تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
8

کتاب «بررسی و تحلیل تکنیک‌های آوازی مقام‌های لو و هرایی»منتشر شد

  • کد خبر : 16562
  • ۰۷ تیر ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۸
کتاب «بررسی و تحلیل تکنیک‌های آوازی مقام‌های لو و هرایی»منتشر شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شنو، کتاب «بررسی و تحلیل تکنیک‌های آوازی مقام‌های لو و هَرایی» به تالیف مژگان چاهیان آهنگساز و پژوهشگر موسیقی نواحی ایران منتشر شد. لو و هَرایی دو نوع مقام آوازی با متر آزاد در موسیقی شمال خراسان‌اند. سوابق تاریخی نشان می‌دهد که در مضمون آن‌ها حالات روانشناختی با گرایش غم غربت، […]

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شنو، کتاب «بررسی و تحلیل تکنیک‌های آوازی مقام‌های لو و هَرایی» به تالیف مژگان چاهیان آهنگساز و پژوهشگر موسیقی نواحی ایران منتشر شد.

لو و هَرایی دو نوع مقام آوازی با متر آزاد در موسیقی شمال خراسان‌اند. سوابق تاریخی نشان می‌دهد که در مضمون آن‌ها حالات روانشناختی با گرایش غم غربت، ویژگی‌های تمثیلی زبانی و روایت اساسی‌ترین نشانه‌های قومی یافت می‌شود. این دو مقام همچنین دارای مشخصاتی هستند که آن‌ها را به عنوان آوازی خاص متعلق به شمال خراسان معرفی می‌کند.

در این پژوهش پس از سفر به شمال خراسان و جمع‌آوری و طبقه‌بندی انواع لو و هَرایی، تحلیل فنی انجام پذیرفت. مشخصات فنی لو و هَرایی همچون جملات، موتیف‌های آوازی، دینامیک، گردش فواصل و اجزاء دیگر مانند تحریرها و نحوه‌ی تنفس خواننده بررسی و تحلیل شده است.

در این کتاب که حاصل پژوهش میدانی مژگان چاهیان در شمال خراسان است، علاوه بر آوانگاری و تحلیل نمونه‌هایی از مقام‌های لو و هَرایی با اجرای زنده یاد سهراب محمدی، روشن‌علی گل‌افروز، عیسی قلی پور، حسین ولی‌نژاد و حسین عزیزی‌پور به همراه نمونه‌های صوتی که توسط نویسنده کتاب ضبط شده، به موقعیت جغرافیایی، تاریخی، فرهنگی، قوم‌‌نگاری و شناخت کلی موسیقی شمال خراسان نیز پرداخته شده است.

در این کتاب با طراحی جلد: انتشارات سوره مهر، پژوهش و ضبط: مژگان چاهیان، پالایش صوتی: استودیو پارس، حمید عسکری و با گویندگی مرجان چاهیان تالیف و منتشر شده است.

علاقمندان می‌توانند این کتاب را از انتشارات پارات و سوره مهر تهیه نمایند.

انتهای پیام/

ثبت امتیاز
لینک کوتاه : https://shenonews.ir/?p=16562

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0

دیدگاهها بسته است.