این برنامه با حمایت دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بنیاد رودکی و با اجراهای موسیقی سازی و بی‌کلام برگزار شد و علاقه‌مندان می‌توانستند آن را از طریق صفحه اینستاگرام بنیاد رودکی، هفدانگ و سایت تیوال به‌صورت هم‌زمان مشاهده کنند.

در این گزارش نظرات ۹ هنرمند را که در این شب‌ها روی صحنه رفتند گردآوری کرده‌ایم.

راهی برای ارتباط با مخاطبان و علاقه‌مندان موسیقی

گوهرناز مسائلی نوازنده تنبک و دایره که در دومین شب کنسرت آنلاین موسیقی ایرانی با بهاره فیاضی نوازنده تار دونوازی انجام داد، دراین‌باره گفت: قطعاتی که اجرا کردیم از پیش تعیین‌شده بود و تنها یک قطعه‌ را در دستگاه ماهور به‌صورت بداهه‌نوازی اجرا کردیم. ما به خاطر کرونا نتوانستیم به‌طور کامل تمرین کنیم. فقط یک‌بار تمرین بسیار کوتاهی با همدیگر داشتیم.

مسائلی، تأثیر برگزاری کنسرت‌های آنلاین را مثبت ارزیابی کرد و گفت: ازآنجایی‌که در حال حاضر کنسرت‌های حضوری برگزار نمی‌شوند، همین که ما می‌توانیم به این واسطه موسیقی خودمان را به گوش مخاطبان و علاقه‌مندان برسانیم، بسیار خوب است.

یک اتفاق خوب

هوشمند عبادی نوازنده نی که دومین دوره کنسرت آنلاین موسیقی ایرانی پنجشنبه ۲۷ آذرماه با سه‌نوازی او، ارژنگ سیفی‌زاده (نوازنده تار و سه‌تار) و حمید قنبری (نوازنده تنبک) آغاز شد، درباره این اجرا گفت: بیشتر اجرای ما بر پایه بداهه بود. ما آوازها و یک سری قطعات از پیش تعیین‌شده داشتیم که آن‌ها را اجرا کردیم. مثلاً یک پیش‌درآمد از استاد جلیل شهناز داشتیم اگرچه آوازها نیز بداهه بودند. چهارمضراب بداهه و در انتها یک تصنیف داشتیم که از استاد فرهنگ‌فر بود.

این نوازنده نی ادامه داد: من، ارژنگ سیفی‌زاده و حمید قنبری فقط برای این کنسرت دور هم جمع شده بودیم. به نظرم در این شرایط یک اتفاق خوبی که افتاده این است که همه آدم‌های علاقه‌مند می‌توانند کنسرت‌های آنلاین را ببینند.

راهی برای این که ارتباط بین مخاطب و هنرمند قطع نشود

سینا خشک بیجاری نوازنده تنبک جمعه ۲۸ آذر در یک اجرای گروهی با همراهی محمدرضا ابراهیمی نوازنده عود، سردار سرمست نوازنده آکاردئون و سهیل پیغمبری نوازنده کلارینت باس روی صحنه رفت.

او درباره رپرتوار این اجرا گفت: ما یک سری از قطعات آلبوم “فیروزه” به آهنگسازی محمدرضا ابراهیمی را با همراهی کلارینت و آکاردئون اجرا کردیم. ما در این برنامه بداهه‌نوازی نداشتیم و همه‌چیز از قبل مشخص بود.

این نوازنده درباره برگزاری کنسرت‌های آنلاین گفت: به‌هرحال برای این که ارتباط بین مخاطب و هنرمند قطع نشود کنسرت آنلاین اتفاق جالبی است. شاید ما به دیدن اجرا به‌صورت حضوری عادت کرده باشیم ولی امروزه در یوتیوب و جاهای دیگر این بخش پررنگ شده که شما یک سری کارها را به‌صورت غیرحضوری انجام بدهید.

