تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024
18

در سطح ارکسترهای بزرگ ایران هستیم/ احمد مقدسی زاده در گفتگو با شنو؛

  • کد خبر : 11815
  • ۰۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۷
در سطح ارکسترهای بزرگ ایران هستیم/ احمد مقدسی زاده در گفتگو با شنو؛

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شنو، طی مصاحبه‌ای که با احمدمقدسی زاده رهبر ارکستر پاراسوآ انجام شد به سوالات خبرنگار ما درباره شرایط جشنواره و نحوی برگزاری جشنواره اینگونه پاسخ داد:  مخاطبان بیشتری داشتیم احمد مقدسی زاده در پاسخ به این سوال که شیوه برخط بودن جشنواره چه تاثیری بر روی مخاطب داشته گفت: می‌توانم بگویم […]

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شنو، طی مصاحبه‌ای که با احمدمقدسی زاده رهبر ارکستر پاراسوآ انجام شد به سوالات خبرنگار ما درباره شرایط جشنواره و نحوی برگزاری جشنواره اینگونه پاسخ داد:

 مخاطبان بیشتری داشتیم

احمد مقدسی زاده در پاسخ به این سوال که شیوه برخط بودن جشنواره چه تاثیری بر روی مخاطب داشته گفت:

می‌توانم بگویم چون بازدید به صورت مجازی بود استقبال بیشتری صورت گرفت که این فرآیند، فرآیند خوبی بود. جشنواره کار بزرگی را انجام داد و پخش این برنامه‌ها به صورت رایگان، کمک کرد تا مخاطبان بیشتری این جشنواره را دنبال کنند که البته این تعداد مخاطب در مقابل آمار حضوری بیشتر محسوب می‌شود اما نسبت به تعداد افراد حاضر در فضای مجازی، ۱۰۰۰ بازدید آمار خاصی محسوب نمی‌شود؛ منظور از استقبال خوب، نسبت به شرایط حضوری است.

وی افزود: امروزه به دلیل فراگیری فضای مجازی و کم حوصلگی مخاطب، باید محتوا را در یک بشقاب کاملا آماده و تزئین شده در مقابل مخاطب قرار دهیم و من فکر می‌کنم برگزاری اجراها به صورت مجازی را باید به فال نیک گرفت و برای فضای مجازی تولید محتوا کرد و در آینده از برنامه‌های خودم این هست که به کمک دوستان، فضای مجازی را پوشش دهیم و برای کسانی که حاضر نیستند به صورت حضوری کنسرت‌ها را دنبال کنند یا فرصت حضور و توان مالی برای شرکت در کنسرت‌هایی با ارزش موسیقایی بالا را ندارند تولید محتوا کنیم. ما برای ارتقای سطح فرهنگ باید بجنگیم.

حال موسیقی کلاسیک ایران خوب نیست

مقدسی‌زاده گفت: حال موسیقی کلاسیک ایران به معنی واقعی بد است. شما اگر دقت کنید تمام ارکسترهای ایران تعطیل هستند و سال گذشته به دلیل کنسلی کنسرت‌ها همه آسیب دیدند و هیچ حمایتی از این فعالیت‌ها و گروه‌ها نشد و فضای کار برای ما فراهم نشد. موسیقی کلاسیک به اندازه کافی منزوی و بدون مخاطب هست و هیچ حمایت برنامه ریزی شده‌ایی از آن نمی‌شود (منظورم از حمایت، حمایت‌های کوچیک مثل اجازه‌ی تمرین در تالارها یا مبالغ کم که خانه موسیقی پرداخت می‌کند نیست) همچنین حمایت جدی در قبال ارکست‌ها وجود ندارد.

او ادامه داد: در کشوری که فرهنگ موسیقی خوب، رو به افول هست سیاستگذاران و در واقع سردمداران فرهنگی باید به داد این جریان برسند. آنان خیلی خوب و بهتر از من و همکاران می‌دانند که اوضاع اقتصاد موسیقی چقدر ایراد دارد؛ مثلا ما برای شرکت در جشنواره، علاوه بر دستمزدی که جشنواره به ما داد حدود۴۰ درصد بیشتر از مبلغ جشنواره خودمان هزینه کردیم چرا که آن مبلغ برای ما کافی نبود؛ در شرایطی که ما حتی برای جشنواره باید هزینه دهیم چطور می‌توانیم در این حوزه‌ی موسیقی فعالیت کنیم در حالی که یا باید حمایت دولتی داشته باشیم و یا اسپانسر و حامی؛ البته اسپانسرها نیز در شرایط فعلی، تنها در حوزه‎‌ی موسیقی‌های مارکت‌دار فعالیت می‌کنند.

