تاریخ : یکشنبه, ۲ دی , ۱۴۰۳ Sunday, 22 December , 2024
15

«ربّنا» نت‌نویسی شد

  • کد خبر : 13205
  • ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۰
«ربّنا» نت‌نویسی شد

مناجات «ربّنا» اثر محمدرضا شجریان که در سال ۱۳۵۸ به سفارش صداوسیما ساخته شد،‌ توسط محسن حسینی نت‌نویسی شد. به گزارش خبرگزاری شنو، محسن حسینی آهنگساز، مدرس و مولف کتاب‌هایی چون «دریاچه قو» و «از مشق تا نقش» در تازه‌ترین فعالیت پژوهشی خود در حوزه موسیقی اقدام به نت‌نویسی مناجات «ربّنا» کرده است. مناجات «ربّنا» […]

مناجات «ربّنا» اثر محمدرضا شجریان که در سال ۱۳۵۸ به سفارش صداوسیما ساخته شد،‌ توسط محسن حسینی نت‌نویسی شد.

به گزارش خبرگزاری شنو، محسن حسینی آهنگساز، مدرس و مولف کتاب‌هایی چون «دریاچه قو» و «از مشق تا نقش» در تازه‌ترین فعالیت پژوهشی خود در حوزه موسیقی اقدام به نت‌نویسی مناجات «ربّنا» کرده است.

مناجات «ربّنا» را شاید بتوان مشهورترین و فراگیرترین اثر در نوع خود دانست که در سال ۱۳۵۸ به سفارش صداوسیما توسّط استاد محمدرضا شجریان ساخته و اجراشده است.

این مناجات مشتمل بر چهار آیه از قرآن است که همه با کلمۀ ربّنا آغاز می‌شوند و از سوره‌های بقره، مؤمنون، کهف و آل‌عمران انتخاب شده‌اند.

محسن حسینی​ درباره هدف خود از این کار گفت: این اقدام بنده صرفاً فعالیتی پژوهشی است و معتقدم نوتاسیون این اثرِ شناخته شده که توسط یکی از اساتید بزرگ موسیقی ایرانی ساخته و اجرا شده است و جنبه‌های هنری و موسیقایی و حتّی اجتماعی بسیار مهمّی هم دارد، می‌تواند برای علاقمندان مفید باشد. در نت‌نویسی دعای ربّنا با توجه به آوازی بودن آن سعی کرده‌ام تا جایی که باعث پیچیده‌شدن بیش از حد نشود، جزئیات اجرا را ثبت کنم. طبیعی است که برای اجرای این نت‌نویسی همان‌گونه که مرسوم است بهتر است از نسخۀ صوتی اثر هم در کنار نت استفاده شود.

محسن حسینی که سابقه همکاری با خوانندگانی چون علیرضا افتخاری، سالار عقیلی، علیرضا قربانی، حسام الدین سراج را دارد، درباره خصوصیات موسیقایی اجرای این اثر گفت: کوک اجرای اصلی به هر دلیلی با دیاپازون منطبق نیست و به منظور سهولتِ اجرای نت با آواز یا ساز، تونیکِ (شاهد) گام را نت فا در نظرگرفته‌ام. البتّه کوکِ شاهد در اجرای اصلی حدود ۵۵ سانت (سِنت) موسیقایی پایین‌تر از فا دیاپازون است.

از لحاظ فواصلِ درجاتِ گام نیز، قطعه در گام افشاری دو و یا شکستۀ بیات ترکِ فا و همچنین ماهور فا (انتهای قطعه) قابل اجراست. البتّه شروع قطعه به عراق افشاری نزدیک است. از منظر مقام‌های مربوط به قرائت قرآن، ربنّا به طورکلّی در مقام رَست آغاز می‌شود و در مقام صبا خاتمه می‌یابد.

این دانش آموخته کارشناسی ارشد موسیقی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در پایان اظهار داشت: انتشار و هرگونه استفادۀ علمی و هنری از این نت‌نویسی بلامانع است.

1

 

2

 

137b4b7d-157f-4c9b-bd74-37e396e48ae1

ثبت امتیاز
لینک کوتاه : https://shenonews.ir/?p=13205

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.