تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024
12
منصور صفاییان از نوازندگان موسیقی کلاسیک درگفتگو با شنو مطرح کرد:

هنر، اصلی ترین قربانی کرونا/ وضعیت مترو خطرناک تر است یا کنسرت با رعایت پروتکل ها؟

  • کد خبر : 3897
  • ۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۰:۰۸
هنر، اصلی ترین قربانی کرونا/ وضعیت مترو خطرناک تر است یا کنسرت با رعایت پروتکل ها؟
واقعیت این است که اِعمال محدودیت های عجیب و غریب به بهانه ی کرونا صرفاً برای اصحاب فرهنگی هنری کشور، به مقوله ی شبهه ناکی تبدیل شده که ذهن فعالین این عرصه را به خود مشغول کرده است.

با توجه به کنش های مختلف اخیر در رابطه با لغو کنسرت های کیش با بخشنامه ستاد مرکزی مبارزه با کرونا،به دنبال حل سوال”چرا کرونا فقط در محافل فرهنگی شیوع پیدا میکند نه در مترو ؟” سعی بر این شدیم که بخش کوچکی از مسائل و مشکلات حوزه فرهنگ و هنر را مطرح کنیم

 منصور صفائیان از نوازندگان مطرح و کارشناس ارشد موسیقی درگفتگو با خبرنگار خبرگزاری شنو در رابطه با لغو برگزاری کنسرت کیش و سایر مشکلات جامعه فرهنگی هنری مطرح کرد: درآمد برگزاری کنسرتها در طول سال عموما برای ژانر موسیقی پاپ ، اعداد و ارقام نجومی را به‌ همراه داشته است و در بحران کرونا خوانندگان و نوازندگان این عرصه که تمام دارایی مادی و معنوی، شهرت و موقعیت شان را مدیون همراهی مردم در سالهای متمادی هستند برخود تکلیف کرده اند که در این وضعیت شیوع بیماری از خودگذشتگی کرده و به خاطر سلامتی مردم هم که شده از منافع خود بگذرند و تحت فرمان بخشنامه ی ستاد کرونا باشند. شاید برگزار شدن یا نشدن آن جزیی ناچیز از مشکلات صنف هنری نوازندگان و خوانندگان ما باشد.

وی در رابطه با دردسرهای صنف موسیقی بیان داشت: اگر بخواهیم شمه ای از حقیقت مشکلاتی را که گریبانگیر قشر هنری کشورعلی الخصوص در حوزه موسیقی شده را مطرح کنیم باید اذعان کرد که فعالین درحوزه موسیقی کلاسیک و ایرانی و یا نواحی ضررهای مالی بسیاری را متحمل شده اند. با فرض اینکه این ضررها برای همه صنوف و همه اقشاردر یک سطح بوده باشد میتوان انتظارداشت که فعالین این عرصه هم با این همه ناملایمات پیش آمده کنار بیایند و صدایشان بلند نشود.ولی وقتی در حوزه مدیریت کلان، تهران با همه  شلوغی ها و گردهمایی ها و متروهای پر از جمعیت و تردد های عجیب و غریب بدون وجود تغییر و تحول مدیریتی همچنان روال طبیعی را طی میکند و تنها حوزه کاری ماست که قربانی میشود، باعث ناراحتی و اعتراض است

 صفائیان در رابطه با برگزاری کلاس های آموزش موسیقی افزود: اگر فرض را بر این بگذاریم که عقل حکم میکند در شرایط فعلی هیچ کنسرتی برگزار نشود و هیچ تجمعی صورت نگیرد ولی باید متذکر باشیم که فعالان حوزه موسیقی در صورت عدم برگزاری کنسرت  تنها راه کسب درآمد خود را تدریس موسیقی در آموزشگاه های آن می دانند و این تنها راه امرار معاش اهالی هنرو موسیقی است که متاسفانه با وجود رعایت پروتکل های بهداشتی و شرایط تک نفره بودن کلاس ها (هنرجو و مدرس )  بازهم با مشکلات متعدی از سوی ارگان های مختلف مواجه هستند.  حقیقت امر این است که مزاحمت ها و هتک حرمت هایی که از سوی نهادهای مختلف بدون حکم‌ و قانون و بخشنامه برای فعالان این حوزه به وجود آمده آزار دهنده و طاقت فرسا شده است و شرایط را برای ما مشکل کرده است.

نوازنده مطرح عرصه موسیقی کلاسیک ایران در ادامه افزود: سخت گیری بر اهالی فرهنگ در حالی ادامه دارد که ستاد ملی کرونا در فضا های عمومی و سامانه های حمل و نقل شهری و شغلهای پر خطر نسبت به محدودیت های اعلام شده  به راحتی اغماض می کند و سخت گیری خاصی ندارد. واقعیت این است که اِعمال محدودیت صرفاً برای اصحاب فرهنگی هنری کشورمقوله ای شبهه ناکی شده که در دوران کرونا ذهن هنرمندان و اهالی فرهنگ را به خود مشغول کرده است.

وی در آخرتصریح کرد: امید است که بحران کرونا برای فرصت طلبان، ماهیگیری ازآب گل آلود نباشد و صرفاً اقدامات انجام شده در راستای نگرانی برای  جان و سلامتی مردم بوده باشد نه چیز دیگر.

ثبت امتیاز
لینک کوتاه : https://shenonews.ir/?p=3897

برچسب ها

همچنین بخوانید!

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0

دیدگاهها بسته است.