تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024
9
سرپرست گروه تنبورنوازان جامی

امیدوارم وعده‌های وزیر درباره حمایت از موسیقی عملی شود

  • کد خبر : 21624
  • ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۸
امیدوارم وعده‌های وزیر درباره حمایت از موسیقی عملی شود
یک نوازنده تنبور گفت: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در صحبت‌های خود درباره حمایت از موسیقی نواحی گفته‌ است، امیدوارم این وعده به‌زودی عملی شود چراکه در سه سال اخیر و ایام کرونا، هنرمندان موسیقی به‌ویژه موسیقی نواحی، بیش‌ترین ضربه را به لحاظ روحی و مالی خورده‌اند.

به گزارش خبرگزاری شنو، “علی آبادی” نوازنده تنبور گفت: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در صحبت‌های خود درباره حمایت از موسیقی نواحی گفته‌ است، امیدوارم این وعده به‌زودی عملی شود چراکه در سه سال اخیر و ایام کرونا، هنرمندان موسیقی به‌ویژه موسیقی نواحی، بیش‌ترین ضربه را به لحاظ روحی و مالی خورده‌اند.

رضا علی‌آبادی آهنگساز موسیقی ایرانی

رضا علی‌آبادی آهنگساز موسیقی ایرانی، نوازنده تنبور و سرپرست گروه بزرگ تنبورنوازان جامی که به تازگی چهار قطعه موسیقی به آهنگسازی خود او و اجرای ۹۰ نوازنده تنبور ضبط شده است.

درباره این پروژه گفت: ۹۰ نوازنده تنبور در گروه «بزرگ تنبورنوازان جامی» از شاگردانم و اعضای ثابت گروه ثابت هستند. در دوران شیوع کرونا به واسطه کلاس‌هایی که داشته‌ایم ارتباطمان را حفظ کرده‌ایم که در همین راستا طی چند ماه اخیر پنج ویدئوکلیپ در فضاهای بنیاد رودکی، کاخ سعدآباد و فرهنگسرای نیاوران ضبط و پخش کرده‌ایم، این امر منجر شد که آخرین اجرای ما در تالار وحدت باشد که پنجشنبه، ۲۷ آبان ضبط شده و به زودی به صورت تصویری منتشر خواهد شد.

فعالیت‌های رضا علی‌آبادی در دوران کرونا

وی درباره فعالیت‌های خود در دوران کرونا ادامه داد: در سری کنسرت‌های آنلاین تالار رودکی با عنوان «ماه و نوا» یک اجرا داشتم و باقی زمان را چون منبع درآمدم از راه تدریس است، بیشتر به آن پرداختم که البته کار دیگری نمی‌شد کرد. با این حال نوشتن دو جلد کتاب را شروع کرده‌ام که یکی از آنها تقریباً ۶۰ تا ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی کرده و دیگری حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد و اگر بتوانم آنها را امسال یا سال دیگر منتشر خواهم کرد.

حمایت دستگاه‌های دولتی از گروه‌های موسیقی

این هنرمند درباره حمایت دستگاه‌های دولتی از گروه‌های موسیقی و مشکلاتی که در این دو سال از لحاظ مالی برای او و گروهش ایجاد شده است، تصریح کرد: در حال حاضر، این پروژه تا اطلاع ثانوی آخرین فعالیت گروه خواهد بود. ارکسترهای دولتی با بیش از ۷۰ نوازنده، ماهیانه حدود ۱۰۰ میلیون تومان برای تأمین و نگه‌داری هزینه می‌کنند؛ من تنها یک موسیقیدان هستم و حوزه کاری‌ام موسیقی نواحی است، چگونه این گروه را در شرایط اقتصادی کنونی مدیریت کنم؟

علی‌آبادی گفت: آقای وزیر درباره حمایت از موسیقی نواحی وعده‌هایی داده است، ما هنرمندان موسیقی نواحی امیدواریم در آینده نزدیک شاهد این حمایت‌ها از سوی ایشان باشیم، چراکه مثلاً خودم توانایی پرداخت وام‌های سنگین برای اداره گروه خود را ندارم. امیدوارم این اعتبار شامل حال انجمن موسیقی، بنیاد رودکی و دفتر موسیقی بشود تا از این طریق موسیقی نواحی جان تازه‌ای بگیرد.

علی آبادی افزود: گاهی یک هنرمند یا موسیقیدان گوشه‌ی گود نشسته و می‌گوید تا از او حمایت نشود قدم از قدم بر نمی‌دارد، اما امثال من و دیگر فعالان حوزه موسیقی نواحی برادری‌مان را ثابت کرده‌ایم.

من در سخت‌ترین شرایط کرونا ۹۰ نفر نوازنده را دور هم جمع کرده و از هزینه شخصی خود تصویربردار آورده، سالن گرفته، ویدئو ساخته و منتشر کرده‌ام. پس من برادری خود را ثابت کرده‌ام و اکنون از دستگاه‌های دولتی و جناب وزیر انتظار دارم به ما کمک کنند.

علی‌آبادی اضافه کرد: تأمین هزینه‌های چنین گروهی کار سختی است، نوازندگان این گروه لباس ندارند و بچه‌ها خودشان لباس تهیه کردند، ناهار و شام را خودشان آوردند و یا با گرسنگی و تشنگی سر تمرین حاضر شدند.

من و دیگر همکارانم جز موسیقی کار دیگری بلد نیستیم تا از طریق آن ارتزاق کنیم و در کنارش به موسیقی هم بپردازیم. پیش‌تر دلمان به سازمان خوش بود و می‌گفتیم هر طور هست پیش می‌رویم ولی با شرایط اقتصادی حال حاضر دیگر نمی‌شود.

این هنرمند درباره حس و حالی که پس از دو سال به همراه گروه خود به روی صحنه بازگشته‌اند، توضیح داد: این حس و حال، خیلی بی‌نظیر است. هنرمند و موسیقی او به اجرا و دور هم جمع‌شدن زنده است.

پیش‌تر اجرای آنلاینی از طرف بنیاد رودکی داشتم که حین آغاز کنسرت، حس و حال موجود در فضا آن‌قدر مرا فرا گرفت که تا چند دقیقه بغض گلویم را می‌فشرد و برای لحظاتی قادر به ساز زدن نبودم. طبیعتاً زمانی که همه نوازندگان گروه کنار هم جمع شدند نیز همین حال را داشتند، هر چند که تماشاگر در سالن نبود و انرژی در چرخش نبود، ابتدا بغضی همراه ما بود که گویی از آنچه چیزی که متعلق به ما بوده دور مانده‌ایم.

انتهای پیام/

ثبت امتیاز
لینک کوتاه : https://shenonews.ir/?p=21624

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.