگذار بود، خصوصا در فرایند تولید و ضبط که لازم بود تا عده‌ایی آهنگساز و نوازنده و شاعر دوره هم جمع شویم تا بتوانیم هماهنگی‌های لازم برای تولید کار را انجام دهیم. ماجرای فاصله گزاری اجتماعی و منع ترددها و ترس از ابتلای به بیماری، کار را بسیار برای ما سخت کرده، هرچند با تمام مراقبت‌هایی که انجام دادیم بنده به این بیماری مبتلا شدم و در حال حاضر دوران نقاهت خود را می‌گذرانم. به قول معروف آدم در این مواقع نسبت به کاری که در حال اجراست دل چرکین می‌شود.

ورود به عرصه صداپیشگی

سال‌ها قبل من و مرحوم چنگیز جلیلوند طی یک اتفاق باهم دوست شدیم و به واسطه ایشان من به استدیو صداپیشگی راه پیدا کردم. ابتدا تیپ سازی‌ها و کارهای کوچک را با نظارت خودشان انجام می‌دادم، تا زمانی خود من تیپ‌ها و شخصیت‌هایی ساختم و از آن‌ها در کار استفاده می‌کردم اما متاسفانه این رویه ادامه دار نبود و من به دلیل مشغولیات کاری که داشتم نتوانستم به همکاری خودم در رادیو و صداپیشگی ادامه دهم.

انتهای پیام/

ثبت امتیاز
لینک کوتاه : https://shenonews.ir/?p=13442

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0

دیدگاهها بسته است.