تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
17
معرفی پرفروش‌ترین آلبوم‌های ۹۹ (بخش دوم)

پارسا خائف با «هفت الف» بالاتر از بزرگان موسیقی اصیل و پاپ

  • کد خبر : 5160
  • ۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۰
پارسا خائف با «هفت الف» بالاتر از بزرگان موسیقی اصیل و پاپ

خبرگزاری شنو: با گسترش فرهنگ حق کپی رایت توسط علاقه‌مندان به هنر طی سال‌های اخیر شاهد نظام‌مند شدن فضای فروش آثار هنری بوده‌ایم و علاقه‌مندان به آثار هنری مخصوصا آثار شنیداری به سادگی می‌توانند از طریق سایت‌های مجاز نسبت به خرید آلبوم‌های مورد نظر خود اقدام کنند که این مسئله دو پیامد مثبت در پی […]

خبرگزاری شنو: با گسترش فرهنگ حق کپی رایت توسط علاقه‌مندان به هنر طی سال‌های اخیر شاهد نظام‌مند شدن فضای فروش آثار هنری بوده‌ایم و علاقه‌مندان به آثار هنری مخصوصا آثار شنیداری به سادگی می‌توانند از طریق سایت‌های مجاز نسبت به خرید آلبوم‌های مورد نظر خود اقدام کنند که این مسئله دو پیامد مثبت در پی خواهد داشت یکی آنکه ضمن رعایت حق کپی رایت برای مولف اثر، درآمد‌ها و هزینه‌ها در بازار موسیقی کشور شفاف خواهد بود و دیگر آنکه بطور متوالی می‌توان نسبت به آمار فروش آلبوم‌های موسیقی در کشور پی برد.

اطلاع آنلاین و دقیق از فروش آلبوم‌های موسیقی هم میتواند اتفاق خوبی برای هنرمندان و مسئولین فرهنگی کشور رقم بزند که از این میان میتوان به دو مورد اشاره کرد یکی آنکه هنرمندان با اطلاع دقیق و شفاف از آمار فروش آثار موسیقایی میتوانند به شناختی مناسبی از سلایق مخاطبانش پی ببرد و دوم آنکه مسئولین فرهنگی و سیاستگذار موسیقایی کشور در صورت هشیاری میتوانند با توجه به شناسایی آثار پرفروش نسبت به سیاست‌های خود در حمایت و تولید آثار مختلف برنامه ریزی کنند.

از سویی دیگر در ایام کرونایی جامعه که اغلب مردم به پویش در خانه بمانیم پیوستند، استقبال از آلبوم‌های موسیقی بیشتر از گذشته شده است که در ادامه این گزارش و به همین بهانه گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، نگاهی داشته است به ۱۰ آلبوم پرفروش موسیقی از ابتدای سال ۹۹ تاکنون در سایت های مجاز فروش آثار موسیقی به ثبت رسیده است.

 

۳ – آلبوم «هفت الف» با صدای پارسا خائف ( موسیقی اصیل)

 

 

 

یکی از نکات قابل توجه پرفروش ترین آلبوم های موسیقی از ابتدای سال ۹۹ تاکنون، حضور پارسا خائف نوجوان در رده سوم و بالاتر از بسیاری از بزرگان موسیقی ایرانی و پاپ به شمار میرود ، پارسا خائف، خواننده ۱۵ ساله موسیقی ایرانی که خیلی ها وی را به عنوان استعداد برنامه » عصر جدید می شناسند، دانش آموز مقطع هفتم است، فعالیت خود را با موسیقی سنتی شروع کرد و با برنامه عصر جدید مشهور شد و حالا یکی از آینده داران موسیقی ایرانی است.

پارسا خائف در یک خانواده ۴ نفره بدنیا آمد و تنها یک خواهر کوچک تر از خود بنام نفس دارد، پارسا از سال ۱۳۹۱ زیر نظر محمدعلی احدی و حیدر محرمی شروع به یادگیری موسیقی کرد، فعالیت اش را با حضور در کلاس های آواز حوزه هنری و مجتمع هنری فدک در اردبیل ادامه داد؛ او ابتدا با دستگاه های موسیقی سپس آواشنایی آشنا شد و حالا خواننده سبک سنتی است.
اما این خواننده در سال ۱۳۹۶ وقتی تنها ۱۲ سال داشت در جشنواره موسیقی استان اردبیل با کسب مقام اول؛ خود را سر زبان ها افتاد و با بازخوانی قعطه اشک مهتاب استاد شجریان آنرا منتشر داد .

