تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
10
گزارش

جشنواره موسیقی فجر در تب و تاب کرونا

  • کد خبر : 4479
  • ۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۳:۳۵
جشنواره موسیقی فجر در تب و تاب کرونا
موضوعی که از سوی حسن ریاحی برای بخش بین‌الملل جشنواره موسیقی فجر انتخاب شده دارای اهمیت بسیار ویژه‌ای است که می‌تواند دربرگیرنده نتایج مثبتی برای جشنواره باشد اما متاسفانه ماجرای کرونا توازن را به هم زده و ما می‌بینیم که در کشورهای حوزه شرق آسیا بسیاری از هنرمندان درگیر شیوع ویروس کرونا هستند که حتی بسیاری از هنرمندان و افراد اجازه ورود و خروج از این کشورها را ندارند. ما حتی اگر بخواهیم فضای اجرایی را در حوزه اجرای آنلاین هم منطبق کنیم معضلی به نام پشتیبانی فنی از اجراها را داریم چرا که تعداد زیادی از هنرمندان مد نظر ما در این بخش در مناطقی حضور دارند که امکان اجرای آنلاین را بسیار سخت می‌کند.

خبرگزاری شنو: سی و ششمین دوره جشنواره موسیقی فجر در شرایطی آماده ی برگزاری است که حضور و بروز کرونا در سطح جهان نه تنها مناسبات عادی منطقه ای و ملی را با چالش های بزرگی مواجه کرده بلکه در سطح بین الملل روابط و آمد و شدها را برای برگزاری رویدادهای فرهنگی دچار تلاطم های عجیب و غریب و غیر قابل پیش نموده است. جشنواره طبق مصوبه شورای سیاستگذاری در بخش های رقابتی و غیررقابتی برگزار شود. فراخوان سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر بر اساس آیین نامه جشنواره با هدف شناسایی، ظرفیت سازی و حمایت از فعالیت های خلاقانه هنرمندان و گروه های موسیقی سراسر کشور با اولویت معیارهای هنری در هر شاخه از موسیقی تهیه و تنظیم شده است.

حسن ریاحی آهنگساز پیشکسوت موسیقی و آهنگساز سرود ملی کشورمان که روز ششم مهر ماه برای پنجمین بار به عنوان دبیر جشنواره موسیقی فجر با صدور حکمی از سوی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و تایید شورای سیاستگذاری جشنواره به عنوان دبیر سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر منصوب شد.بر اساس آیین نامه جشنواره، شورای سیاستگذاری، وظیفه بررسی و تصویب راهبردها، تعیین رویکردهای کلان و تصویب کلیات جشنواره را برعهده دارد و دبیر جشنواره با تایید شورا معرفی می‌شود.حسن ریاحی پیش از این نیز دوره‌های نوزدهم تا بیست و یکم و دوره‌های بیست و ششم تا سی و یکم، دبیر جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر بوده است.

در حوزه ی بین الملل  اردوان جعفریان مدیر بخش بین‌الملل سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر در گفتگو با مهر ضمن اشاره به نحوه برگزاری بخش بین‌الملل جشنواره توضیح داد: به طور حتم جشنواره موسیقی فجر امسال متاثر از شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا خواهد بود که در این زمینه ستاد جشنواره سناریوهای مختلفی را برای برگزاری جشنواره طراحی کرده است که در آینده جزییات آن مشخص خواهد شد.

باتوجه به شرایط ویژه ای که در آن قرار گرفته ایم جشنواره احتمالا به دو صورت اجرا خواهد شد.یا بدون تماشاگر و یا به صورت آنلاینکه در این رابطه آقای جعفریان اشاره داشته است: ستاد برگزاری جشنواره به هیچ عنوان حاضر نیستیم برای دو تا سه اجرای موسیقی سلامتی هنرمندان ایرانی و خارجی را به خطر بیندازد، به همین جهت ما اصراری برای حضور هنرمندان خارجی در جشنواره موسیقی فجر برای برگزاری بخش بین‌الملل نداریم جعفریان درباره بخش بین‌الملل جشنواره موسیقی فجر اظهار کرد: متاسفانه اکنون شیوع کرونادر تمام کشورهای اروپایی و آسیایی اوج گرفته و بسیاری از کشورها در شرایط قرنطینه شدید هستند. پس هرگونه فعالیت ما در این حوزه متاثر از تحولات جهانی کرونا خواهد بود. این در حالی است که ستاد برگزاری جشنواره به هیچ عنوان حاضر نیستیم برای دو تا سه اجرای موسیقی سلامتی هنرمندان ایرانی و خارجی را به خطر بیندازد، به همین جهت ما اصراری برای حضور هنرمندان خارجی در جشنواره موسیقی فجر برای برگزاری بخش بین‌الملل نداریم.

وی درباره نحوه اجرایی شدن موضوع جشنواره سی و ششم در بخش بین‌الملل که با محوریت موسیقی شرق خواهد بود، تصریح کرد: موضوعی که از سوی جناب ریاحی برای بخش بین‌الملل جشنواره موسیقی فجر انتخاب شده دارای اهمیت بسیار ویژه‌ای است که می‌تواند دربرگیرنده نتایج مثبتی برای جشنواره باشد اما متاسفانه ماجرای کرونا توازن را به هم زده و ما می‌بینیم که در کشورهای حوزه شرق آسیا بسیاری از هنرمندان درگیر شیوع ویروس کرونا هستند که حتی بسیاری از هنرمندان و افراد اجازه ورود و خروج از این کشورها را ندارند. ما حتی اگر بخواهیم فضای اجرایی را در حوزه اجرای آنلاین هم منطبق کنیم معضلی به نام پشتیبانی فنی از اجراها را داریم چرا که تعداد زیادی از هنرمندان مد نظر ما در این بخش در مناطقی حضور دارند که امکان اجرای آنلاین را بسیار سخت می‌کند.

حسن ریاحی در باره کم و کیف این جشنواره تصریح کرد: ماه‌های گذشته و پیش رو به دلیل شیوع ویروس کرونا برای همه ما شرایط سختی است. بنابراین آنچه در این میان می‌تواند مورد توجه بنده و همکارانم در جشنواره موسیقی فجر قرار گیرد توجه به یک رویداد ملی مهم در کنار مردم عزیزمان است که به واسطه پیشگیری و مراقبت از خود و دیگران در سخت‌ترین شرایط زندگی به سر می‌برند. بنابراین چه بهتر که بتوانیم در یک ساختار موسیقی محور و البته با کیفیت شرایطی را برای آنها فراهم کنیم که بتوانند با کمک ابزاری چون موسیقی از این بحران عبور کنند.

با توجه به مباحث مطرح شده از طرف دبیر جشنواره و آقای جعفریان، جشنواره موسیقی جوان میتوانست پیش فرضی برای چگونگی اجرای جشنواره موسیقی فجر در فضای آنلاین باشد که باید منتظر راهبردهای مدیریتی شورای سیاستگذاری جشنواره برای چگونگی اجرای آن باشیم.

ثبت امتیاز
لینک کوتاه : https://shenonews.ir/?p=4479

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0

دیدگاهها بسته است.