تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024
10
کارگردان بریکولاژ، زندگی نادر مشایخی

فرهنگ ما چهل تیکه است

  • کد خبر : 21807
  • ۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۴
فرهنگ ما چهل تیکه است
در برنامه این هفته مجله موسیقی «ایل بانگ» که ساعات پایانی جمعه ۲۶ آذر از رادیو فرهنگ پخش شد، پیرامون فیلم «بریکولاژ، زندگی نادر مشایخی» درباره جهان موسیقایی نادر مشایخی که این هفته در جشنواره سینما حقیقت به نمایش در آمد، گفت‌وگو شد.

به گزارش خبرگزاری شنو، در برنامه این هفته مجله موسیقی «ایل بانگ» که ساعات پایانی جمعه ۲۶ آذر از رادیو فرهنگ پخش شد، پیرامون فیلم «بریکولاژ، زندگی نادر مشایخی» درباره جهان موسیقایی نادر مشایخی که این هفته در جشنواره سینما حقیقت به نمایش در آمد، گفت‌وگو شد.

فیلم بریکولاژ

در این برنامه صادق چراغی؛ کارشناس موسیقی و مجری برنامه گفت‌وگویی با رحمان حاصلی تهیه‌ کننده فیلم بریکولاژ و محمود توسلیان کارگردان این فیلم انجام داد.

رحمان حاصلی در رابطه با این مستند و روند تولید آن بیان کرد: من از دغدغه‌مندان حوزه موسیقی هستم و سال‌ها در حوزه موسیقی نواحی و دیگر حوزه‌ها ورود کرده‌ام. در رابطه با «بریکولاژ» وقتی که آقای توسلیان کارگردان این فیلم ایده اولیه را مطرح کرد. شناختی نسبت به نادر مشایخی نداشتم ولی بعد از دیدار با وی و ارتباطی که برقرار شد علاقه‌ام نسبت به ساخت این فیلم بیشتر شد. با توجه به دانشی که آقای مشایخی داشتند در جاهای مختلف فیلم جاری شد. به نظرم از فیلم‌هایی است که به مرور زمان جای خود را پیدا خواهد کرد.

وی ادامه داد: مدت‌ها است که موسیقی ما در یک روند قهقرایی قرار گرفته است. چه رسد به فیلم‌ها و افراد حوزه موسیقی که از اساتید هستند. و یک به یک حذف می‌شوند و از آنها صحبت خاصی بر جای نمی‌ماند و هنگامی به سراغ آنها می‌رویم که دیر است.

نادر مشایخی

حاصلی خاطرنشان کرد: نادر مشایخی نزدیک به ده سال است که به ایران بازگشته ولی هنوز خیلی‌ها او را نمی‌شناسند و با موسیقی او آشنا نیستند. ضمن اینکه خود موسیقی مدرن و راهی که مشایخی پیش گرفته است. زیاد در کشور ما شناخته نیست و این دردناک است. ما تلاش کردیم که در یک گوشه برای آیندگان چراغی روشن کنیم.

وی اظهار کرد: در ادامه که جلو رفتیم دیدم که نگاه نادر مشایخی به تلفیق سنت و مدرنیته ایده‌های تازه‌ای داد و ابعاد جدیدتری پیدا کرد. ما به سمت «بریکولاژ» رفتیم که یک نگره جدیدی از یک آهنگساز قدیمی فرانسوی است. که نادر مشایخی از او الهام گرفته است که ایرانی‌ها به زندگی بریکولاژ نگاه می‌کنند و زندگی آنها یک جور سرهم‌بندی است.

تهیه کننده مستند «بریکولاژ» افزود: در این فیلم ما هم زندگی نادر مشایخی را بریکولاژ دیدیم و سرهم‌بندی کردیم. واقعیت آن است که ما به ساخت یک مستند صرف که از دوران تولد تا امروز نپرداختیم. بلکه یک مقطع را درنظر گرفتیم و این ایده را دنبال کردیم که یک سرهم‌بندی از زندگی نادر باشد.

تنها فیلم موسیقی در سینما حقیقت

محمود توسلیان نیز در این برنامه بیان کرد: تقریباً سه سال از وقت ما به ساخت این فیلم گذشت.  مستند «بریکولاژ، زندگی نادر مشایخی» در واقع طرح موضوعی است که بخشی از زندگی استاد نادر مشایخی را نشان می‌دهد. امسال این فیلم تنها فیلمی بود که در حوزه فعالیت‌های موسیقی در جشنواره سینما حقیقت حضور داشت. امیدوارم که دولت، دستگاه‌ها و بخش‌های تاثیرگذار در فرهنگ از این قبیل آثار حمایت بیشتری کنند.

وی اظهار کرد: نقدی که به ساخت آثار در حوزه موسیقی وارد است این است که جوان‌ها و تازه‌کارهایی که هم انگیزه، شناخت و علاقه دارند حمایت نمی‌شوند و باید با توان و سرمایه‌گذاری خود وارد این عرصه شوند. بعد از آن حمایت می‌شوند. در صورتی که به نظر من باید کسی که تازه وارد و کم‌تجربه است حمایت شود و به جایی برسد که بتواند اثر مستقل تولید کند.

توسلیان با بیان اینکه من خیلی علاقه‌مند بودم تاریخ شفاهی موسیقی ایران را به کمک گروهی به صورت مکتوب، تدوین کنم؛ ادامه داد: این اتفاق نیفتاد و ساخت بریکولاژ با همکاری و همراهی اساتید نادر مشایخی و حسین علیزاده و حمایت رحمان حاصلی و تدوین خدایار قاقانی رخ داد. این فیلم یک جزء کوچک از یک ایده بزرگ ثبت تاریخ شفاهی موسیقی ایران است که امیدوارم روزی محقق شود.

وی در رابطه با مفهوم واژه بریکولاژ بیان کرد: بریکولاژ یعنی تبدیل کردن یک امر عادی به یک امر فراعادی یا سیاسی. آن هم از طریق انتقال یکسری عنصر که از یک زمینه به یک زمینه دیگر منتقل می‌شوند و یک معنا و مفهوم جدیدی به عنصر اولیه اضافه می‌کنند. مانند چهل تکه که از تعداد زیادی جز کوچکتر تشکیل شده است. در واقع بریکولاژ بازنشر کولاژ است. این چهل‌تکه‌سازی به تعریف فلاسفه امروز، یک رفتار عمدتاً پست‌مدرن تعبیر می‌شود و فرهنگ ما از دید آقای نادر مشایخی نوعی بریکولاژ است.

انتهای پیام/

5/5 - (5 امتیاز)
لینک کوتاه : https://shenonews.ir/?p=21807

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.