تاریخ : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024
3

چهارمین شب جشنواره موسیقی فجر/ از اجرای سرو خراسان تا آرام جان

  • کد خبر : 2693
  • ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۸
چهارمین شب جشنواره موسیقی فجر/ از اجرای سرو خراسان تا آرام جان
در چهارمین شب از این دوره از جشنواره ۱۱ گروه و هنرمند موسیقی در ۱۱ نوبت زمانی اجراهای خود را درشش سالن پایتخت به روی صحنه بردند.

در نوبت اول اجراهای مربوط چهارمین شب از جشنواره موسیقی فجر در شامگاه شنبه ۲۶ بهمن، ارکستر سمفونیک تهران به رهبری نصیر حیدریان دو اثر از آهنگساز شهیر آلمانی لودویگ فان بتهوون را اجرا کرد.

این قطعات شامل اوورتور کوریولان و سمفونی شماره هشت در سل ماژور بود.

اوورتور کوریولان روایت موسیقیایی بتهوون از تراژدی کوریولان یکی از نمایشنامه‌های شکسپیر است. بتهوون که تحت تاثیر این داستان قرار گرفته است تصمیم می‌گیرد اورتوری برمبنای آن بسازد و در حقیقت نمایشنامه چند ساعتی را در یک موسیقی ۱۰ دقیقه‌ای خلاصه می‌کند.

در انتهای این کنسرت قطعه ۱۷۶ از ساخته‌های بهزاد عبدی که یادواره جانباختگان سانحه هوایی هواپیمای اوکراینی بود اجرا شد.

ارکستر سمفونیک تهران با رهبر میهمان نصیر حیدریان در چهارمین شب جشنواره موسیقی فجر با اقتدار ظاهر شد. در این شب شاهد اجرایی توانمند با هماهنگی ویلن‌ها و آلتوها با صدادهی و دینامک مطلوب بودیم. نوازندگان زهی در این اجرا کمترین مشکل را با اجرای قطعات داشتند و حتی دشوارترین نت‌های سرعتی و پوزیسیون‌ها و گردش‌های ملودیک و واریاسیون‌ها را با تسلط اجرا کردند. نمود این اجرا امید بهبود ارکستر را با رویکرد فعلی مبنی بر اداره کردن ارکستر سمفونیک به صورت رهبر مهمان قوت می‌بخشد چراکه رهبران مهمان البته آن‌ها که به حق توانایی این کار را داشته باشند با انگیزه و توان و احساس تنوع بیشتری به تمرین و آماده‌سازی این ارکستر همت خواهند گمارد.

ارکستر سمفونیک در این اجرا حتی از جنبه ظاهری و لباس نوازندگان نیز خوب به نمایش گذاشته شد و به نوعی می‌شد تغییر محسوس این ارکستر را در درون و بیرون احساس کرد.

موسیقی خراسان جنوبی تا شمالی در یک سانس جشنواره

در اجراهای مربوط به شب گذشته سالن سوره، گروه موسیقی «سرو خراسان» با هنرنمایی عبدالله امینی،امین امینی،یاسمین تنها، نازنین تنها، کیان واحدی، آرمان واحدی، محمد میردادپور، پریا واحدی به سرپرستی عزیز تنها موسیقی خود را تقدیم حاضران در سالن کردند.

«یار جانی»، «هانی هانی»، «نصرو»، «بابا گل افروز»، «ذکر ثانی»، «چاربیتی خوانی»، «اییار من» قطعاتی بودند که توسط این گروه اجرا شدند. به گفته سرپرست گروه تمامی قطعات توسط عزیز تنها آهنگسازی و تنظیم شده‌اند.

در بخش دوم از نخستین سانسِ سومین روز جشنواره، گروه موسیقی فولکلور کرمانجی «ژیار» که نماینده اقوام کرمانج خراسان شمالی شهرستان بجنورد هستند با لباس‌های محلی اقوام خود به صحنه رفتند.