وی افزود: اگر ما بخواهیم فرهنگ و هنر را نجات دهیم باید هزینه کنیم نمیشه انتظار داشته باشیم که تمام بچه‌های موسیقی و هنرمندان به تنهایی بار این موضوع را به دوش بکشند. همه در این دوره آسیب می‌بینند؛ در دوره کرونا اولین قشری که آسیب دید هنرمندان بودند و کنسرت‌ها کنسل شد که البته برای سلامت جامعه لازم است اما تاوان این قضیه رو ظاهراً فقط هنرمندها می‌دهند چرا که مشاغل دیگر تعطیل نیستند؛ از ما ایراد گرفتند که چرا در این شرایط کرونا رفتید و در جشنواره شرکت کردید و افرادتون به خطر افتادند؛ سوال من این است آیا فروشندگان و کارمندان حاضراند کارشان را ماه‌ها تعطیل کنند و اقتصادشان آسیب ببیند؟ و سوال دیگر، که چرا فقط باید هنرمندها آسیب ببینند؟ حقیقت این است که متولی فرهنگ، کار هنری و موسیقایی را جزء مشاغل اصلی در نظر نمی‌گیرد و در چنین شرایطی ما متحمل هزینه‌های سنگین کاری و مالی می‌شویم.
یکی دیگر از چالش‌هایی که ما با آن رو به رو هستیم این است که در ماه‌های حرام فعالیت ارکستر ممنوع است. این موضوع واقعا به ارکسترها ضربه میزند.

برای رعایت پروتکل‌ها و سلامت جامعه هزینه کردیم

رهبر ارکستر پاراسوآ اذعان داشت: زمانی که برای شرکت در جشنواره فجر اقدام کردیم برای تمرین ارکستر دچار چالش‌هایی شدیم. چون ارکستر ما ارکستر نسبتا بزرگی هست برای تمرین به سالن بزرگ احتیاج داشتیم تا بتونیم فاصله اجتماعی رو رعایت کنیم و برای این موضوع از جشنواره فجر کمک خواستیم و آن‌ها با بنیاد رودکی هماهنگ کردن تا سالن‌های آنجا با پرداخت هزینه‌ی اجاره در اختیارمان قرار بگیرد اما خب ما انتظار داشتیم چون کار برای جشنواره هست همکاری بیشتری با ما بشه اما خب اینطور نبود و هزینه نسبتا زیادی را برای این کار پرداخت کردیم.

او گفت: موضوع بعدی هماهنگ شدن ساعت تمرین بود؛ همانطور که می‌دانید به دلیل شرایط کرونا نوازنده‌ها و موزیسین‌ها چون نمی‌توانند تولیدات موسیقی داشته باشند کار تدریس انجام می‌دهند و خب ما برای هماهنگ شدن ساعت تمرین و اینکه از نظر اقتصادی ضربه‌ایی به آن‌ها نزنیم باید در روزهای تعطیل کار می‌کردیم که اجاره کردن سالن در این روزها هزینه‌بر و سخت‌تر بود.
در این میان محدودیت ساعت رفت و آمد، مزید بر علت شده بود تا هماهنگ شدن این ارکستر بزرگ، سخت‌تر از قبل شود اما با این وجود ارکستر ما با جلسات تمرین کم توانست کاری در حد ارکسترهای بزرگی که تمام امکانات لازم را دارا بودند ارائه دهد که در ‌آمار مخاطبین و بازدیدهای جشنواره هم قابل مشاهده است. و خداروشکر در این رفت و آمدها و اجرا، موردی از ابتلای کرونا نداشتیم.

 

انتهای پیام/

ثبت امتیاز
لینک کوتاه : https://shenonews.ir/?p=11815

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0

دیدگاهها بسته است.