به گزارش خبرگزاری شنو؛ آیین نکوداشت استاد عباس جمالپور؛ نگارگر و موسیقیشناس برجسته کشور با حضور جمع زیادی از هنرمندان نگارگر و نقاش، استادان دانشگاه و علاقهمندان به هنر نگارگری ایرانی سهشنبه ۲۴ خرداد در تالار شهید مطهری(ره) انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد.
در ابتدای این آیین محمود شالویی رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی طی سخنانی گفت: استاد جمالپور به همان اندازه قلمش تواناست و در نگارگری استادی خود را رخ میکشد که در بیان اندیشههای هنری خاصه آنجا که به نکات حکمی و معرفتی و فلسفی اشاره میکند. وی به خوبی میان اینها تلازم برقرار میکند و در مقام تحلیل و تفسیر این موارد برمیآید.
او اضافه کرد: در سلوک عملی استاد جمالپور همواره مردانگی، فتوت و جوانمردی پررنگ و قابل توجه است و این مهم از برجستهترین ویژگیهای اخلاقی این استاد گرانقدر به شمار میرود.
رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی تصریح کرد: استادانی چون آقای جمالپور با همه سختیها و دشواریهای موجود میتوانند عنصری مؤثر و تأثیرگذار در عرصه هنرهای تجسمی باشند. البته استاد جمالپور و هنر ایشان منحصر به نگارگری نیست، چراکه ایشان در موسیقی هم ید طولایی دارد و در سخنوری برگرفته از دانش و حکمت و ادبیات فارسی نیز از تبحر و تسلط بالایی برخوردار است.
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: دولت مردمی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خاصه انجمن آثار و مفاخر فرهنگی توجه ویژهای به پاسداشت و تکریم چهرههای تابناک عرصه علم، فرهنگ و هنر ایران دارند. در این مسیر انجمن توفیق پیدا کرده است که حدود ۳۰۰ تن از مفاخر و مشاهیر برجستهایران و جهان را مورد تجلیل و اجلال قرار دهد. این نکوداشتها آنگاه اهمیت بیشتری پیدا میکنند که در زمان حیات بزرگان باشد تا قدر این عزیزان بیشتر دانسته شود. ازاینرو ضمن تکریم مفاخر درگذشته، تلاش ما بر این است استادان و نامآوران ایران و جهان فارسیزبان، خاصه هنرمندان برجستهای چون استاد عباس جمالپور در بهترین شکل ممکن به عموم مردم ایران خاصه نسل جوان کشور معرفی شوند.
جمالپور؛ هنرمند خلاق و جستجوگر
بهمن نامور مطلق؛ رئیس فرهنگستان هنر، سخنران بعدی این آیین بود. او در ابتدای سخنان خود گفت: در حوزه مضمونشناسی تأکید میشود که هر نقاشی «هنرمند» نیست. «هنرمند» اگر صرفاً به تقلید و تکرار اهتمام کند یا به «ترکیب» بپردازد، هنرمند نخواهد بود. «هنرمند» در مضمونشناسی آن کسی است که اهل «خلق» باشد یعنی باید توانایی داشته باشد که از «هیچ» و از «درون» به خلق اثر هنری بپردازد.
او در ادامه سخنان خود گفت: درباره استاد جمالپور باید به این نکته اشاره کرد که آثار ایشان دارای نوعی مضمون است که از درون او نشأت گرفته است.جمالپور از آن دست هنرمندانی است که عنصر جستجوگری در آثار هنریاش کاملاً آشکار و قابل توجه است. اگر هنرمند اساساً جستجوگر نباشد و سیر و سلوک درونی نداشته باشد دیگر نمیتوان به او اطلاق این عنوان را کرد.
رئیس فرهنگستان هنر به مضمون درونی آثار جمالپور نیز اشاره کرد و گفت: با مداقه در آثار استاد متوجه میشویم که این هنرمند برجسته در جستجوی «آنیما»ی درونی خود است. «آنیما» در دیدگاه یونگی شامل چهار اسطوره جسمانی، زیبایی، معنویت و حکمت است. «آنیما»یی که استاد جمالپور در آثار خود جستجو میکند ترکیبی از «زیبایی» و «معنویت» است.
وی در پایان تأکید کرد: از یکسو نوعی پیوستگی عمیقِ درونی میان همه آثار هنری استاد جمالپور وجود دارد و از سوی دیگر ذکر این نکته نیز ضروری است که جلوههای زیبایی و معنویت در آثار ایشان، نشانگر جمال الهی است.