مخاطب فعلاً به کنسرت آنلاین عادت ندارد

حمید قنبری نوازنده تنبک درباره اجرا در کنسرت آنلاین موسیقی ایرانی گفت: ما این روزها درگیر تمرین برای کنسرت آنلاین بودیم که در این کنسرت من به همراه هوشنگ عبادی و ارژنگ سیفی‌زاده یک سه‌نوازی داشتیم.

قنبری با اشاره به این که کنسرت آنلاین قطعاً باگ خواهد داشت ولی به‌مرور زمان باگ‌های آن برطرف خواهد شد، خاطرنشان کرد: مخاطب فعلاً به کنسرت آنلاین عادت ندارد. اجرا کردن در یک سالن خالی تجربه عجیب و غریبی خواهد بود. فکر می‌کنم پس از چند بار تجربه کردن این کار را هم ادامه بدهیم.

کنسرت آنلاین به‌عنوان یک راه جدی مورد قبول قرار می‌گیرد

ارژنگ سیفی‌زاده نوازنده تار و سه‌تار درباره رپرتوار گروه خود در دومین دوره کنسرت آنلاین موسیقی ایرانی گفت: بخشی از قطعاتی که ما اجرا کردیم تمرین شده بود ولی بخشی از آن نیز به‌خصوص در قسمت‌های آوازی به‌صورت بداهه بود. ویژگی موسیقی ایرانی هم مبتنی بر بداهه است و عملاً نمی‌توان این بخش را حذف کرد.

او با اشاره به این که فعلاً با توجه به شرایط موجود، کنسرت آنلاین بهترین راه ارتباط با مخاطب است، عنوان کرد: وقتی صحبت از کنسرت حضوری می‌شود حس متفاوت‌تری دارد. به نظرم در دوران پساکرونا نیز کنسرت آنلاین به‌عنوان یک راه جدی مورد قبول قرار می‌گیرد و روی آن مانور داده می‌شود. درواقع هم بخش کنسرت‌های آنلاین جدی خواهد شد و هم موضوع تدریس آنلاین.

تماشاگر چندانی نداشتیم که کرونا تغییری ایجاد کند

محمدرضا ابراهیمی نوازنده عود درباره اجرای گروهی خود همراه با سردار سرمست نوازنده آکاردئون، سهیل پیغمبری نوازنده کلارینت باس و سینا خشک بیجاری نوازنده تنبک به ایسنا گفت: کنسرت جمعه‌شب به‌صورت آنلاین و رایگان برگزار شد ولی گویا دستمزدی هم به نوازندگان این دوره از کنسرت‌های آنلاین موسیقی ایرانی پرداخت خواهد شد؛ چون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌واسطه شرایطی که کرونا برای اهالی موسیقی ایجاد کرده، بودجه‌ای را برای این اجراها در نظر گرفته است.

او ادامه داد: حوزه‌ موسیقی ایرانی در فضای جدی‌تری برگزار می‌شود و پیش از شیوع کرونا هم با مخاطب کمتری مواجه بود؛ پیش از این هم اگر در کنسرت‌ها خواننده معروفی نداشتیم، با تماشاچی زیادی هم همراه نبودیم؛ در نتیجه کنسرت‌های ما بٌرد مالی خاصی نداشت. به همین جهت قبل و بعد کرونا برای اهالی موسیقی ایرانی به‌جز هنرمندانی که مطرح‌ و معروف‌تر هستند، تغییر خاصی به همراه نداشته است.

ابراهیمی تصریح کرد: درواقع اگر فضای قبل و بعد از شیوع کرونا را در نظر نگیریم، موسیقی‌هایی مانند موسیقی ایرانی، مخاطب خاص‌تری دارند و اصولاً این سبک موسیقی‌ها برای بقا در عرصه جهانی به حمایت‌های دولتی نیاز دارند.