گروه «ژیار» در فستیوال بین‌المللی موسیقی و رقص فولکلور کشور ارمنستان در سال ۲۰۱۹ حضور داشته و از نگاه تماشاگران گروه برتر شناخته شده است.

همچنین «ژیار» با همکاری گروه رقص کرمانجی «جیران» در فستیوال بین المللی موسیقی و رقص فولکلور کشور ترکیه در سال ۲۰۱۸ به عنوان تنها نماینده ایران حضور داشته است.

«شوان»، «لاریک»، «شاسیار»، «الله مزار»، «سردار عوض خان»، پنج قطعه موسیقی فولک شمال خراسان بود که گروه «ژیار» برای مخاطبان سی‌و پنجمین جشنواره موسیقی فجر اجرا کردند.

«آرام جان» و «نواگردان» در فرهنگسرای نیاوران

ساعت ۱۸:۳۰ شنبه ۲۶ بهمن ماه دو گروه موسیقی «آرام جان» به سرپرستی و آهنگسازی علی صحفی و «نواگردان» به سرپرستی پویا محمدی و خوانندگی مهدی اصغرپور روی صحنه فرهنگسرای نیاوران حاضر شدند و به ترتیب قطعات خود را در چهارمین شب سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر به اجرا درآوردند.

اجرای امشب را ابتدا اعضای گروه موسیقی «آرام جان» که در آن علی صحفی، تار، سعید جلالیان، تنبک، محمدباقر زینالی، عود، حمیدرضا برزویی، سنتور، محمد یوسفی، نی، فائق نوری و مهگل سادات صحفی، کمانچه می نواختند و مهدی محمدی نیز آن ها را با آوازش همراهی می کرد، آغاز کردند.

«مقدمه نوا» برای شروع انتخاب شده بود و به عنوان نخستین قطعه توانست همگامی و همنوازی خوب نوازندگان را نمایانگر باشد. «چهارمضراب»، تصنیف «صبح است ساقیا»، «حیلت رها کن» و «بی همگان به سر شود» یکی پس از دیگری به گوش رسیدند.

در این قطعات همان طور که به ردیف موسیقی ایرانی پرداخته شده بود، رد پایی از آهنگسازی نوین و نوازندگی معاصر ایرانی نیز به چشم می‌خورد.

این گروه «چهار مضراب نوا» و «ساز و آواز» خود را نیز در قالب گروه‌نوازی به عنوان قطعات پایانی اجرا کردند.

بعد از استراحتی کوتاه، نوبت به اجرای گروه موسیقی «نواگردان» رسید. اعضای این گروه روی صحنه آمدند و بی‌درنگ سراغ نخستین قطعه خود رفتند و «تنهایی» به آهنگسازی پویا محمدی نواخته شد.

سپس «ضربی دشتی» به آهنگسازی غلامحسین بیگجه‌خانی، «کرانه های معنی» به آهنگسازی پوریا سلیمانی، «محبوب من وطن» به آهنگسازی پرویز مشکاتیان و «بیت الغزل» به آهنگسازی پویا محمدی قطعات اجرایی این گروه موسیقی را تشکیل دادند و هر یک از آن ها به نحوی هنر نوازندگی اعضای این گروه و نوازنده روشندل تار را دربرداشتند.

نوای کر گروه «کمیتاس» در رودکی

گروه کر «کمیتاس» در چهارمین روز از جشنواره موسیقی فجر در تالار رودکی به روی صحنه رفت.

تالار رودکی طی جشنواره موسیقی فجر در چهارمین شب، یکشنبه ۲۶ بهمن‌ماه  میزبان گروه کر «کمیتاس» بود. قرار بر این بود پلوان حمیداف  دوتار نواز و آوازخوان اهل ترکمنستان نیز در بخش بین‌الملل جشنواره طی سانس اول به اجرای برنامه بپردازد که این اجرا به دلیل عدم حضور حمیداف لغو شد.

قطعات اجرا شده توسط گروه «کمیتاس» نیز عبارت بودند از «gloria/vivaldi», «hopina/altoonian»، «ampela/komitas»، «ای سرکتل محلی»، «بارون بارونه/محلی»، «لیلامه/محلی»، «مستم مستم/محلی».