اهمیت و ضرورت توجه به هنرمندان تجسمی ایران
در ادامه این آیین محمد خراسانی زاده مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سخنرانی کرد. او طی سخنان کوتاهی گفت: از همه هنرمندان کشور تقاضا داریم توجه بیشتری به عرصه مغفول هنرهای تجسمی داشته باشند.
او تأکید کرد: بیشک با فاصله بسیار زیادِ کمی و کیفی آثار و تولیدات هنرمندان تجسمی از سایر شاخههای هنری فراتر است. یکی از این چهرهها نیز استاد جمالپورند. باید با همکاری و مساعدت فعالان این عرصه هم ایشان و هم دیگر بزرگان و مفاخر هنری ایران بیشتر و بهتر معرفی و آثار هنری آنان در اختیار جامعه و علاقهمندان قرار بگیرد.
جمالپور؛ هنرمند ماندگار
محمدعلی رجبی استاد هنر دانشگاه شاهد چهارمین و سخنران و استاد حاضر در آیین نکوداشت استاد جمالپور بود. او بیان کرد: برخی از هنرمندان همواره در تاریخ ماندگارند. استاد جمالپور ازجمله این هنرمندان است. ایشان از سلسله هنرمندان متفکر است. یعنی آنچه که بیان میکند مبتنی بر نوعی تفکر و «معنا»ست.
استاد هنر دانشگاه شاهد تأکید کرد: فرمهای هنری هر هنرمند، به مثابه امضای او و نشانگر سبک خاص آن هنرمند است. «رنگ» بیان احساس میکند و «فرم» حاکی از تفکر است. از اینجاست که متوجه میشویم کدام هنرمند اهل تفکر و مداقه است. هنر ناب، هنری است که از دل برآید و لاجرم بر دل نشیند.
رجبی اضافه کرد: هنرمند کسی است که خود را فراموش میکند و با فنای فی الله در پی آن است که حقیقت را آشکار و ظاهر کند. هنرهایی چون خوشنویسی و نگارگری از آن دست هنرهاییاند که بیننده را از ظاهر به سمت معنا میبرد و با محو هنرمند، بیننده به حقیقتِ معنا دست پیدا میکند.
عضو شورای مشاوران علمی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی تأکید کرد: با مداقه در آثار استاد جمالپور شاهد هستیم که ایشان به اصطلاح صفحاتی را خالی میگذارند تا مخاطب در اثر مداقه و تفکر کند، لذا ایشان در پی تحمیل خود به بیننده و مخاطب نیستند.
جمالپور؛ کمال و جمال هنر
محمدباقر آقامیری استاد هنر نگارگری نیز در این آیین به ایراد سخن پرداخت و گفت: استاد جمالپور هنر را در تمام ابعاد زندگی معنا، تجزیه و تحلیل کردهاند. این استاد بزرگ، به شکلی هنر را عرضه کردهاند که به تبع آن، زندگی مساوی با هنر است.
او تصریح کرد: هنر از دیدگاه جمالپور همان «کمال» است که با مداقه در آن به «جمال» میرسیم. از نظر جمالپور جامعهای که تهی از هنر باشد، بیروح و خشن خواهد است بنابراین جامعهای که با هنر پیوند دارد، سراسر مهر، خلاقیت و مهربانی است.
آقامیری در پایان گفت: استاد جمالپور، جمال هنر نگارگری و البته هنرهای موسیقایی خاصه ساز ویلیونند. ایشان پیر و بزرگ جامعه هنری ایرانند که باید بیش از این مورد تقدیر و سپاس قرار بگیرند. شایسته است که درباره خصائل، اندیشه و احساسات ایشان مثنوی هفتاد من به نگارش درآید.
در پایان این آیین، استاد عباس جمالپور به ایراد سخن پرداخت و گفت: انسان اشرف مخلوقات است و گوهر الهی در ضمیر همه آدمیان نهفته است.هنر نیز ازجمله این گوهرهاست که از سوی خداوند متعال در درون برخی از هنرمندان به ودیعت نهاده شده است.
او تأکید کرد: عشق ازجمله جاذبههای انسانی و نمونه عناصری است که باعث استمرار حیات در جهان هستی شده است.جاذبه، نشأت گرفته از زیبایی است که تجلی شاخص آن در هنرهای ملی ما ازجمله نگارگری و ادبیات نمایانگر است.
در پایان آئین نکوداشت استاد عباس جمالپور الواح تقدیر انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به وی اهدا شد.