تاریخ : جمعه, ۲۱ مرداد , ۱۴۰۱ 15 محرم 1444 Friday, 12 August , 2022
2
نگاهی به کنسرت آنلاین؛

راهکاری برای حفظ ارتباط مخاطبان و اهالی موسیقی

  • کد خبر : 7670
  • ۰۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۴
راهکاری برای حفظ ارتباط مخاطبان و اهالی موسیقی
دومین دوره کنسرت آنلاین موسیقی ایرانی از ۲۷ تا ۳۰ آذرماه در تالار رودکی برگزار شد و این سالن هر شب میزبان دو اجرای مختلف بود.
به گزارش خبرگزاری شنو، گوهرناز مسائلی نوازنده تنبک و دایره که در دومین شب کنسرت آنلاین موسیقی ایرانی با بهاره فیاضی نوازنده تار دونوازی انجام داد، دراین‌باره گفت: قطعاتی که اجرا کردیم از پیش تعیین‌شده بود و تنها یک قطعه‌ را در دستگاه ماهور به‌صورت بداهه‌نوازی اجرا کردیم. ما به خاطر کرونا نتوانستیم به‌طور کامل تمرین کنیم. فقط یک‌بار تمرین بسیار کوتاهی با همدیگر داشتیم. مسائلی، تأثیر برگزاری کنسرت‌های آنلاین را مثبت ارزیابی کرد و گفت: ازآنجایی‌که در حال حاضر کنسرت‌های حضوری برگزار نمی‌شوند، همین که ما می‌توانیم به این واسطه موسیقی خودمان را به گوش مخاطبان و علاقه‌مندان برسانیم، بسیار خوب است.
یک اتفاق خوب
هوشمند عبادی نوازنده نی که دومین دوره کنسرت آنلاین موسیقی ایرانی پنجشنبه ۲۷ آذرماه با سه‌نوازی او، ارژنگ سیفی‌زاده (نوازنده تار و سه‌تار) و حمید قنبری (نوازنده تنبک) آغاز شد، درباره این اجرا گفت: بیشتر اجرای ما بر پایه بداهه بود. ما آوازها و یک سری قطعات از پیش تعیین‌شده داشتیم که آن‌ها را اجرا کردیم. مثلاً یک پیش‌درآمد از استاد جلیل شهناز داشتیم اگرچه آوازها نیز بداهه بودند. چهارمضراب بداهه و در انتها یک تصنیف داشتیم که از استاد فرهنگ‌فر بود.
این نوازنده نی ادامه داد: من، ارژنگ سیفی‌زاده و حمید قنبری فقط برای این کنسرت دور هم جمع شده بودیم. به نظرم در این شرایط یک اتفاق خوبی که افتاده این است که همه آدم‌های علاقه‌مند می‌توانند کنسرت‌های آنلاین را ببینند.
راهی برای این که ارتباط بین مخاطب
و هنرمند قطع نشود
سینا خشک بیجاری نوازنده تنبک جمعه ۲۸ آذر در یک اجرای گروهی با همراهی محمدرضا ابراهیمی نوازنده عود، سردار سرمست نوازنده آکاردئون و سهیل پیغمبری نوازنده کلارینت باس روی صحنه رفت.
او درباره رپرتوار این اجرا گفت: ما یک سری از قطعات آلبوم «فیروزه» به آهنگسازی محمدرضا ابراهیمی را با همراهی کلارینت و آکاردئون اجرا کردیم. ما در این برنامه بداهه‌نوازی نداشتیم و همه‌چیز از قبل مشخص بود.
این نوازنده درباره برگزاری کنسرت‌های آنلاین گفت: به‌هرحال برای این که ارتباط بین مخاطب و هنرمند قطع نشود کنسرت آنلاین اتفاق جالبی است. شاید ما به دیدن اجرا به‌صورت حضوری عادت کرده باشیم ولی امروزه در یوتیوب و جاهای دیگر این بخش پررنگ شده که شما یک سری کارها را به‌صورت غیرحضوری انجام بدهید.
مخاطب فعلا به کنسرت آنلاین عادت ندارد
حمید قنبری نوازنده تنبک درباره اجرا در کنسرت آنلاین موسیقی ایرانی گفت: ما این روزها درگیر تمرین برای کنسرت آنلاین بودیم که در این کنسرت من به همراه هوشنگ عبادی و ارژنگ سیفی‌زاده یک سه‌نوازی داشتیم.
