تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024
7

جوانان از موسیقی ملی ایران و اقوام دور شده‌اند

  • کد خبر : 22403
  • ۰۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۳
جوانان از موسیقی ملی ایران و اقوام دور شده‌اند
«ریاحی» در رابطه با وضعیت این دوره از جشنواره عنوان کرد: جشنواره قابل دفاع بود، استقبال خوبی شد و برنامه‌های متنوعی اجرا شد که مردم استقبال کردند. مهم‌تر از همه جایزه باربد بود که خیلی از جوانان تشویق شده بودند.

.به گزارش خبرگزاری شنو، «ریاحی» در رابطه با وضعیت این دوره از جشنواره عنوان کرد: جشنواره قابل دفاع بود، استقبال خوبی شد و برنامه‌های متنوعی اجرا شد که مردم استقبال کردند. مهم‌تر از همه جایزه باربد بود که خیلی از جوانان تشویق شده بودند.

وی پیرامون تاثیر کرونا بر برگزاری اجراها بیان کرد: ظرفیت سالن‌ها با ۳۰ درصد جمعیت رعایت شد. از این جهت خیلی از مردم نتوانستند شرکت کنند و خود این موضوع، مسئله‌ای بود. ولی در کل تا آنجایی که امکان داشت مردم حضور پیدا کردند و برنامه‌ها را دیدند.

ریاحی با بیان اینکه کیفیت اجراها بی‌تاثیر از کرونا نبوده ادامه داد: موزیسین‌ها مدتی بود که به دلیل شرایط کرونایی، کار و فعالیت زیادی نداشتند. نمی‌توانستند دور هم جمع شوند و تمرین داشته باشند.اما جشنواره باعث شد تا حرکتی ایجاد شود و شروع به تمرین و فعالیت کنند. از این جهت برای روحیه خود موزیسین‌ها به خصوص جوانان خیلی خوب بود.

علت پخش نشدن آنلاین اجراها

دبیر سی‌وهفتمین دوره جشنواره موسیقی فجر در رابطه با علت پخش نشدن آنلاین اجراها گفت: ستاد جشنواره زیاد با این موضوع موافق نبود چرا که هم مشکل بود و هم از لحاظ مخارج بودجه بیشتری می‌خواست که امکانش وجود نداشت ولی برنامه‌ها ضبط شده است که می‌شود آنها را پخش کرد. چون مثل پارسال باید ابتدا برنامه‌ها ضبط می‌شد و بعد پخش می‌شد این امکان وجود نداشت که به صورت همزمان پخش شود.

ریاحی پیرامون نقاط ضعف و قوت این دوره اظهار کرد: مهم همان حرکت هنرمندان بود و اینکه مردم هم حضور داشته باشند و این خودش یک روحیه خوبی به جامعه می‌دهد. ولی می‌توانست بهتر باشد یا می‌تواند بهتر باشد که نیاز به بودجه دارد. به خصوص در رابطه با گروه‌های خارجی، ما بودجه ارزی نداریم اما در حدی که امکان داشت در رابطه با گروه‌های خارجی و داخلی تلاش کردیم. نکته مهم همان جایزه باربد بود که این دوساله رقابت خیلی خوبی ایجاد شده و جوانان هم تشویق شدند و آثار خود را فرستادند و امیدوارم این روند ادامه داشته باشد.

وی در رابطه با حضور کمرنگ پیشکسوتان عرصه موسیقی در بخش اجرایی برنامه‌ها بیان کرد: بسیاری دعوت شده بودند اما با توجه به شرایط کرونا خیلی‌ها تمایل نداشتند که حضور پیدا کنند.

الان شوراها هم دست نسل جوان است

دبیر جشنواره موسیقی فجر ادامه داد: الان شوراها هم دست نسل جوان است و بسیار هم استادان خوبی از نظر علمی هستند. این نگاه باید تغییر کند، خود من هم باید بازنشسته شوم و نسل جوان به عنوان دبیر بیاید که فکر تازه‌تر و انرژی بیشتری دارد. بتواند امکانات بیشتری بگیرد و من همیشه موافق این حرکت هستم. باید بودجه خوبی برای جشنواره در نظر گرفته شود تا دست باز باشد و بتوان کارهای بهتری را ارائه کرد و از جوانان فعال و خوش‌فکر استفاده شود.

ریاحی پیرامون این سوال که آیا جشنواره بعد از ۳۷ دوره برگزاری به جایگاه قابل قبول و مطلوبی رسیده است؟

گفت: استعدادها کشف می‌شوند منتها جشنواره که تمام می‌شود باید به این استعدادها رسیدگی شود. من بارها این موضوع را گفته‌ام. یک کانونی تشکیل شود و این بچه‌های بااستعداد جمع شوند و به آنها کار سفارش داده و بحث و گفت‌وگو شود.

وی ادامه داد: فعلا تولید به آن صورت نداریم که بتوان روی آن حساب کرد و این جوانان می‌توانند اگر روی آنها کار شده و سازماندهی شوند. پیشنهاد دیگری هم که داشتم این بود که حداقل دو نفر از این بچه‌ها حمایت شوند تا بتوانند در جشنواره‌های خارجی حضور داشته باشند. چنین کارهایی باید کرد تا رفته‌رفته فعالیت‌ها بیشتر شود و جوانان تشویق شوند کار کنند و روحیه آنها بهتر شود که راه دارد و کار مشکلی هم نیست.

وی در رابطه با وضعیت کلی موسیقی ایران گفت: وضعیت موسیقی در سطح جهان هم خوب نیست چه برسد به ایران اما بچه‌های با استعدادی در شاخه‌های مختلف داریم. اکنون موسیقی در دنیا تجارت شده و داستان‌ها عوض شده و ماجراها چیز دیگری است. موسیقی با بهترین ضبط و اجرا در دسترس همه است و در موبایل‌ها وجود دارد اما آن اشتها و حرف تازه وجود ندارد. جای بحث فراوان دارد اما با این جوانان خوبی که حضور دارند اگر امکانات در اختیارشان باشد، می‌شود کارها و حرکت‌های خوبی کرد.

جوانان یک مقدار از موسیقی ملی خود چه کلاسیک ایرانی و چه اقوام دور شده‌اند

ریاحی ادامه داد: مسئله مهمی هم که وجود دارد این است که جوانان یک مقدار از موسیقی ملی خود چه کلاسیک ایرانی و چه اقوام دور شده‌اند. در صورتی که منابع زیادی وجود دارد که می‌توان روی آنها کار کرد. منتها گفتم که یک سازماندهی خوبی می‌خواهد.

وی افزود: ما این کار را در صداوسیما در انجمن آهنگسازان جوانان آن زمان راه‌اندازی کردیم. که نتیجه خیلی خوبی در بخش‌های مختلف داشت و گروه‌ رستاک آنجا کشف شد. استاد رضا تفضلی در آنجا شناخته شدند همینطور می‌توان یکی یکی شمارد. راه دارد و می‌شود کارهایی کرد و این استعدادها هم وجود دارد منتها باید راهنما، تشویق و از لحاظ مالی حمایت شوند.

آهنگساز سرود ملی در پایان اظهار کرد: جوانان خیلی آگاهانه این رشته موسیقی را انتخاب کنند. همینطور که یک هوس باشد ورود نکنند و خیلی واقع‌بینانه به مسائل نگاه کنند. بخصوص به زندگی آینده و تمام این مسائل فکر کنند.

انتهای پیام/

ثبت امتیاز
لینک کوتاه : https://shenonews.ir/?p=22403

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.