تاریخ : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 2 May , 2024
0

شبکه های اجتماعی و تاثیر آن بر صنعت موسیقی

  • کد خبر : 31713
  • ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۴
شبکه های اجتماعی و تاثیر آن بر صنعت موسیقی
فراگیرشدن استفاده ازاینترنت وایجاد پلتفرم های گوناگون اجتماعی شیوه یافتن مخاطبان جدید، تولید محتوا و برقراری ارتباط را به طور کامل تغییر داده که باعث می‌شودموسیقی به روش‌هایی راحت تر و سریعتر به دست مخاطب برسد. این شبکه ها ابزاری قدرتمند برای تولید، اشتراک گذاری و استماع آثار تولیدی است.در این مقاله با شبکه های اجتماعی و تاثیر آن بر صنعت موسیقی آشنا می‌شوید.

به گزارش خبرگزاری شنو، امروزه شبکه های اجتماعی به طور قابل توجهی بر روی رشد و گسترش صنعت موسیقی تاثیرگذار هستند و با توجه به هزینه ناچیز و دسترسی تقریبا ساده می توان گفت اولین گزینه برای انتشار، معرفی و عرضه آثار توسط هر هنرمند انتخاب می گردد و همچنین ساده ترین و سریع ترین راه برای دسترسی عموم مخاطبان به آثار ارائه شده توسط هنرمندان دلخواه با امکان جستجوی انواع آثار می باشد که می تواند به هنرمندان فعال در این حوزه بمنظور گسترش هنر و خلاقیتشان کمک بسزایی کند. از دیگر فواید شبکه های مذکور دسترسی آسانتر به طرفداران و مخاطبان است. شبکه های اجتماعی به خوانندگان، نوازندگان، ترانه سرایان و … این امکان را میدهد که با طرفداران خود به راحتی و مستقیماً ارتباط صمیمانه تری برقرار نموده، به سوالات، نظرات و انتقادات ایشان پاسخ دهند، از فعالیت های پشت صحنه مطالبی را در قالب عکس نوشته و یا فیلم های کوتاه به اشتراک بگذارند و یا از این شبکه ها برای ترویج کار خود یا به عنوان منبع الهامی برای ایده های نو استفاده کنند، در صورتیکه در دهه های گذشته امکان برقراری ارتباط بین هنرمندان و مخاطبان فقط از طریق مصاحبه های رادیویی و تلویزیونی و… بود.

فراگیر شدن استفاده از اینترنت و به طبع آن ایجاد پلتفرم های گوناگون اجتماعی شیوه یافتن مخاطبان جدید، تولید محتوا و برقراری ارتباط را به طور کامل تغییر داده است که باعث میشود موسیقی به روشهایی راحت تر و سریعتر به دست مخاطب برسد. این شبکه ها ابزاری قدرتمند برای تولید، اشتراک گذاری و استماع آثار تولیدی است.

در گذشته دستیابی به آثار موسیقی جدیدی که تازه به بازار وارد شده بود تنها به شیوه سنتی (از طریق پخش از شبکه صدا و سیما، تهیه کاست و CD و …) امکان پذیر بود ولی با ظهور اینترنت و این شبکه ها، بخصوص در کشور ما انقلابی در صنعت انتشار آثار موسیقیایی رخ داد که هنرمندان را بر آن داشت تا بتوانند آثار تولیدی خود را از این طریق به گوش مخاطبان برسانند، شبکه های اجتماعی تقریبا همه چیز را در مورد نحوه معاشرت و فرهنگ مصرف تغییر داده و روش های قدیمی دسترسی به آثار هنری تا حدود زیادی منسوخ شده است. این انقلاب هنرمندان را تشویق و مجاب به استفاده از این شبکه ها و همچنین همکاری های مجازی و تعاملات سازنده با دیگر هنرمندان در اقصی نقاط دنیا در هر موقعیت جغرافیایی میکند، که باعث میشود هنرمندان فضای بیشتری برای معرفی آثار خود کسب کنند و نیز مخاطبان بیشتری را در تمام دنیا و از طریق اینترنت پیدا کنند، پس می توان گفت استفاده درست و به جا از این شبکه های اجتماعی برای اهداف آموزش موسیقی بسیار مفید خواهد بود.

شبکه های اجتماعی معتبر مورد استفاده در سراسر دنیا که با اقبال عمومی از سمت مردم مخصوصاً نسل نوجوان و جوان مواجه شده اند، تمامی افراد در هر طیفی اعم از کارگر، کارمند، هنرمند و حتی سیاستمداران را به خود مشغول کرده است.

موسیقی نقش مهمی در رشد و فرهنگ یک جامعه دارد و توجه به این نکته مهم است که پلتفرم های شبکه های اجتماعی راهی برای ایجاد یک برند شخصی و بازاریابی برای آن خواننده به حساب می آیند. زیرا راههای تبلیغات سنتی اغلب به ساعات طولانی، بودجه های بیشتر، افراد و منابع بیشتر برای سرمایه گذاری نیازمند بودند که در نهایت ممکن بود به نتیجه دلخواه دست پیدا نکنند. در صورتیکه این شبکه ها به دلیل در دسترس تر بودن بین هنرمندان مشهور و استعدادهای نوظهور شرایط مشابه و یکسانی را در اختیار همگان قرار داده است.