گروه کر «کمیتاس»یک گروه کر ارمنی است که فعالیت خود را طی چند دهه گذشته ادامه داده است. این گروه کر به احترام آهنگساز شهیر ارمنستان نام‌گذاری شده است.

آربی بابومیان در رشته آهنگسازی و رهبری ارکستر تحصیل کرده است. از افتخارات گروه کر «کمیتاس» شرکت در پنجاهمین سالگرد تاسیس انجمن‌های گروه کر ارمنستان در سال ۲۰۰۸ میلادی و فستیوال بین‌المللی موسیقی در شهر فرایبورگ آلمان در سال ۲۰۱۰ میلادی است.

لوکا آکینو: جشنواره فجر با سابقه ۳۵ دوره شگفت‌انگیز است

در نوبت دوم اجراهای شب چهارم سی و ‌پنجمین جشنواره موسیقی فجر درتالار وحدت تریو جز لوکا آکینو هنرمندی که حتی با بدنش هم موسیقی می‌نوازد و سازش عضوی از بدن اوست، در تالار وحدت به روی صحنه رفت.

تریو جز ایتالیایی لوکا آکینو در ساعت ۲۱/۳۰ شامگاه شنبه ۲۶ بهمن‌ماه در تالار وحدت به روی صحنه رفت. و مخاطبان موسیقی جز را ساعتی میهمان شعر وجودی، درونی و شخصی خود با ترجمان موسیقی جز کرد.

این هنرمند جسارتی ستودنی در درنوردیدن حد و مرزهای زیبایی شناسانه سبک‌های مختلف موسیقی دارد و این جسارت تا بدانجا در موسیقی او پیشرفته است که باید سبک موسیقی او را که ریشه در جز اروپایی دارد با نام Aquino world music خطاب کرد.

او هنرمندیست که بواسطه ابتکارات در نواختن و صداسازی شهرتی حهانی یافته است.

این هنرمند در میان کنسرت خود از اینکه ایران جشنواره موسیقی با قدمت ۳۵ دوره دارد اظهار شگفتی کرد و از علاقه خود و اعضای گروهش به شرق و خاورمیانه صحبت کرد.

بی‌شک تریوی لوکا آکینو تا این لحظه یکی از بهترین اجراهای جشنواره محسوب می‌شود. توان فوق‌العاده نوازندگان در اجرای تکنیک‌های توام با احساس و تسلط کامل بر ساز که منجر به ارائه بداهه‌نوازی در عالی‌ترین شکل خود می‌شد از مهم‌ترین جنبه‌های اجرای شب گذشته ترسو لوکا آکینو بود.

نوای  سنتور و نفسِ حبس شده تماشاگران

در سانس دوم از سومین شب جشنواره موسیقی فجر در فرهنگسرای نیاوران، گروه تای و دئوتآی که اجرایشان مبتنی بر ساز سنتور بود در تالار سوره حوزه هنری به صحنه رفتند. اجرای این دو گروه به قدری باب میل تماشاگران قرار گرفته بود که نفس آنها در طول اجرا حبس شده بود و در سکوت کامل کنسرت را دنبال کردند.

بخش اول سانس دوم به اجرای ساز سنتور توسط امیرحسین رئوفی و  حمید فروزان از گروه «دوئوتآی» گذشت.

«دوئوتآی» فعالیتش را با اجراهای دانشجویی در دانشکده موسیقی شروع کرد و نخستین پروژه آن اجرای دونوازی «فانوس» اثر زنده یاد فرامرز پایور بود.

در سال ۱۳۹۳ به پیشنهاد اردوان کامکار اولین اثر دوئو در شیوه سنتورنوازی معاصر به صورت گروهی ساخته و تنظیم شد و پس از آن دو اثر از همین هنرمند نیز بازتنظیم و  به همراه چند قطعه دیگر در کنسرتهای مختلف اجرا شد.

