تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024
13

کتاب «درگذرا» تنظیم شده برای سنتور منتشر شد

  • کد خبر : 21700
  • ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۲
کتاب «درگذرا» تنظیم شده برای سنتور منتشر شد
مجموعه «در گذار» شامل ۱۰ قطعه تنظیم‌شده برای سنتور است که در دستگاه‌های شور و آواز بیات اصفهان توسط محسن غلامی تنظیم و ساخته شده و توسط انتشارات آوای برگریزان منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاری شنو، مجموعه «درگذار» شامل ۱۰ قطعه تنظیم‌شده برای سنتور است که در دستگاه‌های شور و آواز بیات اصفهان توسط محسن غلامی تنظیم و ساخته شده و توسط انتشارات آوای برگریزان منتشر شده است.

رؤیا باقرزاده، نوازنده سنتور، در مقدمه  کتاب  درگذرا آورده است:

«ابتدا این قطعات برای همنوازی سنتور، فلوت، تار، تار باس، تنبک و ویلن‌سل تنظیم و ضبط شد که پیش از این در زمستان ۱۳۹۹ آلبوم این اثر توسط مؤسسه آوای برگریزان منتشر شد.

هدف از ساخت و اجرای این قطعات، پرداختن به فضاهای کمتر استفاده‌شده در آهنگسازی ساز سنتور بوده و همچنین تجربه کردن همنوازی با ترکیب سازهای استفاده شده است.

انتشار کتاب «در گذار؛ قطعاتی برای سنتور» مجموعه همان آلبوم است که نت سنتور و ملودی اصلی از آن استخراج شده و با تنظیم تکنیک‌های متداول سنتورنوازی در این‌جا چاپ شده است.

برای دسترسی به اجرای صوتی و اصلی قطعات، می‌توان آن‌ها را از آلبوم «در گذار» شنید تا فرم اصلی اجرا و چارچوب آن، برای نوازندگان قابلیت درک بالاتری داشته باشد.»

درگذرا/ خبرگزاری شنو

همچنین محسن غلامی تنظیم کننده قطعات این دو کتاب، در مقدمه‌ کتاب «نواجش؛ تصنیف‌های موسیقی مازندران» که توسط انتشارات برگریزان منتشر شده، آورده است:

«کتاب موسیقی مازندرانی «نواجش» در سال ۱۳۹۹ منتشر شده است و در این‌جا برای سنتور تنظیم شده که در دستگاه‌های شور و سه‌گاه و آواز بیات اصفهان گردآوری شده است.

تمامی ملودی‌ها از تصانیف قدیمی موسیقی مازندران است که برای هر کدام آن، مقدمه‌ای ساخته شده و به صورت ارکسترال در آلبوم نواجش اجرا شده است. در آلبوم یادشده ۱۱ قطعه اجرا شده و در این کتاب مجموع ۱۰ قطعه آن تهیه و تنظیم شده که نت اصلی ملودی از آن استخراج شده و برای ساز سنتور تنظیم شده است.

نحوه تنظیم قطعات نیز به‌گونه‌ای بوده که غیر از ساز سنتور اکثر سازها نیز می‌توانند به راحتی از آن استفاده کنند و نحوه علامت‌گذاری‌ها نیز تقریباً برای سازهای مضرابی مشترک است.

برای دسترسی به اجرای صوتی و اصلی قطعات، می‌توان آن‌ها را از آلبوم «نواجش» شنید تا فرم اصلی اجرا و چارچوب آن، برای نوازندگان قابلیت درک بالاتری داشته باشد.

درگذرا/ خبرگزاری شنو

انتهای پیام/

 

ثبت امتیاز
لینک کوتاه : https://shenonews.ir/?p=21700

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.