از سال ۹۶ با ارکستر کودکان تبریز به سرپرستی قادر رودکیان شروع به کار کرد و سال ۹۷ در جشنواره موسیقی ملی در تهران به مقام اول رسید

خائف در تابستان ۹۷ همزمان با عید قربان در تالار شهریار تبریز اولین کنتسرت خود را به مدت ۲ روز برگزار کرد و در همین سال برگزیده جشنواره بین الملی شمس و مولانا شد

پارسا در شروع جشنواره سی و چهارم موسیقی فجر سال ۹۷ نیز همراه با ارکستر جوانان رودکی به اجرای قطعات ترکی و فارسی پرداخت که استقبال زیادی از او شد

اما  اوج شناخته شدن پارسا خائف به  بهمن ۹۷ بر می گردد که با حضور در شوی استعداد یابی عصر جدید با اجرای احسان علیخانی در همان اولین اجرای خود به شدت نظرها را به خود جلب کرد، او همواره در اغلب رای گیری های مردمی بیشترین رای را کسب کرده است

نکته جالب آنجاست که این نابغه موسیقی در کنار خوانندگی نیز یک فوتبالیست حرفه ای مدرسه فوتبال یاران علی دایی است و در منتخب تیم اردبیل هم حضور موفق دارد و این ایام نخستین آلبوم رسمی خود را با عنوان «هفت الف» روانه بازار کرده است، آلبوم هفت الف اثر جدیدی است با صدای هنرمند نوجوان، پارسا خائف، و آهنگسازی و تنظیم‌کنندگی مهیار علیزاده. از نوازندگان این اثر می‌توان به کیمیا شعربافیان، پدرام فریوسفی، آرمین مرشد، بابک باربد، روژان محمدی، شهریار موسایئف، شیرزاد فتحعلیئف، علی رحیمی، مریم هاتف، مهیار علیزاده و فریدون بهرامی اشاره کرد.

اما در پایان باید گفت این خواننده نوجوان موسیقی ایرانی تاکنون کم حاشیه نداشته است که از این میان می توان به حاشیه دریافت دستمزد چند ده میلیونی خائف برای حضور در مراسم های مختلف اشاره کرد که سال گذشته حسابی سروصدا کرد.

همان ایام یکی از خبرگزاری های رسمی کشور در گزارشی به این موضوع پرداخته بود و نوشت: «گوشه و کنار خبر‌هایی مبنی بر اجرای پارسا خائف در برنامه و جشنواره‌های مختلف به گوش می‌رسید. برای بررسی صحت این اخبار با محمد عبداللهی که در صفحه شخصی پارسا از او به عنوان مدیربرنامه یاد شده است، تماس گرفتیم. او با تایید اجرای این خواننده جوان در برخی مراسم گفت: «بستگی به نوع اجرا دارد، اما بله می‌آید.» او بعد از پرس‌وجو درباره متولی برنامه و بررسی کردن خالی بودن برنامه‌های خائف درباره هزینه اجرا گفت: «هرکدام از اجرا‌ها ۱۵ میلیون تومان است. هزینه رفت و برگشت و اسکان احتمالی اگر نیاز به ماندن باشد، با شخص و موسسه دعوت‌کننده است.» با یک حساب سرانگشتی می‌توان پیش‌بینی کرد این خواننده ۱۴ ساله با حداقل پنج اجرا در ماه درآمدی ۷۵ میلیونی دارد. در حالی که او این روز‌ها باید با تلاش، به تقویت استعداد خود بپردازد تا یک ستاره روی صحنه متولد شود. با توجه به شروع پیش‌تولید فصل دوم برنامه «عصر جدید»، انتظار می‌رود دقت بیشتری معطوف به استعداد‌های نوجوان این برنامه شود چرا که به احتمال زیاد در این فصل هر خواننده نوجوانی در این برنامه می‌خواهد به یک «پارسا خائف» دیگر تبدیل شود غافل از این که مسیر اشتباه است و رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود.»

