تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024
7

کاهش شنوایی با استفاده مکرر از هدفون

  • کد خبر : 17316
  • ۲۹ تیر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۵
کاهش شنوایی با استفاده مکرر از هدفون
استفاده مکرر و بی‌وقفه از هدفون برای گوش‌دادن به موسیقی توسط نوجوانان و جوانان می‌تواند با افزایش سن موجب کاهش قدرت شنوایی انها شود.
به گزارش خبرگزاری شنو، شاید برای بسیاری از ما گوش دادن به موسیقی یا صوت، با هدفون آن‌هم با صدای بلند جذاب و هیجان‌انگیز باشد. با این حال، این کار برای گوش‌ها و قدرت شنوایی نمی‌تواند مناسب باشد. بر اساس تجزیه و تحلیل اخیر، سطح بالای سر و صدا می تواند در کاهش شنوایی در آینده تأثیر بگذارد.
در این زمینه، کودکان، نوجوانان و جوانان به طور ویژه در معرض خطر هستند اگر ساعت‌های زیادی از موسیقی روزانه خود را با تن صدای بیش از حد مجاز تعیین شده توسط سازمان بهداشت جهانی (۷۰ دسی‌بل) گوش دهند.منبع معتبر در سازمان بهداشت جهانی (WHO) تخمین می‌زند که حدود ۵۰ درصد از افراد ۱۲ تا ۳۵ ساله به دلیل قرار گرفتن طولانی‌مدت و بیش از حد در معرض صداهای بلند، مانند موسیقی شنیده شده از طریق دستگاه‌های صوتی شخصی ، در معرض خطر کم شنوایی قرار دارند.دکتر دانیل فینک، رییس مرکز شنوایی‌سنجی در این باره گفت: من فکر می‌کنم در یک سطح گسترده تر، جامعه پزشکی و شنوایی شناسی و همچنین عموم مردم درک نمی‌کنند که کاهش محسوس قدرت شنوایی بخشی از یک روند طبیعی پیری نیست، بلکه تا حد زیادی نشان‌دهنده کاهش سطح شنوایی ناشی از سروصداهای بلند و مکرر است. برای درک بهتر این سوء‌تفاهم می‌توان از این مثال استفاده کرد که تصور می‌شود چین و چروک‌های عمیق پوست بخشی از روند طبیعی پیری است در حالی که این چروک‌ها تا حد زیادی نمایانگر آسیب‌هایی است که خورشید یا اشعه ماورا بنفش وارد کرده است.این متخصص معتقد است: به همین ترتیب، بدون قرار گرفتن در معرض سروصدای زیاد ناشی از گوش دادن به موسیقی یا صوت با هدفون، می‌توانیم در سن پیری به خوبی بشنویم؛ چیزی که معمولاً در جوامع صنعتی اتفاق نمیفتد.

پیامدهای کاهش شنوایی برای سلامتی

در بررسی‌های دکتر فینک، نکته قابل توجه این است که افرادی که از سیستم‌های صوتی شخصی (که دستگاه‌های ام‌پی‌تری پلیر یا پخش‌کننده موسیقی نیز نامیده می شوند) متصل به هدفون یا هندزفری استفاده می‌کنند – و می توانند بدون مزاحمت دیگران فایل‌های صوتی را بشنوند – به شنوایی خود آسیب وارد می‌کنند.

فینک می‌گوید: به ویژه برای جوانان … استفاده از سیستم صوتی شخصی منبع اصلی قرار گرفتن در معرض سروصدای زیاد و دائمی به ویژه در اوقات فراغت است. چنین جوانانی هنگامی که به اواسط زندگی خود می رسند -احتمالاً در اوایل تا اواسط ۴۰ سالگی- به اندازه پدربزرگ و مادربزرگ خود در سنین ۷۰ و ۸۰ سالگی، قدرت شنوایی خواهند داشت.

کاهش شنوایی علاوه بر از دست دادن برخی توانایی‌های ارتباطی، با کاهش شناختی نیز ارتباط دارد. طبق یک مطالعه معتبر در سال ۲۰۱۱، افرادی که کم‌شنوا هستند در مقایسه با افرادی که دچار کم‌شنوایی نیستند، به روش‌های زیر در معرض خطر ابتلا به زوال عقل هستند: افراد با کم‌شنوایی خفیف تقریباً دو برابر سایرین خطر ابتلا به زوال عقل دارند، کسانی که سطح متوسطی از شنوایی خود را از دست داده ‌اند، سه برابر خطر داشته و افرادی که مقدار زیادی از قدرت شنوایی خود را ندارند، پنج برابر در معرض آلزایمر هستند.

به گفته بسیاری از کارشناسان و متخصصان، همواره پیشگیری حتی در مقادیر اندک از هزاران هزار درمان بهتر است. اگر از اکنون شروع به بهبود عادت‌های سلامتی و شنیداری خود کنید یک سرمایه گذاری در طولانی مدت برای خود کرده‌اید؛ نه تنها با جلوگیری از کاهش شنوایی، بلکه خطر زوال عقل با افزایش سن نیز کاهش پیدا می‌کند.پ

انتهای پیام/

ثبت امتیاز
لینک کوتاه : https://shenonews.ir/?p=17316

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0

دیدگاهها بسته است.