این هنرمند موسیقی با بیان این که پیش از شیوع کرونا درآمد بخش زیادی از اهالی موسیقی از راه تدریس بوده است، گفت: اگر در حوزه موسیقی‌های جدی فعالیت کنید، با انتشار کتاب یا آلبومی درآمد خاص و یا مستمری برای گذران زندگی نخواهید داشت. از طرفی با توجه به شرایط موجود، عرصه خلاقیت و نوآوری برای هم‌نسل‌های من و به‌خصوص نسل‌های آینده که افراد بسیار با استعدادی بین آن‌ها وجود دارد، ضربه بزرگی خواهد خورد؛ چون این بستر و فرصت را ندارند که آثاری تولید کنند که وارد بخش فرهنگ و ادبیات شنیداری شود. در نتیجه متأسفانه مجبور هستند برای گذران زندگی تدریس کنند که در این فضا امکان خلاقیت وجود ندارد. فضای سختی به وجود آمد و با وجود این که طی سال‌ها تلاش کرده بودم جایگاهی برای خود ساخته که در صورت پیش آمدن چنین شرایطی سختی کمتری متحمل شویم، بااین‌حال تحت تأثیر فضا قرار گرفتم؛ البته من و همکارانم طی سال‌ها فعالیت عمدتاً با عدم امنیت مالی همراه بوده‌ایم ولی شرایط در این فضا برایمان سخت‌تر واقع شد.

او در پایان درباره اجرای خود توضیح داد: سال گذشته توسط انتشارات “هنر و موسیقی” یک سی دی به نام “فیروزه” را منتشر کردیم. این آلبوم حامل آثاری بود که با یک آنسامبل به ترکیب سازها و نوازندگانی همچون سینا خشک بیجاری سازهای ضربی، سردار سرمست آکاردئون، سهیل پیغمبری کلارینت باس، مهسا شهبازیان قانون و خودم هم عود، همراه بود. آلبوم شامل هفت قطعه بود اما ازآنجاکه برای این اجرای آنلاین خواستار مدت‌زمان نیم ساعت تا چهل دقیقه بودند، به همین دلیل مجبور به انتخاب چهار قطعه شدیم که خانم شهبازیان در آن‌ها حضور نداشتند.

کنسرت‌های آنلاین به مردم و خود نوازنده‌ها روحیه می‌دهد

بهاره فیاضی نوازنده‌ تار که در دومین شب از دومین دوره کنسرت آنلاین موسیقی ایرانی به همراه گوهرناز مسائلی نوازنده دایره و تنبک به روی صحنه رفت، درباره رپرتوار این اجرا گفت: ما در این برنامه به بزرگان موسیقی ایران نظیر استاد پایور و استاد وزیری ادای احترام کردیم و با اجرای قطعات این استادان یک برنامه کلاسیک اجرا کردیم که هم یک فرصت برای شنیدن این آثار بوده و هم یاد این اساتید را زنده نگاه داشتیم.

این نوازنده عنوان کرد: وقتی اولین دوره کنسرت آنلاین موسیقی ایرانی برگزار شد بسیار خوشحال شدم و از آن موقع فکر کردم چقدر خوب است که یک برنامه با محوریت ساز برگزار شود و خوشبختانه این اتفاق افتاد. در این روزها که کنسرت‌ها نمی‌تواند به حالت عادی برگزار شود، برگزاری کنسرت‌های آنلاین برای روحیه مردم و خود نوازنده‌ها خوب است.

فیاضی با بیان این که کنسرت آنلاین یک تجربه جدیدی محسوب می‌شود، در رابطه با برگزاری کنسرت‌های آنلاین گفت: به نظر من این شیوه از برگزاری کنسرت اتفاق بسیار خوبی است. البته امیدوارم شرایط هر چه زودتر به حالت عادی برگردد ولی تا آن زمان خوب است که این کنسرت‌ها ادامه پیدا کند.

