تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024
13

روایت یک مرغ سحر

  • کد خبر : 13637
  • ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۵
روایت یک مرغ سحر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شنو، «مرغ سحر» تصنیفی از«مرتضی نی داوود» و با شعری از «محمدتقی بهار» است که نخستین بار در سال ۱۳۰۶ نواخته شده و کمی بعدتر با صدای ملوک ضرابی به روی صفحه گرامافون درآمد. تصنیف مرغ سحر جایگاه ویژه‌ای در تاریخ موسییقی ایران دارد و خوانندگان بسیاری آن را بازخوانی کرده‌اند. […]

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شنو، «مرغ سحر» تصنیفی از«مرتضی نی داوود» و با شعری از «محمدتقی بهار» است که نخستین بار در سال ۱۳۰۶ نواخته شده و کمی بعدتر با صدای ملوک ضرابی به روی صفحه گرامافون درآمد. تصنیف مرغ سحر جایگاه ویژه‌ای در تاریخ موسییقی ایران دارد و خوانندگان بسیاری آن را بازخوانی کرده‌اند.

برخی از این بازخوانی‌ها به سبک اصلی وفادار بوده و در برخی دیگر سازبندی تغییر یافته و با آهنگ به شکلی نو تنظیم شده است. به‌واسطه اجراهای متعددی که «محمدرضا شجریان» از این تصنیف داشته نام وی با این قطعه گره خورده است.

«مرغ سحر» دهه‌هاست در بُنِ جان مردم این سرزمین رخنه کرده است. قطعه‌ای جاویدان که می‌گویند: این ترانه در مخالفت با سلطنت شاه سروده شده است.

«نغمه تاریخ» برنامه‌ای که قرار است قطعاتی معرفی شود که سازندگان‌شان با ساخت آن، بخشی از تاریخی که در آن زیسته‌اند را روایت کند. روایت «مرغ سحر» قرار است در این برنامه مشاهده شود.

انتهای پیام/

ثبت امتیاز
لینک کوتاه : https://shenonews.ir/?p=13637

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0

دیدگاهها بسته است.