تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024
10
در گفتکو با خبرگزاری شنو مطرح شد؛

نفس آموزشگاه‌های موسیقی به شماره افتاده است!/ گذر از هفت خوان برای دریافت وام “کرونایی”

  • کد خبر : 6480
  • ۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۴
نفس آموزشگاه‌های موسیقی به شماره افتاده است!/ گذر از هفت خوان برای دریافت وام “کرونایی”
کار فرهنگی چه سودی دارد که دارایی هم بخواهد یک بخش آن را بگیرد؟ به بهانه ی کرونا ما از کار و زندگی ساقط شده ایم ولی مالیات غیر قانونی همچنان از ما طلب میشود.این عادلانه نیست که به راحتی با ندیده گرفتن معاش و تلاش عده ی زیادی از فعالان فرهنگی، کار آنها را زمین بزنیم

سال گذشته اداره امورمالیاتی طی اقدامی برای آموزشگاه های موسیقی مالیات مشخص کرده وبرای وصول آن دست به کار شد و این موضوع در حالی رقم می خورد که مطابق قانون آموزشگاه های موسیقی از پرداخت مالیات معاف بودند و هستند. علی رغم پیگیری های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت امورهنری دفترموسیقی، دفتر آموزش و توسعه ی فعالیت‌های فرهنگی هنری و اعلام این قانون به سازمان امورمالیاتی کشور مبنی بر اینکه آموزش موسیقی با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از مصادیق معاف از مالیات است ، آن را به اداره امور مالیاتی برای اجرا ابلاغ کردند که متاسفانه مرکز امور مالیاتی برخلاف ضوابط قانونی، مالیات تعیین شده را وصول کردند.

غلامرضا رضایی مدیر آموزشگاه موسیقی شهنا، خواننده و مدرس آواز ایرانی در گفتگو با شنو در رابطه با مشکلات عدیده ی دوران پسا کرونا برای اهالی هنر و موسیقی بیان کرد: از سال گذشته به خاطر ویروس منحوس کرونا تمامی صنوف کشور خصوصاً آموزشگاه های هنری و بخصوص آموزشگاه های موسیقی با مشکلات عدیده ای مواجه شدند که طی آن سعی کردیم صدای مطالبه گری خود را بالا برده و در راستای ضایع شدن حقوق هنرمندان اقدامات درستی در پیش بگیریم. بعد از شروع بحران کرونا آموزشگاههای موسیقی از این تاریخ با کاهش شدید هنرجو مواجه شده اند که کم و کیف این مشکل ارتباط مستقیمی با بحث درآمدزایی آنها دارد و بدیهی است مدیران آموزشگاه‌ها در پرداخت اجاره ملک با مشکلات بسیار جدی مواجه شوند. همانطور که بسیاری از آموزشگاه ها تعطیل شده و عده زیادی در شرف تعطیلی قرار گرفتند. مشکلات عادی هنرمندان در درگیری با کرونا یک طرف وکمرشکنی مالیاتی طرف دیگر قضیه است و نفس‌های آموزرشگاه‌های موسیقی در ایام کرونا به شماره افتاده است.

خواننده و مدرس آواز ایرانی افزود: اخیراً اداره امور مالیاتی در اقدامی غیرمنتظره با افزایش مالیات همچنان اهرم فشار خود را بر روی کمر خم شده آموزشگاهها حفظ کرده و به کار خود ادامه میدهد و علیرغم پیگیری ها و مذاکرات مکرر و مطالبات به حق قانونی تنها کاری که در این خصوص برای مدیران انجام دادند قسط بندی کردن مالیات تعیین شده بود.

 

 

رئیس آموزشگاه موسیقی شهنا در گفتگو با شنو ادامه داد: از اداره دارایی با من تماس گرفتند که اظهارنامه مالیاتی را تحویل بگیرم در صورتی که بر اساس بند ۱۳۹ ما معاف از مالیات هستیم و دو سالی هست که ما و همکاران و وزارت ارشاد با تلاش های مکرر و مطالبات پی در پی هنوز نتوانستیم بحثدریافت غیرقانونی مالیات را به سرانجام برسانیم.

وی ادامه داد:کار فرهنگی چه سودی دارد که دارایی هم بخواهد یک بخش آن را بگیرد؟ به بهانه ی کرونا ما از کار و زندگی ساقط شده ایم ولی مالیات غیر قانونی همچنان از ما طلب میشود.

آقای رضایی در ادامه تشریح کرد: ماهها و سالها زحمت کشیدیم مورد تایید و صلاحیت سازمانهای فرهنگی کشور قرار گرفتیم تا آموزشگاهی راه اندازی کنیم. این عادلانه نیست که به راحتی با ندیده گرفتن معاش و تلاش عده ی زیادی از فعالان فرهنگی، کار آنها را زمین بزنند. چرا در بحث مالیات مطالبه ای از ما می‌شود که منشا قانونی ندارد؟ وکسی آنرا تایید نمی‌کند؟

خواننده و مدرس آواز ایرانی افزود: اینکه دولت در شرایط بسیار سختی است و چالش های متعددی دارد، ما هم قبول داریم ولی این وضعیت اصلا وضعیت خوبی نیست، آنگونه که انگارفضای هنری کشور بدون متصدی رها شده است. باید کاری کرد قبل ازاینکه سوسوی امید آموزشکده ها خاموش شود.

غلامرضا رضایی در ادامه مطالب، با اشاره به مبلغ وام تعلق گرفته به بخش های آسیب دیده ازکرونا اشاره کرد: مدیریتی که در حال حاضر با آگاهی از مشکلات آموزشکده ها لازم می‌داند ۱۶ میلیون وام ۱۲ درصد به مدیران آموزشگاهها پرداخت کند همزمان ۱۷ میلیون مالیات از همان آموزشگاه دریافت میکند. این درحالی است که وام به خیلی ها تعلق نگرفته و با رفتار سلیقه ای بانک ها بسیاری از هنرمندان نتوانستند آنرا اخذ کنند وبه همان شکل مالیات‌ها هم سلیقه‌ای تعیین می‌شوند. ما مصوبه‌ای داریم که آموزشگاه‌های موسیقی باید از مالیات معاف باشند. این مالیات گرفتن ها ضررهای زیادی به جامعه موسیقی زده است.

رئیس آموزشگاه موسیقی شهنا ادامه داد: چرا بانک‌ها همین وامِ حداقلی را از آموزشگاه‌ها دریغ کردند؟ برای بسیاری از آموزشگاه‌ها شرایط بسیار سختی را در نظر گرفتند که در نهایت بسیاری از آنها نتوانستند این وام را اخذ کنند. وام تعلق گرفته را طی هفت خوان عجیبی به مدیر مجموعه پیشنهاد میکنند که یا موفق به دریافت وام میشود و یا نمی شود و از طرف دیگرمالیات آنچنانی بدون خوان خاصی از آنها اخذ میشود که هنرمند را به کجا برسد الله اعلم؟ به نظر من متصدیان امر باید بیش از پیش مدیریت در بحران را جدی بگیرند.

ثبت امتیاز
لینک کوتاه : https://shenonews.ir/?p=6480

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0

دیدگاهها بسته است.