«تب و تاب»، «سفر»، «پژواک»، «سوز و گداز»، «نغمه دران»، «ستر سنتور» و «تا منتهای عشق» قطعاتی بود که این گروه دو نفره اجرا کردند.

در بخش دوم گروه پنج نفره «تآی» به صحنه آمدند. «تآی» به معنی نغمه است.

«تآی» مسیر خود را با تجربه سه سنتور سل کوک آغاز کرد و پس از سنجش تمامیِ گستره‌های صوتی ساز سنتور و آزمون و خطای بسیار به ترکیب بندیِ دو ساز سل کوک و یک سنتور باس رسید.

نخستین تجربه جدی تریو تآی بازتنظیم قطعه «نی نوا» اثر استاد حسین علیزاده بود که در سال ۱۳۹۲ در تالار فارابیِ دانشگاه هنر تهران به روی صحنه رفت. بنا بر مصالح موسیقاییِ جدید، سازهای کوبه‌ای و آواز نیز به اعضای اصلی این گروه اضافه شدند.

شب شاد برج آزادی با گروه وحید اسدالهی

تازه‌ترین کنسرت گروه «وحید اسدالهی» به سرپرستی وحید اسدالهی، شامگاه شنبه ۲۶ بهمن‌ماه طی یک سانس در سالن برج آزادی برگزار شد.

برج آزادی شامگاه گذشته در سومین روز جشنواره موسیقی فجر میزبان گروه «وحید اسدالهی» بود. تمامی قطعاتی که در این کنسرت اجرا شد، از موسیقی فولکلور آذربایجان انتخاب شده بودند و سه خواننده به نام‌های شهاب میرزایی، میربهاءالدین خراسانی و افشار مؤذن زاده اردبیلی گروه را همراهی کردند.

در ابتدای این کنسرت که با استقبال بی‌نظیر هواداران همراه بود، گروه یک قطعه بی‌کلام شاد اجرا کردند. در ادامه این کنسرت قطعات سلو کمانچه، قوی گولوم گلسین آی ننه، کوچه لر، سلو قارمون، سلو ناقاره و کوبه‌ای،یاربیزه قوناق گله جک، چهارگاه، ارکستر نقاره، بیات کرد، تئزگل، نء یینه میشم، آرزو قیزیم، داشلی قالا، فریده قادان من آلیم و لاله لر اجرا شد و این گروه شبی شاد و خاطره‌انگیز را برای هواداران پرشور خود در پایتخت رقم زد.

اسدالهی هم‌اکنون از هنرمندان صاحب سبک ناقاره در ایران و جمهوری آذربایجان است. گروه وحید اسدالهی نیز فعالیت خود را از سال ۱۳۹۳ آغاز کرده و تاکنون اجراهای متعددی را روی صحنه برده است.

دوئت زهی آونر از اتریش به روی صحنه رفت

در دومین سانس روز ۲۶ بهمن فرهنگسرای نیاوران دوئت زهی آونر از اتریش به استقبال مخاطبان رفت و در این شب از سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر حضار شاهد دونوازی ویولن گروه آونر بودند. این گروه موسیقی از دنیل آونر و باربارا آونر تشکیل شده که کنسرت خود را به سراسر جهان از جمله آفریقای جنوبی، بلیز، مکزیک و … برده اند و اجرا های گوناگونی را در کارنامه فعالیت های خود دارند.

این گروه در ابتدای برنامه خود از حضار تشکر کرده و ضمن ابراز خوشحالی از حضورشان در ایران، خود را مفتخر دانستند که پس از اجراهای مختلف در اتریش امسال در جشنواره موسیقی فجر حضور پیدا کرده‌اند.

دوئت زهی با کشیده شدن آرشه این دو هنرمند آغاز شد و جمعیت را با فراز و فرود های خود همراه کرد. پس از آن آونر قطعه بعدی را معرفی کرد و گفت: موسیقی زبان است و وقتی دو هنرمند با یکدیگر می نوازند، گویی با یکدیگر صحبت می‌کنند.

