تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024
11
شهرام صارمی:

مردم ما از موسیقی ایرانی فاصله گرفته‌اند

  • کد خبر : 6868
  • ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۵
مردم ما از موسیقی ایرانی فاصله گرفته‌اند
صارمی اظهار کرد: شیوع بیش از حد موسیقی‌های غیر مرتبط به فرهنگ اصیل جامعه باعث می‌شود تا مردم از موسیقی اصلی جامعه‌ی خود فاصله بگیرند.

به گزارش خبرگزاری شنو برنامه ارغنون با موضوع بررسی اشتیاق موسیقی و وفاق ملی، با حضور شهرام صارمی (کارشناس موسیقی و از مدیران با سابقه مرکز فرهنگی و نوازنده کمانچه) از شبکه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.

صارمی در برنامه «ارغنون» گفت: یک جامعه با حضور فرهنگ‌های مختلف، موسیقی‌های متفاوتی را در خود جای می‌دهد.

وی با اشاره به این که سلایق مختلف موسیقی‌های مختلفی را می‌پذیرند، عنوان کرد: هر مخاطب باید بتواند به تناسب سلیقه موسیقی مورد علاقه‌ی خود را انتخاب کرده و گوش دهد.

این کارشناس موسیقی افزود: تولید و اشاعه موسیقی‌های مختلف در جامعه‌ی ایران باید همواره به تناسب انجام شود، به عبارت دیگر موسیقی ایرانی باید به میزانی مورد اهمیت قرار بگیرد که سایر موسیقی‌ها در جامعه مورد توجه هستند.

وی با اشاره به این که موسیقی پاپ بدون در و پیکر و برنامه‌ریزی فرهنگی در ایران گسترش یافته است، عنوان کرد: موسیقی کلاسیک و دستگاهی ایران باید با برنامه‌ریزی‌های جدی و دقیق به مردم معرفی شود.

شهرام صارمی با اشاره به این که هر نوع از موسیقی در زمان و مکان مشخصی مورد بهره قرار می‌گیرد، توضیح داد: شیوع بیش از حد موسیقی‌های غیر مرتبط به فرهنگ اصیل جامعه باعث می‌شود تا مردم از موسیقی اصلی جامعه‌ی خود فاصله بگیرند.

وی با بیان این که در حال حاضر مردم ایران از موسیقی اصیل ایرانی دور شده‌اند، اظهار داشت: موسیقی ایرانی به لحاظ کاربردی جایگاه موثری در زندگی مردم ایران ندارد.

این نوازنده افزود: نوع و سبک موسیقی‌ای که مردم در جامعه گوش می‌کنند، بازنمایی از فرهنگ کنونی جامعه است.

وی ادامه داد: به عقیده بسیاری از جامعه‌شناسان، بررسی وضعیت فرهنگی یک جامعه از مسیر شناخت موسیقی‌های رایج در آن منطقه ممکن می‌شود.

شهرام صارمی با اشاره به این که سیاست اجرایی موسیقی در ایران عملکرد صفر و صدی دارد، توضیح داد: یک زمانی موسیقی پاپ در ایران ممنوع بود و بعد از رفع ممنوعیت به طور کامل آزاد و رها شد.

وی با بیان این که اکثر موسیقی‌های امروزی بدون ممیزی‌های فنی منتشر می‌شوند، عنوان کرد: متاسفانه اکثر موسیقی‌های امروزی به نظر ساختاری با واقعیت موسیقی هماهنگی ندارند.

این کارشناس موسیقی تاکید داشت: بسیاری از موسیقی‌های رایج در ایران نمی‌توانند در فرهنگ جامعه تاثیر مثبت داشته باشند.

وی اضافه کرد: یک قطعه‌ی موسیقی خوب باید به طور هماهنگ و مطلوب سه عنصر «ملودی» و «آهنگسازی» و «شعر» در کنار یکدیگر ترکیب کند.

ثبت امتیاز
لینک کوتاه : https://shenonews.ir/?p=6868

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0

دیدگاهها بسته است.