قنبری با اشاره به این که کنسرت آنلاین قطعاً باگ خواهد داشت ولی به‌مرور زمان باگ‌های آن برطرف خواهد شد، خاطرنشان کرد: مخاطب فعلاً به کنسرت آنلاین عادت ندارد. اجرا کردن در یک سالن خالی تجربه عجیب و غریبی خواهد بود. فکر می‌کنم پس از چند بار تجربه کردن این کار را هم ادامه بدهیم.
کنسرت آنلاین به‌عنوان یک راه جدی
مورد قبول قرار می‌گیرد
ارژنگ سیفی‌زاده نوازنده تار و سه‌تار درباره رپرتوار گروه خود در دومین دوره کنسرت آنلاین موسیقی ایرانی گفت: بخشی از قطعاتی که ما اجرا کردیم تمرین شده بود ولی بخشی از آن نیز به‌خصوص در قسمت‌های آوازی به‌صورت بداهه بود. ویژگی موسیقی ایرانی هم مبتنی بر بداهه است و عملاً نمی‌توان این بخش را حذف کرد.
او با اشاره به این که فعلاً با توجه به شرایط موجود، کنسرت آنلاین بهترین راه ارتباط با مخاطب است، عنوان کرد: وقتی صحبت از کنسرت حضوری می‌شود حس متفاوت‌تری دارد. به نظرم در دوران پساکرونا نیز کنسرت آنلاین به‌عنوان یک راه جدی مورد قبول قرار می‌گیرد و روی آن مانور داده می‌شود. درواقع هم بخش کنسرت‌های آنلاین جدی خواهد شد و هم موضوع تدریس آنلاین.
تماشاگر چندانی نداشتیم که کرونا
تغییری ایجاد کند
محمدرضا ابراهیمی نوازنده عود درباره اجرای گروهی خود همراه با سردار سرمست نوازنده آکاردئون، سهیل پیغمبری نوازنده کلارینت باس و سینا خشک بیجاری نوازنده تنبک به ایسنا گفت: کنسرت جمعه‌شب به‌صورت آنلاین و رایگان برگزار شد ولی گویا دستمزدی هم به نوازندگان این دوره از کنسرت‌های آنلاین موسیقی ایرانی پرداخت خواهد شد؛ چون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌واسطه شرایطی که کرونا برای اهالی موسیقی ایجاد کرده، بودجه‌ای را برای این اجراها در نظر گرفته است. او ادامه داد: حوزه‌ موسیقی ایرانی در فضای جدی‌تری برگزار می‌شود و پیش از شیوع کرونا هم با مخاطب کمتری مواجه بود؛ پیش از این هم اگر در کنسرت‌ها خواننده معروفی نداشتیم، با تماشاچی زیادی هم همراه نبودیم؛ در نتیجه کنسرت‌های ما بٌرد مالی خاصی نداشت. به همین جهت قبل و بعد کرونا برای اهالی موسیقی ایرانی به‌جز هنرمندانی که مطرح‌ و معروف‌تر هستند، تغییر خاصی به همراه نداشته است. ابراهیمی تصریح کرد: درواقع اگر فضای قبل و بعد از شیوع کرونا را در نظر نگیریم، موسیقی‌هایی مانند موسیقی ایرانی، مخاطب خاص‌تری دارند و اصولاً این سبک موسیقی‌ها برای بقا در عرصه جهانی به حمایت‌های دولتی نیاز دارند.
این هنرمند موسیقی با بیان این که پیش از شیوع کرونا درآمد بخش زیادی از اهالی موسیقی از راه تدریس بوده است، گفت: اگر در حوزه موسیقی‌های جدی فعالیت کنید، با انتشار کتاب یا آلبومی درآمد خاص و یا مستمری برای گذران زندگی نخواهید داشت.
ثبت امتیاز
لینک کوتاه : https://shenonews.ir/?p=7670

برچسب ها

همچنین بخوانید!

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0

دیدگاهها بسته است.