تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
9

«شروه»، موسیقی باستانی بوشهر است

  • کد خبر : 3998
  • ۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۹
«شروه»، موسیقی باستانی بوشهر است
یک خواننده با بیان اینکه «شروه» موسیقی باستانی بوشهر است که در کشور دارد نادیده گرفته می‌شود، گفت: شروه به خاطر ماهیت غمگینی که دارد، اغلب یادآور مصیبت و مرثیه است، در صورتی که مقوله ای جداگانه از مرثیه است.
«حیدر احمدی»، خواننده بوشهری درباره اجرای خود در روز دوم سیزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در کرمانگفت: من خوشحال شدم در جشنواره امسال از «شروه» نیز استفاده کردند. این موسیقی، موسیقی باستانی بوشهر است که در کشور دارد نادیده گرفته می‌شود. امسال آقای صدری عزیز و آقای ثابت‌نیا همت کردند و شروه را نیز در این جشنواره گنجاندند.

و در رابطه با رپرتواری که اجرا کرد، اظهار داشت: من به اتفاق دوست عزیزم، استاد عبدالحمید تنگستانی نوازنده‌ نی یک سری دوبیتی‌های عاشقانه که در خور شأن و شخصیت مردم بوشهر و جنوب کشور بود را اجرا کردم.

این خواننده بوشهری درباره موسیقی «شروه» عنوان کرد: شروه به خاطر ماهیت غمگینی که دارد، اغلب فکر می‌کنند مصیبت و مرثیه است، در صورتی که یک مقوله جداگانه از مصیبت و مرثیه است. شروه در لغات نیز معنی صدای آهسته می‌دهد. صدایی که عاشق در قبال معشوقه‌اش می‌گوید.

احمدی ادامه داد: شما اگر نگاهی به دوبیتی‌های فایز و مفتون بیندازید، متوجه می‌شوید که بوی عرفان و عشق می‌دهند. مثلاً دوبیتی‌هایی وجود دارد که آدم را به یک جایی از جنون و عشق و عاشقی می‌برد که محو این دوبیتی‌ها می‌شود. مثلاً یک دوبیتی وجود دارد که می‌گوید: “بگو با دلبر ترسایی امشب، چه می‌شد گر که بی ترس آیی امشب/ لبان خشک فایز را ز رحمت، بر آن لعل لبت ترسایی امشب”.

وی در پایان در واکنش به صحبت افرادی که معتقد بودند جشنواره موسیقی نواحی امسال نباید برگزار می‌شد، خاطرنشان کرد: کرونا الان یک سال است که فضای دنیا را گرفته است. اینکه هنرمند نادیده گرفته شود و چنین برنامه‌هایی برگزار نشود، واقعاً کار درستی نیست. هنرمندان ما بی انگیزه شده‌اند و  اگر این جشنواره را هم بخواهیم از آن‌ها بگیرم اوضاع سخت می‌شود. امسال جشنواره به صورت آنلاین برگزار می‌شود و ما هیچ‌گونه مشکلی نداریم.

ثبت امتیاز
لینک کوتاه : https://shenonews.ir/?p=3998

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0

دیدگاهها بسته است.