تاریخ : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024
12

پیش بینی احساسات از طریق موسیقی

  • کد خبر : 8241
  • ۰۹ دی ۱۳۹۹ - ۸:۳۷
پیش بینی احساسات از طریق موسیقی
محققان با استفاده از یک الگوریتم یادگیری ماشینی، مناطق مختلف مغز را که احساسات مختلف ناشی از موسیقی از یک دیگر جدا می شوند، ترسیم می کنند.

به گزارش خبرگزاری شنو، محققان دانشگاه “توركو” در در جنوب غربی فنلاند كشف كرده اند كه چه نوع سازوكارهای عصبی، اساس پاسخ های عاطفی به موسیقی است. در مجموع ۱۰۲ نفر از افراد را بررسی کردند به موسیقی گوش فرا می دهند؛ در حالی که عملکرد مغز آن ها با تصویربرداری تشدید مغناطیسی عملکردی (fMRI) اسکن می شود. این مطالعه در مرکز ملی PET انجام شده است.

بر اساس فعال شدن قشر شنوایی و حرکتی ما توانستیم به طور دقیق پیش بینی کنیم که آیا موضوع تحقیق به موسیقی شاد گوش می داد یا غمگین. قشر شنوایی عناصر صوتی موسیقی مانند ریتم و ملودی را پردازش می کند.

“وسا پاتکینن” محقق فوق دکترا می گوید: فعال شدن قشر حرکتی، ممکن است به این واقعیت مربوط شود که موسیقی احساس شنوایی را در شنوندگان ایجاد می کند حتی زمانی که آن ها در حالی که در دستگاه MRI هستند به موسیقی گوش می دهند.

محققان همچنین کشف کردند که کدام مناطق مغزی فعال می شوند وقتی که شرکت کنندگان در تحقیق فیلم هایی را مشاهده می کنند که احساسات شدید را برانگیخته است و آزمایش کردند که آیا همان مناطق در هنگام گوش دادن به شرکت کنندگان موسیقی که احساسات را برمی انگیزد، همان مناطق فعال می شوند یا خیر.

نتایج نشان می دهد که احساسات برانگیخته شده توسط فیلم ها و موسیقی تا حدی مبتنی بر عملکرد مکانیسم های مختلف در مغز است.

به عنوان مثال، فیلم ها قسمت های عمیق تر مغز را که احساسات را در موقعیت های واقعی زندگی تنظیم می کنند فعال می کنند. گوش دادن به موسیقی نه به شدت این مناطق را فعال می کند و نه فعال سازی آن ها احساسات ناشی از موسیقی را از یک دیگر جدا می کند. این ممکن است به این دلیل باشد که فیلم ها می توانند واقع بینانه تر از وقایع زندگی واقعی که باعث برانگیختن احساسات می شوند کپی کنند و بنابراین مکانیسم های ذاتی احساسات را فعال کنند. در مورد احساسات ناشی از موسیقی، این ویژگی ها بر اساس ویژگی های صوتی موسیقی است و توسط تأثیرات فرهنگی و تاریخ شخصی شکل گرفته است.

به طور سنتی، احساسات ناشی از موسیقی از طریق موسیقی دستگاهی کلاسیک مورد بررسی قرار گرفته است

ثبت امتیاز
لینک کوتاه : https://shenonews.ir/?p=8241

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0

دیدگاهها بسته است.