موسیقی با شبکه های اجتماعی در این دوران به خصوص در بین نسل نوجوان، رابطه بسیار قوی برقرار کرده است و این رابطه یک عنصر اساسی در چگونگی رشد یک هنرمند و آینده کاری او به حساب می آید و حتی در بسیاری از جنبه ها، شبکه های اجتماعی باعث رشد و تکامل این صنعت شده است.

چه بخواهیم چه نخواهیم شبکه های اجتماعی نقش موثری را در تمامی عرصه ها بازی می کنند که در این میان موسیقی نیز از آن مستثنی نیست. دلایل زیادی وجود دارد که چرا شبکه های اجتماعی در صنعت موسیقی اهمیت به سزایی دارند. این شبکه ها به دلیل قابلیت خود در برقراری ارتباط با شنوندگان، بینندگان، کسب مخاطب و همچنین محتوای خاصی که این افراد دنبال می کنند شناخته می شوند. به دلیل الگوریتم هایی که این شبکه ها استفاده می کنند این قابلیت را دارند که پس از درک علایق مخاطب، پست ها و یا آثاری از هنرمندان و خوانندگانی را که به سلیقه آن شخص نزدیک است را به او نشان می دهد. به همین دلایل است که اکثریت هنرمندان در هر پلتفرم های شبکه های اجتماعی دارای صفحاتی با تعداد مخاطبین بالا می باشند با این حال هنرمندان برای رسیدن به نقطه ای که طرفداران صمیمی داشته باشند نیازمند تلاش بسیار سخت و رشد در بازار موسیقی می باشند. طرفداران می توانند به صورت روزانه، هفتگی و یا ماهانه از روند فعالیت هنرمند مورد علاقه خود باخبر شوند که این امر می تواند وفاداری طرفداران را تقویت کند و هنرمند نیز میتواند تاثیر فعالیت خود را مشاهده کند.

با توجه به گسترش استفاده از شبکه های اجتماعی در سرتاسر دنیا و اینکه دنیای امروزی یک دهکده جهانی است، جامعه ما نیز ناگزیر به استفاده از این نرم افزارها می باشد که با توجه به شرایط موجود و ناثیری که این شبکه ها بر روی زندگی روزمره ما دارد، می بایست به نحوی استفاده از پلتفرم های شبکه های اجتماعی فراگیرتر شود که این امر مستلزم فراهم کردن زیرساخت های لازم و نامین امکانات برای مخاطبان می باشد. لازم به ذکر است استفاده هوشمندانه از این شبکه ها می تواند به بهره وری، برقراری ارتباطات اجتماعی و مدیریت زمان کمک شایانی کند.

حمیدرضا نصرالهی در تاریخ دوم شهریور سال ۱۳۵۸ در تهران متولد شد. اولیسانس مهندسی برق مخابرات، شاعر، آهنگساز، نوازنده پرکاشن وخواننده ایرانی است. موسیقی را به شکل حرفه ای از سال ۱۳۷۰ با ساز تنبک آغاز کرد. با شروع سبک پاپ در ایران وی در گروه‌های پاپ با ساز پرکاشن فعالیت خود را ادامه داد. به عنوان نوازنده پرکاشن با ارکسترهای متفاوتی از جمله:امیر کریمی، علی لهراسبی، شهرام شکوهی، حامی، بابک جهانبخش، فرزاد فرزین، محمد علیزاده، گروه ۷ و… همکاری و به اجرای کنسرت پرداخته است. وی بعنوان شاعر و آهنگساز نیز ترانه‌های بسیاری را برای بسیاری از خوانندگان تولید کرده از جمله : شادمهر، علی لهراسبی، گروه ۷، مسعود صادقلو، مهدی اسدی، سعید عرب، حمید اصغری، و…

“یالا”با صدای مهدی اسدی نام اثری از اوست که در یک نظر سنجی اینترنتی بعنوان هیت ترین آهنگ در ژانر کلاب بعد از انقلاب شناخته شد. او همچنین سابقه همکاری با اهالی سینما را در کارنامه خود دارد، او ترانه «خفگی» را برای فیلم «خفگی» به کارگردانی فریدون جیرانی با صدای مسعود صادقلو نوشت و آهنگسازی کرد و همچنین آهنگ «چه سخته» و «خسته ام» را برای سریال «سایه روشن» با کارگردانی آرش معیریان و ترانه «شاه دل» را نیز برای فیلم سینمایی قدغن به کارگردانی مجید مافی و صدای محمد منتظر ساخته است، حمیدرضا نصرالهی از سال ۱۳۹۵ به صورت حرفه‌ای پا به حرفه خوانندگی گذاشت وتک ترک‌های یالاهی، کشون کشون، نترس، ننه سرما را منتشر کرد در حال حاضر حمیدرضا نصرالهی عضو درجه یک خانه موسیقی و انجمن موسیقی ایران و همچنین عضو انجمن صنفی موسیقی امریکا &کانادا (AFM) است.

ثبت امتیاز
لینک کوتاه : https://shenonews.ir/?p=31713

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.