به گزارش خبرگزاری شنو، گاگیک بابایان نوازنده پیانو و داور جشنواره پانزدهم می گوید سطح کیفی جشنواره ملی موسیقی جوان رشد قابل توجهی داشته است.
گاگیک بابایان نوازنده پیانو و داور جشنواره پانزدهم با بیان اینکه سطح کیفی جشنواره ملی موسیقی جوان رشد قابل توجهی داشته،گفت: کیفیت آثار خوب بود؛ البته همیشه در گروه الف کسانی را داریم که بدون آمادگی کامل شرکت میکنند، بدون اینکه درباره اجراینهایی شناختی داشته باشند اما همیشه شرکتکنندگان بسیار عالی هستند. امسال هم به راحتی میتوانستیم از گروه سنی الف ۱۰ نفررا انتخاب کنیم.
گاگیک بابایان داور پیانو تاکید کرد: معمولا همیشه در گروه الف شرکتکنندگان مستعد به تعداد قابل توجه داریم، در گروه ب هم به راحتی توانستیم شش نفر را انتخاب کنیم. در گروه سنی ج هم هر سه نفر قابل قبول بودند.
بابایان همچنین درباره سطح کمی جشنواره و تعداد شرکتکنندگان گفت: گروه الف به اندازه کافی شرکت کرده بودند، در گروه سنی بانتظار بیشتری داشتیم و گروه ج هم بسیار تعداد شرکتکنندگان کم بودند.
کم بودن تعداد شرکتکنندگان
بابایان نوازنده پیانو درباره کم بودن تعداد شرکتکنندگان گفت: علت اصلی را نمیدانم اما حدس میزنم گروه سنی ج معمولا در دنیایموسیقی حرفهایتر هستند
خط و مسیرشان مشخص شده بنابراین شاید خیلی فرصت ندارد یا حتی شاید رقابت در جشنواره برایشانجذابیتی ندارد.
گروه سنی ب هم ممکن است به دلیل دشواری قطعات شرکت نکردهاند اما همیشه در گروه سنی الف تعداد شرکتکنندگان خوب است. شاید به این دلیل که سن کمتر و علاقه بیشتری به رقابت دارند و نیز شرکتکنندگان این گروه سنی از تمام ایران در جشنوارهحضور دارند.
بیشتر آنها در آموزشگاههای موسیقی تحصیل میکنند و چون جشنواره مورد توجه آموزشگاهها هست، به شرکت در اینرقابت ترغیب میشوند.
سرفصل این دوره
این داور جشنواره که در تعیین سرفصلهای این دوره از رقابت جشنواره ملی موسیقی جوان نقش داشته، درباره دشواری قطعات گفت: ضبط کردن قطعات مورد نیاز برای شرکت در جشنواره بسیار دشوار است.
شاید هم یکی از دلایل کم بودن شرکت کنندگان، همین آمادهکردن قطعات بوده؛ رپرتوار جشنواره معمولا ساده نیست و همیشه دشواریهای خودش را دارد.
ضمن اینکه امسال به دلیل شیوع کووید۱۹ شرایط خوبی هم نداشتیم و همه اینها دست به دست هم داده بود.
گاگیک بابایان ادامه داد: سطح نوازندگی شرکتکنندگان بالا رفته و اگر رپرتوار ساده باشد، نمیتوانیم از بین آنها انتخاب کنیم. به هر حال مسابقهاست و باید دشوار باشد؛ ضمن اینکه شرکتکنندگان هم حسابی پیشرفت کردهاند.
به نظرم برخی از نوازندگان شرکتکننده در جشنواره، به راحتی میتوانند در جشنوارههای خارجی شرکت کنند و حرفی برای گفتن داشتهباشند.
برخی از آنها به راحتی میتوانند در جشنوارههایی مانند چایکوفسکی، لیپس، شوپن و دیگر مسابقات بینالمللی شرکت کنند.
او معتقد است جشنواره موسیقی جوان در ارتقای سطح کیفی موسیقی در کشور سهم داشته و تاکید میکند که درباره نوازندگی پیانوبدون تردید و به طور قطع جشنواره ملی موسیقی جوان موثر بوده است چرا که باعث ایجاد انگیزه شده است.
گاگیک بابایان در پایان یک درخواست را مطرح کرد. او از شرکت کنندگان گروه سنی الف خواست که برای شرکت در جشنواره عجلهنداشته باشند و توضیح داد: برخی از شرکتکنندگان گروه الف اصرار دارند در جشنواره شرکت کنند در حالی که هنوز آمادگی کاملندارند.
گاگیک بابایان زادهٔ ۳۰ دی ۱۳۳۴موسیقیدان و نوازندهٔ ویولن، ارمنیتبار اهل ایران است. او یکی از شاگردان مانوک پاریکیان است و در سال ۱۳۵۲ نفر اول ویلن نوازی ایران شد.
انتهای پیام/