یکی دیگر از حاشیه های مربوط به حضور پارسا خائف( برگزیده جشنواره موسیقی جوان) در عصر جدید، به اتنقادات استاد حسین علیزاده، خواننده موسیقی ایرانی در نشست خبری جشنواره موسیقی جوان مربوط  میشود، حسین علیزاده در نشست خبری دو سال گذشته جشنواره موسیقی جوان با  انتقاد شدید از رویکرد صداوسیما در قبال موسیقی و همچنین برنامه‌های استعدادیابی تلویزیون گفت: «باید قوانینی وضع شود تا از استفاده ابزاری و تبلیغاتی خانواده‌ها از کودکان هنرمند و برگزیده‌شان، جلوگیری شود.

این آهنگساز در ادامه به استفاده تبلیغاتی والدین از کودکانی که در جشنواره مقام می‌آورند، پرداخت و گفت: امیدوارم پدر و مادرها از فرزندانی که در جشنواره چهره می‌شوند، سوء استفاده نکنند. باید از والدین تعهد بگیریم که فرزندان خود را با یک هدف تبلیغاتی دنبال نکنند و بدانند شرکت‌کنندگانی که در جشنواره موفق می‌شوند، مسئولیتشان بیشتر است و باید بیشتر کار کنند.

کسی که در کودکی به جایی می‌رسد برایش یک خطر است و ممکن است دیگر پیشرفت نکند و همان حد بماند؛ چراکه در دوره‌ای به او بسیار توجه می‌شود ولی پس از مدتی رها می‌شود و این امر او را سرخورده خواهد کرد. زمانی که صداوسیما بخواهد از این کودکان حمایت کند، از بخشی این کار را می‌کند که نتیجه منفی خواهد داشت.

علیزاده سپس گفت: کسی که در سنین پایین مطرح می‌شود، در معرض خطر قرار می‌گیرد و دیگر کار را ادامه نمی‌دهد. صداوسیما هم از منظری به این جشنواره توجه می‌کند که باز هم توجه مناسبی نیست و به پیشرفت این جوانان و نوجوانان ضربه می‌زند.

از این استاد موسیقی سوال شد که جشنواره جوان برای جلوگیری از حضور برگزیدگان آوازخوان جشنواره در سنین پایین در تلویزیون چه تدابیری اندیشیده است؟ که پاسخ داد: این موضوعی جدید است. ما درباره‌اش فکر کرده‌ایم و باز هم درباره‌اش صحبت می‌کنیم. شرایطی خواهیم گذاشت که شرط گذاشته شود آیا یک بچه از لحاظ فکری به سن بلوغ رسیده است که برای شرکت در برنامه تلویزیونی تصمیم بگیرد. به نظرم جشنواره با این موضوع جدید باید برخورد جدیدی داشته باشد. والدین می‌توانند مخرب عمل کنند و این می‌تواند به ضرر آن بچه باشد.

اگر صدا و سیما برنامه‌های خوب داشت ما هم استقبال می‌کردیم. اما همه چیز تبلیغاتی است و این اتفاق از ناآگاهی والدین سرچشمه می‌گیرد. ما نمی‌توانیم جلوی والدین را بگیریم. در درجه اول والدین باید حواسشان باشد. اما قطعا برخورد جشنواره از این به بعد با این مسئله جدی‌تر خواهد بود. من گاهی خجالت می‌کشم که شکل ظاهری تلویزیون ما شبیه به تلویزیون غربی‌هاست.»

به گزارش «شنو»، در پایان باید گفت، هم اکنون باید منتظر ماند که پارسا خائف علی رغم این گونه حاشیه ها، با انتشار نخستین آلبوم رسمی خود در ادامه مسیر حرفه ای دنیای موسیقی چگونه قدم خواهد برداشت.

 

ثبت امتیاز
لینک کوتاه : https://shenonews.ir/?p=5160

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.