تاریخ : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024
8

یادی از حسن کسائی با ۲ هنرمند نی نواز

  • کد خبر : 8102
  • ۰۸ دی ۱۳۹۹ - ۸:۴۱
یادی از حسن کسائی با ۲ هنرمند نی نواز
حسن ناهید و منوچهر غیوری از نوازندگان نی که هر دو از یاران و دوستان قدیمی زنده یاد، حسن کسائی (موسیقیدان و نوازنده نی و سه تار) هستند، در برنامه «فرزانگان فرهنگ» به گرامیداشت یاد و خاطره این هنرمند خواهند پرداخت.

به گزارش خبرگزاری شنو، برنامه «فرزانگان فرهنگ» که بیست و یک سال است از رادیو فرهنگ پخش می‌شود، این بار سراغ حسن کسائی رفته است و در این ارتباط با دو تن از دوستان و همراهان قدیمی او گفت وگو می کند.

این برنامه در آغاز با حسن ناهید و در بخش پایانی با منوچهر غیوری از شاگردان استاد کسائی گفتگو خواهد کرد.

حسن ناهید ـ نوازنده پیشکسوت نی ـ در این برنامه در سخنانی از زندگی و آثار استاد کسائی می گوید.

در ادامه برنامه، منوچهر غیوری با اشاره به اینکه همه زندگی خود را مدیون استاد کسائی می‌داند، بیان کرده است: بنده در ۴۰ سال زندگی با این استاد بزرگ علاوه بر فراگیری درس‌های نی‌نوازی، شاهد فضائل اخلاقی زیادی هم از ایشان بوده‌ام. استاد کسایی از بداهه نوازان بی‌نظیر و مشهور ایران زمین بودند و نمی‌توان گفت اثر «سلام صبحگاهی» ایشان شاخص است یا اثری دیگر؛ چون همه آثار آن استادِ بی‌بدیل نی نوازی ایران، شاخص و برتر است.

غیوری بهترین شیوه نی‌نوازی در استان اصفهان را نی‌نوازی استاد حسن کسائی عنوان کرده و گفته است: در بین همه نوازندگان سازهای مختلف، رقبا و روش‌های نوازندگی مختلفی وجود دارد که هر کدام روش خاص خود را ارائه می‌کنند اما در نی‌نوازی، سبک مرحوم استاد کسائی پیش از وی و تا امروز در هیچ کجای کشور به گوش نرسیده است.
این هنرمند منظم، مرتب، مشخص، موزون و موقرنوازی را از ویژگی‌های شاخص نی نوازی حسن کسائی برشمرده و افزوده است: متفاوت نوازی از مهمترین ویژگی‌های نوازندگی استاد کسائی بود به این معنی که هرگاه ایشان قطعه‌ای از دستگاه شور یا ابوعطا می‌نواختند در نوبت بعدی دیگر همان ملودی نواخته نمی‌شد، چون ایشان با تکیه بر بداهه نوازی، موسیقی قبلی را تغییر می‌دادند و نوای جدیدی را به گوش مخاطب می‌رساندند.

وی اظهار کرده است: از سال ۱۳۳۰ تا امروز همه نی‌نوازان کنونی پیرو و مقلد سبک استاد حسن کسائی بوده‌اند و پس از درگذشت ایشان هم هیچ هنرمندی نتوانسته است روش خاصی در نواختن این ساز عرفانی را بهتر از آن استاد بزرگوار ابداع و در نواختن استادانه آن ادعا کند.

غیوری با بیان اینکه در چند سال گذشته علاوه بر استاد حسن کسائی، شاهد درگذشت تعدادی دیگر از استادان ارزشمند موسیقی سنتی کشورمان همچون استاد جلیل شهناز، همایون خرم و پرویز یاحقی بوده‌ایم، تصریح کرد: با وجود اینکه دیگر هیچ‌کس جایگزین این گنجینه‌های ارزشمند موسیقی سنتی ایران نمی‌شود اما زنده نگه‌داشتن یاد آنان و تلاش برای تربیت نوازندگان و خوانندگان موسیقی سنتی کشورمان، به یقین آوازه این استادان گرانقدر و هویت موسیقی اصیل ایرانی همچون نی نوازی را بیشتر زنده‌ نگه می‌دارد.

این برنامه سه شنبه‌ها از رادیو فرهنگ ساعت ۱۹:۳۰ دقیقه با صدای بهروز رضوی پخش می‌شود. تهیه و تالیف این برنامه به عهده محمدحسینی باغسنگانی است.

ثبت امتیاز
لینک کوتاه : https://shenonews.ir/?p=8102

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0

دیدگاهها بسته است.