تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024
11

کنسرت بزرگداشت پرویز تناولی هفته آینده در تهران برگزار می‌شود

  • کد خبر : 1747
  • ۰۳ تیر ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۵
کنسرت بزرگداشت پرویز تناولی هفته آینده در تهران برگزار می‌شود
کنسرت بزرگداشت «پرویز تناولی» در تالار وحدت تهران به رهبری مازیار یونسی و حضور پرویز تناولی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری «شنو»، کنسرت بزرگداشت «پرویز تناولی» مجسمه‌ساز، نقاش، پژوهشگر عرصه هنرهای تجسمی ۱۲ و ۱۴ تیر ماه در تالار وحدت تهران به رهبری مازیار یونسی و حضور پرویز تناولی برگزار می‌شود.

برگزار کننده این کنسرت روز شنبه در نشستی خبری در تالار وحدت تهران با بیان این مطلب گفت: همزمان با این کنسرت، نمایشگاه «پرویز تناولی و شیرهای ایران» در موزه هنرهای معاصر نیز برپا خواهد بود.

رامین صدیقی افزود: این اثر توسط سه موسیقیدان و آهنگساز ایرانی کریستف رضاعی، پیمان یزدانیان و مازیار یونسی نوشته شده و توسط ارکستر سمفونیک ایران و اتریش اجرا خواهد شد.
وی با بیان اینکه پیمان یزدانیان امشب (شنبه) از فرانسه به تهران بازمی گردد و به همین دلیل در این نشست حضور ندارد، اظهار داشت: وی اثری را نوشته که راوی داستانی است که پیوستگی دارد و اسم موومان‌ها را برداشته تا بدون هیچ پیش زمینه‌ای موسیقی را در اختیار شنونده قرار دهد.

صدیقی با اشاره به نماد هویتی شیر در فرهنگ چندهزارساله ایرانیان گفت: ما حتی برای امام علی (ع) از نماد شیر استفاده می‌کنیم، پیمان یزدانیان هویت شیر را در تاریخ ایران تا به امروز در اثر خود نشان می‌دهد که در چندین هزار سال چگونه متحول شده است.

وی با بیان اینکه من نوه ابوالحسن صدیقی یکی از بنیانگذاران هنر مجسمه‌سازی معاصر ایران هستم، ادامه داد: اجرای این کنسرت بزرگداشت برای من هیجان عجیبی دارد و در واقع ادای دین خانواده من به استاد تناولی است، وی تمام این سال‌ها نگذاشت مجسمه‌سازی در ایران از بین برود.

صدیقی افزود: طرح کنسرت بزرگداشت پرویز تناولی، اواسط پاییز آغاز شد اما کار جدی آن را از نوروز آغاز کردیم.

بهزاد حاتم دیگر برگزارکننده کنسرت بزرگداشت پرویز تناولی گفت: از ۵ هزار سال قبل از نماد شیر در تمام آثار هنری استفاده شده و تناولی نیز از ۴۰ سال پیش در نقاشی‌ها و مجسمه‌ها از شیر استفاده کرده و کلکسیون بسیاری از فرش و قفل با نقش شیر دارد.

وی در مورد نمایشگاه «پرویز تناولی و شیرهای ایران» گفت: آثاری را دارای نقش شیر از موزه‌های ملی، رضا عباسی و نقاشی پشت شیشه، امانت گرفته‌ایم که در این نمایشگاه به نمایش گذاشته می‌شود.

حاتم با اشاره به ناشناخته بودن هنرمندان در طول حیات خود در سراسر جهان گفت: اگر برای شناخته شدن هنرمندان و فرهنگ کشور تلاش کنیم، به پیشرفت مردم و تمدن کشور کمک کرده ایم. بزرگداشت هنرمندان اقدامی ضروری است.

کریستف رضاعی یکی از آهنگسازان این اثر نیز توضیح داد: ابتدا بسیار می‌ترسیدم که ما سه آهنگساز برای یک کنسرت یک‌ساعته هر کدام ۲۰ دقیقه باید بنویسیم اما خوشبختانه طی حدود چهار ماه توانستیم این کار را انجام دهیم.

وی اظهار داشت: ابهتی که شخصیت پرویز تناولی در کشور دارد، بسیار تاثیرگذار است و بزرگداشت وی برای من اتفاق بزرگی است.

رضاعی در مورد اثری که برای این کنسرت خلق کرده، گفت: اشاره کوچکی با ساز فلوت به برخی از حروف اسم تناولی می‌شود اما بقیه اثر روی خود هنرمند متمرکز است.

این موسیقیدان توضیح داد: موومان اول به نام «هیچ و کمال» بسیار آرام است بدان معنا که جرقه خلق اثر توسط هنرمند از هیچ آغاز می‌شود و سپس می‌تواند آن را به کمال برساند.

وی در مورد موومان دوم اثرموسیقیایی که نوشته است، گفت: این موومان بیشتر بر روی مجسمه شیرهای آقای تناولی تمرکز دارد و شیرها نامگذاری شده است، این قطعه دارای پیچیدگی ریتمیک است و استفاده بسیاری از سازهای بادی و برنجی برای نشان دادن ابهت شیر شده است. آقای تناولی می‌گفت در تاریخ ما شیر به صورت سمبلیک سابقه بسیاری دارد.

رضاعی توضیح داد: یکی از جذابیت‌های این پروژه این است که سه آهنگساز در خدمت پرویز تناولی هستند، خدمت یک هنرمند به هنرمند دیگر برای من جذاب بود.

مازیار یونسی که رهبری کنسرت بزرگداشت پرویز تناولی را بر عهده دارد و یکی از سه آهنگساز این سه اثر نیز هست، گفت: اثری که نوشته‌ام در دو موومان است که یکی را «ارژنگ» نامگذاری کردم که دشتی در جنوب ایران است و آخرین شیر ایرانی که احتمالا نیز منقرض شده، آنجا مشاهده شده است.

وی با یادآوری این نکته که موسیقی انتزاعی‌ترین هنر است، اظهار داشت: ممکن است یک موسیقی فردی را به یاد غار و دیگری را یاد جنگل بیاندازد به همین دلیل می‌گویند که انتزاعی‌ترین هنر است.

رهبر کنسرت بزرگداشت پرویز تناولی سپس اضافه کرد: این کنسرت می‌تواند دارای این پیام باشد که هنرمندان باید از هم حمایت کنند و می‌تواند این موج را در بدنه تفکری هنرمندان ایجاد کند بیش از آنکه عیب‌های یکدیگر را ببینند از هم تجلیل کنند و با هم تفکر، خلق کنند.

یونسی ادامه داد: بخشی از بدنه ارکستر بسیار جوان و بخشی دیگر نوازنده‌های باتجربه‌تر کنار هم کار می‌کنند، این اتفاق بزرگی است که به بدنه موسیقی کشور کمک می‌کند.

انتهای پیام/

ثبت امتیاز
لینک کوتاه : https://shenonews.ir/?p=1747
  • منبع : ایرنا

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.