تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024
16

معرفی ساز های عجیب

  • کد خبر : 20666
  • ۲۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۸
معرفی ساز های عجیب
به گزارش خبرگزاری شنو، در این قسمت از معرفی ساز های عجیب به معرفی سازی با نام شیپور آلپی می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار خیرگزاری شنو، آلات موسیقی لوله ای که با استفاده از دمیدن هوا صدا تولید می کنند قدمت فراوانی دارند. یکی از انوع این سازهای بادی «دیجریدو استرالیایی» (Australian Didgeridoo) نام دارد که هزاران سال توسط بومیان استرالیا مورد استفاده قرار گرفته است. یکی دیگر از این سازهای بادی «شیپور آلپی» است که تنها می توان آن را یک شیپور بلند و مخروطی با طولی بین ۸ تا ۱۲ فوت تعریف کرد. این شیپور توسط مردمانی که در مناطق کوهستانی سوییس ساکن بودند برای ارتباط با هم در فواصل دور مورد استفاده قرار می گرفتند. برخی بر این باورند که شیپور آلپی از شیپور رومیان به نام «لیتوس» (Lituus) نشات گرفته که شکلی کاملا مشابه شیپور آلپی دارد و برای هدف مشابهی نیز مورد استفاده قرار می گرفته است. با این وجود هیچ مدرکی دال بر ارتباط این دو نوع شیپور وجود ندارد و برخی آن را تنها تفسیر نادرستی از واژه ی “liti” می دانند که در لهجه ی اوبوالدن (Obwalden) به معنای شیپور آلپی است.

هنوز هم در مورد خاستگاه این آلت موسیقی اختلاف وجود دارد. برخی دیگر ادعا می کنند که بین شیپور آلپی و شیپوری به نام «بوچیوم» (Bucium) که توسط ساکنان کوه های کارپاتیان (Carpathian Mountains) در رومانی مورد استفاده قرار می گرفت و شباهت زیادی به شیپور آلپی داشت ارتباط وجود دارد. بوچیوم شیپوری بود که به عنوان یک وسیله ی ارتباطی بین چوپانان و همسرانشان یا برای اعلام خبر احتمال درگیری نظامی در دره ای پایین کوه مورد استفاده قرار می گرفت. در رومانی نوازندگان این شیپور معمولاً زن ها هستند.

بوچیوم ظاهری شبیه شیپور آلپی دارد اما صدای آن کاملاً متفاوت است. به نظر می رسد که بوچیوم بسیار قدیمی تر از شیپور آلپی و حتی شیپور رومی ها بوده باشد.

 

انتهای پیام/

ثبت امتیاز
لینک کوتاه : https://shenonews.ir/?p=20666

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.