تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024
8

چه کرونا باشد چه نباشد، فضای مجازی ضرورت موسیقی است/ کنسرت آنلاین را بی‌معنی می‌دانم

  • کد خبر : 9554
  • ۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۸:۳۹
چه کرونا باشد چه نباشد، فضای مجازی ضرورت موسیقی است/ کنسرت آنلاین را بی‌معنی می‌دانم
خواننده موسیقی کشور ضمن اشاره به رونق سیستم آموزش مجازی موسیقی در دوران کرونا، تأکید کرد: بکارگیری کنسرت‌های موسیقی در فضای مجازی تحت عنوان کنسرت آنلاین را نمی‌پسندم و با این ایده میانه‌ای ندارم.

به گزارش خبرگزاری شنو، یکی از رویکردهای جدی حوزه فرهنگ و هنر در سالی که بواسطه شیوع درحال گذر است، حرکت به سمت استفاده از فضای مجازی است. هرچند طرح‌های ابداعی مثل «سینمای آنلاین» و یا در حوزه موسیقی «کنسرت‌ آنلاین» تا رسیدن به نقطه ایده‌آل فاصله بسیاری دارد اما پتانسیل موجود در این فضا، باعث شده تا برخی از بخش‌ها به جدیت قبل و شاید با شمایل نوتری پیگیری شوند.

به رغم تعطیلی همه کنسرت‌های موسیقی اما هنر آموزش گویا در ایام کرونایی ساری و جاری است؛ گرچه حرکت در این فضا نیاز به برنامه‌ها و تدارکات بیشتری دارد.

فکر می‌کردم آموزش را باید تعطیل کرد

مجید اخشابی، خواننده کشور که سالیانی است تدریس موسیقی را نیز در دستور کار دارد در این‌باره به گفت: خود من نیز با شیوع کرونا فکر می‌کردم که آموزش را باید تعطیل کرد و تصور می‌کردم این بخش از فعالیت جامعه موسیقی صرفا رخ به رخ و فیزیکی قابل انجام است اما تجربه این چندماه این اعتقاد را دگرگون کرد.

دوره کرونا هرچند موجبات رکود بسیاری از بخش‌های فرهنگ و هنر را باعث شده اما چاره‌ای نداریم شیوه‌ها را تغییر دهیم. ‌رویکردهای موسیقی را لاقل در حوزه آموزش تغییر دادیم و با این وفاق با فضای مجازی، به نتایج قابل تأملی نیز رسیده‌ایم.

وی افزود: هنرجویان همچنان درخواست برگزاری کلاس‌های آنلاین را دارند که این نکته جالبی است. البته ما سعی کردیم در این فضا محتوای جدید درست کنیم و روش آموزشی را نسبت به قبل تغییر دهیم. به جرأت معتقدم این رویکرد نتیجه فوق‌العاده‌ای نیز داده است.

رویکرد جدید موسیقی متکی بر دانش و سواد موسیقایی است

این خواننده تأکید داشت: دوره کرونا هرچند موجبات رکود بسیاری از بخش‌های فرهنگ و هنر را باعث شده اما چاره‌ای نداریم شیوه‌ها را تغییر دهیم. ‌رویکردهای موسیقی را لاقل در حوزه آموزش تغییر دادیم و با این وفاق با فضای مجازی، به نتایج قابل تأملی نیز رسیده‌ایم.

اخشابی در عین حال یادآور شد: البته به هرحال این نکته درستی است که موسیقی یک هنر شفاهی است و آموزش آن هم باید حضوری و سینه‌به‌سینه باشد اما این جمله  جایی صحت دارد که فقط بخواهیم به شیوه قدما وارد گود شویم و تدریس کنیم.

بکارگیری کنسرت‌های موسیقی در فضای مجازی تحت عنوان کنسرت آنلاین را نمی‌پسندم و میانه‌ای هم با این ایده ندارم. به نظرم کنسر ت آنلاین بی‌معناست؛ چرا که بازخوانی یک سری قطعات تکراری در قالب یک فیلم و تحویل به مخاطب، ربطی به حس و حال کنسرت زنده ندارد.

چه کرونا باشد و چه نباشد، استفاده از فضای مجازی یک ضرورت است

وی اضافه کرد: رویکرد جدید موسیقی متکی بر دانش و سواد موسیقایی است بنابراین اگر بخواهیم همچنان به شکل علمی و متکی بر دانش موسیقی و تئوری‌های تدریس صورت گیرد، رجوع به بسترهای جدید اتفاق بسیار خوبی خواهد بود.

این خواننده اعتقاد داشت: البته قرار نیست بهره‌گیری از فضای آنلاین، عرصه موسیقی حضوری را از ما بگیرد. خیلی‌ها در همین موسیقی و تدریس و غیره باور دارند که موسیقی به حضوری و فیزیکی بودن است اما با توجه به مشکلات دنیای امروز و شرایط اجتماعی، چه کرونا باشد و چه نباشد، استفاده از فضای مجازی یک ضرورت است. بنابراین قائل به تلفیق این دو روش هستم.

اخشابی با این حال تأکید کرد:بکارگیری کنسرت‌های موسیقی در فضای مجازی تحت عنوان کنسرت آنلاین را نمی‌پسندم و میانه‌ای هم با این ایده ندارم. به نظرم کنسرت آنلاین بی‌معناست؛ چرا که بازخوانی یک سری قطعات تکراری در قالب یک فیلم و تحویل به مخاطب، ربطی به حس و حال کنسرت زنده ندارد.

ثبت امتیاز
لینک کوتاه : https://shenonews.ir/?p=9554

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0

دیدگاهها بسته است.