تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024
15

شروع پروژه «تار ایرانی» از قزوین

  • کد خبر : 13679
  • ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۱
شروع پروژه «تار ایرانی» از قزوین

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شنو، علی قمصری آهنگساز و نوازنده سازهای ایرانی جوان و تاثیرگذار کشور، طی پروژه‌ایی به معرفی «تار ایرانی» پرداخت. در این پروژه بناست تا قمصری به شهرهای مختلف ایران برود و در جاذبه‌های تاریخی آن شهر و با استفاده از امکانات همان شهر، قطعاتی را با «تار ایرانی» اجرا کرده و […]

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شنو، علی قمصری آهنگساز و نوازنده سازهای ایرانی جوان و تاثیرگذار کشور، طی پروژه‌ایی به معرفی «تار ایرانی» پرداخت. در این پروژه بناست تا قمصری به شهرهای مختلف ایران برود و در جاذبه‌های تاریخی آن شهر و با استفاده از امکانات همان شهر، قطعاتی را با «تار ایرانی» اجرا کرده و از آن‌ها تصویر برداری نماید.
به گفته ی قمصری این پروژه حاصل دغدغه شخصی بوده و هیچ نهادی حامی آن نیست. اولین ضبط و اجرای این اثر جمعه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ در سرای سعد السلطنه واقع در قزوین انجام شد. آهنگساز و نوازنده این اجرا علی قمصری بوده و این اجرا در دستگاه آواز شوشتری اجرا شده.
وی هدف خود را از این پروژه تلاش برای احیای موسیقی ایرانی خوانده و در صفحه شخصی خود نوشته است:
هر ایده‌ایی در ذهن من با دغدغه‌ی «چه کمکی می‌توانم بکنم» شکل می‌گیرد نه «چه گیرم می‌آید». برای انجام هرکاری اگر در ابتدا به دنبال امتیاز گرفتن از مردم، حکومت و … باشیم،، پس از مدتی به بن بست میرسیم. مثلا اگر «تار ایرانی» مسیر جلسات با میراث فرهنگی، نهادهای مردمی، گردشگری و … طی می‌کرد به همان اندازه که در ابعاد اقتصادی و اجرایی بزرگ می‌شد در ابعاد هنری تنزل پیدا می‌کرد و مسیر پر فراز و نشیب و پیچیده می‌شد. وقتی پولی جا به جا نمی‌شود و کلیدی فرمایشی قفلی را باز نمی‌کند، دل‌ها هستند که باهم وارد حشر و نشر می‌شوند و ناخودآگاه برکت به مسیر سرازیر می‌شود. «تار ایرنی» شاید کمی به دلیل استقلالش کم سر و صدا و گاهی با مانع تراشی‌ها پیش برود اما این جوی زلال را به رود خروشان و میرای وابستگی ترجیح می‌دهم.
شما تا اینجا بهترین همراه بوده‌اید و همین برای من بهترین دستاورد است.
تار ایرانی، سفری موسیقایی به شهرهای ایران زمین و اجرا و ضبط در بناهای تاریخی است. امیدوارم که قدمی موثر در راستای آشنایی بیشتر ‌با هویت ملی و تاریخی ایران باشد.

علی قمصری موسیقی را با آموزش در هنرستان موسیقی شروع کرد. او دورهٔ راهنمایی و دبیرستان را در هنرستان عالی موسیقی گذراند و در عین حال دیپلم رشتهٔ ریاضی فیزیک را نیز کسب کرد. همزمان با ورود به دانشگاه برای پیگیری تحصیلات آکادمیک در رشتهٔ موسیقی، در ۱۸سالگی ارکستر بزرگی را به‌ نام «سرمد» تأسیس کرده و در آن به‌عنوان سرپرست، آهنگساز و نوازنده مشغول به فعالیت شده‌ است. قمصری در همین دوره موفق شده یک بار عنوان نخست جشنوارهٔ موسیقی جوان را هم از آن خود کند. علی قمصری زمانی شهرت یافت که آلبوم نقش خیال را با خوانندگی همایون شجریان آهنگسازی کرد.

انتهای پیام/

ثبت امتیاز
لینک کوتاه : https://shenonews.ir/?p=13679

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0

دیدگاهها بسته است.