به گزارش خبرگزاری شنو،«مهدی آذر سینا» نوازنده پیشکسوت کمانچه و داور جشنواره پانزدهم در خصوص تأثیر جشنواره موسیقی جوان در ایجاد انگیزه و کشف استعدادهای جوان، گفت: جشنواره موسیقی جوان بهواسطه استمرار در برگزاری، پیشرفت خوبی داشت اما فقط برگزاری چنین رویدادی نمیتواند در رشد، اشاعه و ترویج موسیقی متعالی ایران برای جوانان کافی باشد.
وی ادامه داد: جشنواره ازنظر کیفیت بسیار منصفانه و بیطرفانه فراخوان میدهد. قطعات اجرایی برای جوانها در ۲ مرحله توسط استادان موجه تعیین میشود. برای داوری نیز استادان مطرح موسیقی حضور دارند و برای هر ساز چندین نفر نظر میدهند؛ درنتیجه همه امور با دقت و درستی کامل صورت میگیرد اما کافی نیست.
این نوازنده کمانچه با اشاره به نقش صداوسیما در معرفی هنرمندان نسل جوان، تأکید کرد: رسانه ملی هیچگاه توجه خاصی به این جشنواره نداشت، این در حالی است که در دورههای مختلف جوانانی داشتیم که چندین دوره پشت سرهم برگزیده شدند. بسیاری از آنها ردیفهای موسیقی ایرانی را حفظ هستند و باانگیزه و تلاش به جشنواره میآیند اما جایی برای دیده شدن ندارند.
آذر سینا این سال را مطرح کرد که چه اشکالی دارد تصویری از آنها با ساز به دست مثل فوتبالیستها یا هنرپیشههای بدون شهرت در تلویزیون نشان داده شود؛ این موضوع به آنها انگیزه میدهد.
نوازنده پیشکسوت کمانچه، جشنواره موسیقی جوان را تا امروز موفقیتآمیز دانست و خاطرنشان کرد: اجرایی را داوران تعیین کردند، بنابراین شرکتکنندگان در این جشنواره باید موارد مشخصشده را اجرا میکردند.
وی افزود: داوران کمانچه با دقت، آثار شرکتکنندگان را بررسی کردند اما اجراها نشان میداد ازنظر معلم کمبود داریم. بسیاری از جوانان بر اساس اهنگ موسیقی من یا سایر هنرمندان کمانچه یا با تمرکز بر کتاب من که تنها ردیف کمانچه است، اجرا کردند؛ البته اشکالی هم ندارد ولی معلم و راهنما برای نظارت بر تمرین آنها وجود ندارد.
داور پانزدهمین جشنواره موسیقی جوان، ادامه داد: در این دوره هنرجویی که آماده، تند و چالاک کمانچه بزند و برداشت و تلقیاش از کمانچه، موسیقی، حس و حالی که نواختن موسیقی ایرانی و تکنوازی در موسیقی ایران در کارش داشته باشد، بهصورت مطلوب نبود اما جای قدردانی دارد.
این مدرس موسیقی با اشاره به اینکه برای هنرجویان کمانچه باید چارهای اندیشیده شود، بیان کرد: در شرایط کنونی، شاید کلاس و معلم برای همه سخت باشد. کمانچه نواران بسیار مردمی هستند و برای ارتقای کار نوازندگیشان باید چارهای اندیشید.
آذر سینا در خصوص همراهی اساتید موسیقی ایران در جایگاه داوران جشنواره، اظهار داشت: داوری ظریف و شکننده است و شخصی که در مقام داور، جوانان را بهطرف ذهنیت خود میکشاند باید شناخت کافی و کامل داشته باشد تا درست قضاوت کند.
داوریهای مرحله مقدماتی بخش موسیقی ایرانی و کلاسیک پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در حال اتمام است و بهزودی نتایج مرحله اول از سوی دبیرخانه جشنواره اعلام میشود.
انتهای پیام/