تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024
13

خانه‌ی نا‌آباد خالو‌ قنبر

  • کد خبر : 14909
  • ۰۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۳
خانه‌ی نا‌آباد خالو‌ قنبر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شنو، مجتبی تابدار خوانند بندرعباسی کشورمان با انتشار فیلمی در صفحه اینستاگرام خود وضعیت نامناسب زندگی قنبر راستگو ملقب به خالو قنبر را نشان داد. در این فیلم خانه خالوقنبر که کپری بلوکی است نشان داده می‌شود که برای زندگی در شرایط آب و هوایی هرمزگان بسیار نامناسب است. خالو قنبر […]

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شنو، مجتبی تابدار خوانند بندرعباسی کشورمان با انتشار فیلمی در صفحه اینستاگرام خود وضعیت نامناسب زندگی قنبر راستگو ملقب به خالو قنبر را نشان داد.
در این فیلم خانه خالوقنبر که کپری بلوکی است نشان داده می‌شود که برای زندگی در شرایط آب و هوایی هرمزگان بسیار نامناسب است.
خالو قنبر می‌گوید: این‌همه زحمت برای استان هرمزگان کشیدم اما وضعیت زندگی من این است. و در ادامه از هواداران خود درخواست کمک کرد.
حالا رضا صادقی در صفحه اینستاگرامی خود از حمایت مادی و معنوی به این نوازنده پیشکسوت خبر داد و در ادامه از کمالی مدیر اداره فرهنگ و ارشاد استان هرمزگان درخواست اقدام جدی کرد.
وی نوشت:
مدیریت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان در شأن این مرد شریف نیست که برایش پول جمع شود پس شما کی به داد این قشر می‌خواهید برسید مگر تهیه یک‌ منزل ساده برای مردی به این سن و سال و جایگاه برای شما چقدر سخت است؟ اگر کمک می‌کنید پس هرچه زودتر و اگر هم نه سرتون سلامت حق شما آرامش و امنیت خیال هست.

رضا صادقی در ادامه نوشت : «این زمین در اطراف بندرعباس و تصاویر گویای محل و مکان عجیب آن‌ است دوم آقایان مدعی ۷۰ میلیون تومانی!!! با ۷۰ میلیون تومان کجا می‌شود خانه ساخت؟
این‌که تقلا می‌کنید مرد ۷۵ ساله را اشتباه جلوه بدهید بماند، منت بیمه و حقوق ارشاد را نگذارید دیگر توروخدا ضمنا همان مبلغ هم توسط خیرین پرداخت‌ شده والان هم جای جراید بازی و غیره از منابع مالی برای قنبر راستگو خانه تهیه کنید این هم سند زمین در روستای چکور اطراف بندرعباس که به یک مرد ۷۵ سال داده‌ شده مردی که توی این سن و سال باید به مراکز درمانی و بیمارستان نزدیک باشد و از همه مهم‌تر دسترسی به امکانات مناسب داشته باشد. جذاب واژه غیرقابل فروش است…»

سوالی که برای اهالی هنر پیش می‌آید این است که در نظر مسئولان مربوطه، موسیقی نواحی و هنرمندان آن چه جایگاهی دارند؟
با این وضعیت به بهبود و عدم فراموشی هنر نواحی می‌توان امید داشت؟ هنرمندان جوان با چه انگیزه‌ای وارد این ورطه فراموش‌شده بشوند هنگامی‌که وضعیت پیشکسوتان این هنر را مشاهده می‌کنند؟

قنبر راستگو ، متولد ۱۳۲۴، روستای سرریگان میناب خواننده جنوبی و نوازنده ساز جفتی اهل هرمزگان و یکی از نوازندگان شناخته‌شده‌ی ساز جفتی در ایران و جهان است.

در پنجمین اجلاس کمیته ثبت میراث ناملموس، شیوه نوازندگی نی جفتی قنبر راستگو در فهرست میراث ناملموس کشور ثبت ملی شد.
وی نوازندهٔ «جفتی» و از شروه‌خوانان به نام ایران است و گویی پرداختن به مقولهٔ جفتی به‌عنوان یکی از سازهای مهم جنوب، با نام خالو قنبر در حافظهٔ هرمزگان پیوند خورده است.
قنبر راستگو ضمن وفاداری به موسیقی منطقه، شاید تنها بازماندهٔ نسلی است که موسیقی ناب جفتی را سینه‌به‌سینه به یکدیگر رسانده‌اند.
جفتی از سازهای ویژهٔ منطقه است و به عبارتی صدای جفتی از بارزترین نواهای جنوبی است که در هر نقطه از خط جنوب اعم از جنوب غربی و شرقی، یا هرمزگان به‌عنوان مرکزیت جنوب ایران، صدای خود را در اشکال یا ساختارهای مختلف نمایان ساخته است.

انتهای پیام/

ثبت امتیاز
لینک کوتاه : https://shenonews.ir/?p=14909

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0

دیدگاهها بسته است.