برگزاری این کنسرت‌ها برای موزیسین‌ها اتفاق خوبی است

پریچهر خواجه نوازنده قانون که در آخرین شب از دومین دوره کنسرت آنلاین موسیقی ایران همراه با فرهاد صفری نوازنده تنبک به روی صحنه رفت، درباره رپرتوار این اجرا گفت: گاهی صحنه می‌طلبد که آدم بر اساس حسی که در آن لحظه دارد چیزهایی را بداهه بنوازد ولی ما تقریباً یک رپرتوار بسته‌شده‌ای را برای این اجرا آماده کرده بودیم.

وی عنوان کرد: قطعاتی که در این کنسرت اجرا کردیم قطعات ساخته‌شده خود من شامل سه قطعه‌سازی و یک قطعه آوازی بود.

این نوازنده درباره ضرورت برگزاری کنسرت‌های آنلاین اظهار داشت: اگر هر آدم به فعالیت‌های حرفه‌ای و تخصصی خودش نپردازد دچار افسردگی و ناراحتی خواهد شد. برگزاری این کنسرت‌ها برای موزیسین‌ها اتفاق خوبی است چون می‌توانند خودشان را محک بزنند.

حیات کنسرت‌های آنلاین در گروی بلیت‌فروشی است

سامر حبیبی نوازنده کمانچه که پنجشنبه ۲۷ آذرماه با همراهی بهنام معصومی نوازنده تنبک روی صحنه رفت، درباره برگزاری اجراهای آنلاین به ایسنا پاسخ داد: برگزاری کنسرت‌های آنلاین با پرداخت هزینه بلیت یا برگزاری کنسرت‌های آنلاین رایگان به‌شرط حمایت سازمان‌های فرهنگی، می‌تواند مزایا و البته شاید مشکلاتی را به همراه داشته باشد. درواقع اگر برای این اجراها اسپانسری وجود داشته باشد یا دولت بودجه‌ای برای دستمزد هنرمندانی که در این کنسرت‌ها اجرا می‌کنند در نظر بگیرد، خوب است ولی اگر بخواهند بودجه‌ای که در نظر می‌گیرند، بازگشت مالی راحت‌تری داشته باشد، بد نیست که هزینه اندکی برای بلیت‌ها در نظر گرفته شود و شاید چنین حالتی بتواند به تداوم اجراها کمک کند.

او ادامه داد: کنسرت‌های آنلاین مخاطب بالایی دارند؛ چون مخاطب به‌راحتی می‌تواند اجراها را از منزل خود تماشا کند و مجبور به پرداخت هزینه‌های بالا برای مسائلی مانند رفت و آمد هم نیست. همچنین به علت بالا بودن مخاطب این اجراها، اگر هزینه اندکی را برای هر کنسرت در نظر بگیرند، درنهایت درآمدی که حاصل خواهد شد، می‌تواند صرف اجراهای متداوم و بهتر شود. اما اگر مخاطب هیچ هزینه‌ای پرداخت نکند، بودجه‌ای که دولت برای این اجراها در نظر می‌گیرد، محدود و تنها سالی یکی دو بار خواهد بود و صرف اجراهای محدودی هم خواهد شد.

این نوازنده تأکید کرد که برگزاری کنسرت‌های آنلاین با پرداخت هزینه بلیت باید فرهنگ‌سازی شود و مخاطب باید یاد بگیرد که برای دیدن یک اثر هنری چه موسیقی و چه تئاتر و سینما باید هزینه‌ای را پرداخت کند. این امر باعث می‌شود که او آن کاری را که برایش هزینه‌ای پرداخت کرده، جدی‌تر بگیرد و بیشتر به آن توجه کند. چنین هزینه‌های اندکی، فشاری بر مخاطب وارد نخواهد کرد و تأثیرات آن به تداوم و بقاء فعالیت‌های هنری کمک خواهد کرد.