«مرکز آیینه» با همگامی و نظم این دو نوازنده به اجرا درآمد و ضمن پیوستگی جملات موسیقی، همپوشانی ریتم در این قطعه به خوبی نمایان بود.

گروه آونر خاطره‌ای از قدمت سازهای خود و سرگذشت قطعه بعدی رپرتوآر شان که از قطعات منحصر به فرد کلیسا بوده است، تعریف کردند. در ادامه به سراغ قطعه‌ای از یکی معروف‌ترین آهنگسازان، موتزارت، رفتند.

مهارت در حرکت آرشه دنیل آونر که شاگرد کریستین آلتنبرگ بوده و تجربه کنسرت با پیانیستی چون رابین گرین را داشته است، مشهود بود.

پس از درنگی کوتاه، اجرا با قطعه‌ای روسی از سر گرفته شد و با سمبایی برگرفته از باخ و قطعه‌ای از شارل بریوت ادامه پیدا کرد.

دبیراول و وزیر مختار سفارت اتریش و رایزن فرهنگی اتریش از مهمانان این اجرا بودند.

عاشق شدن محسن ابراهیم زاده در شب سرد سالن میلاد

محسن ابراهیم‌زاده در جدیدترین کنسرت خود را در قالب جشنواره موسیقی فجر به روی صحنه رفت. نمایشگاه بین‌المللی میلاد در چهارمین شب از سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر طی دو سئانس میزبان محسن ابراهیم‌زاده بود.

در ابتدای این کنسرت محسن ابراهیم‌زاده همراه با اعضای یک دست مشکی پوش ارکستر خود روی صحنه آمد و قطعه «مگه داریم» را برای مخاطبان خود اجرا کرد.

از نکاتی که همین ابتدا طرفداران حاضر در سالن را شوکه می‌کرد صدای این خواننده بود که مثل همیشه جان‌دار نبود و علت آن مشکل جسمی او بود که باعث شده بود تا مانند همیشه روی سن درخشش نداشته باشد اما با این وجود ابراهیم‌زاده به خاطر طرفداران خود با انرژی روی سن حاضر شده و این اجرا را به خوبی ادامه داد.

در ادامه ابراهیم‌زاده برای لحظاتی سالن را ترک کرد ولی اعضای ارکستر او همچنان به نوازندگی خود ادامه دادند و موزیک را قطع نکردند.

پس از لحظاتی ابراهیم‌زاده به روی صحنه برگشت و ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) و روز مادر را تبریک گفت. سپس آهنگ «عاشق شدن» را اجرا کرد که با اجرای این آهنگ شور و هیجان نیز به سالن برگشت و طرفداران این خواننده به شدت از این اجرا استقبال کردند.

محسن ابراهیم‌زاده در لحظه‌ای عجیب و جالب به صورت عامیانه به خدا گفت که جان من کاری کن من همان محسنی باشم که هواداران منتظر دیدنش بودند. ضمن اینکه او وقتی با طرفدارانش صحبت می‌کردیک جمله عجیب دیگر هم به زبان آورد که من عاشق خودم هستم.

کنسرت محسن ابراهیم‌زاده امشب پذیرای اعضای تیم ملی کشتی کشورمان بود که ابراهیم‌زاده پس از معرفی آن‌ها به شوخی گفت توی عمرم این همه قهرمان ندیده بودم.

سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر از ۲۳ تا چهارشنبه ۳۰ بهمن در شش سالن وحدت، رودکی، نیاوران، سوره، برج آزادی و میلاد نمایشگاه برگزار می‌شود. در این مدت ۸۲ گروه در بخش‌های موسیقی دستگاهی، نواحی، کلاسیک، بین‌الملل، ارکسترال، پاپ، تلفیقی، بانوان، ‌کودک و نوجوان با ۹۲ اجرا روی صحنه می‌روند.

انتهای پیام/

ثبت امتیاز
لینک کوتاه : https://shenonews.ir/?p=2693

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0

دیدگاهها بسته است.