بانگ نو
اجرای گروه بانگ نو نخستین اجرای روز ششم جشنواره بود که در ساعت ۱۷ پخش شد.
این کنسرت در دو بخش اجرا شد. بخش اول آن ابتدا با یک قطعه سه ضربی دشتی آغاز شد و در ادامه پارسا شرافتی نوازنده کمانچه به تکنوازی این ساز پرداخت. تصنیف «خاکستر یاد» با شعری از حسین منزوی قطعه بعدی بود که توسط این گروه اجرا شد تا اینکه نوبت به ساز و آواز دشتی رسید. گروه موسیقی «بانگ نو» با اجرای تصنیف «رویا» که یکی دیگر از اشعار حسین منزوی است، بخش نخست اجرای خود را با یک رنگ به پایان رساند. تمامی قطعات اجرا شده در این بخش قطعاتی بودند که توسط نسترن هاشمی آهنگسازی شده بود.
قسمت دوم اجرای گروه «بانگ نو» با پیش درآمد رضا محجوبی شروع شد و در ادامه تلفیق «رقص چوبی» یکی از قطعات استاد صبا و تصنیف «دوش دوش» علی اکبر خان شیدا را اجرا کردند.
گروه «بانگ نو» از سال ۱۳۹۵ شروع به کار کرده و ایده اصلی آن آهنگسازی براساس شعر معاصر و موسیقی ردیف دستگاهی و با علم به موسیقی جهانی است.
در حاشیهی این جشنواره نسترن هاشمی درباره تجربه اجرا و پخش به صورت مجازی گفت: قاعدتاً اجرایی که شنونده در سالن حضور نداشته باشد، آن حسی را که باید باشد، برای نوازنده ایجاد نمیکند. اما فکر میکنم همین اینکه دور هم جمع شدیم خودش انگیزه خوبی بود. امیدوارم این اجرا باعث شود که موسیقی کلاسیک ایرانی بیشتر به خانهها راه پیدا کند.
اجرای دو گروه فولکلور در ساعت ۱۸:۳۰
هاوار/ آیریتین
در دومین اجرای روز ششم جشنواره موسیقی فجر، در ساعت ۱۸:۳۰ موسیقی فولکلور کردستان با اجرای گروه هاوار به روی صحنه رفت.
این گروه موسیقی که در دورههای گذشته جشنواره موسیقی فجر با اعضای بزرگسال و جوانان خود در جشنواره حاضر میشد، این بار با یک گروهی در رده سنی نوجوانان در جشنواره به اجرا پرداخت.
اجرای گروه موسیقی هاوار به دو بخش تقسیم میشد که در بخش ابتدایی ۱۰ دقیقه نوازندگی دهل و سرنا داشتند و سپس به اجرای مقامها و آوازهای «گورانی» پرداختند. در زبان عامه به تمام شیوهها و آوازهای موسیقی کردی گورانی گفته میشود. گورانی باشکوهترین و بزرگترین شیوه موسیقی کردی است و کهنترین بخش ادبیات موسیقی کردی را شامل میشود.
در بخش آوازی این کنسرت نیز ابتدا آواز« قطار آی آی» شنیده شد که این قطعه مربوط به منطقه کرمانشاه است. قطعه « قطار و خاوکر» نیز دیگر قطعهای بود که توسط این گروه اجرا شد و هماهنگی شایسته اعضای گروه را به نمایش گذاشت.
اعضای گروه موسیقی هاوار را یثنا عارفی بهعنوان نوازنده سرنا، آرین پورشکری بهعنوان نوازنده سازهای کوبهای و فرزین حیدری بهعنوان خواننده تشکل میدادند. آنها در بخش پایانی کنسرت قطعاتی را در ریتمهای ده هشتم یا سیجار، شش چهارم یا ریتم مجلسی و چهار چهارم با یک لهجه خاص اجرا کردند.
یکی دیگر از اجراهایی که در این ساعت پخش شد اجرای گروه موسیقی آیریتین بود که اعضای این گروه با لباسهای ترکمن به اجرای کنسرت پرداختند.
در ابتدای این کنسرت، گروه موسیقی آیریتین ایدیم «بگلر» را اجرا کردند. «گؤزل سن» و «زولپونگ سنینگ» نیز سایر قطعاتی بود که توسط باغچی تاج محمد یلقی اجرا شد.
ترکمنها به نوازنده دوتار و خوانندهای که مرحله استادی را پشت سر گذاشته باشد، “باغچی” یا “بخشی” میگویند و اگر کسی در سنین پایین به چنین درجهای برسد، او را “اوغلان بخشی” خطاب میکنند. دوتار و کمانچه که ترکمنها به آن قیجاق میگویند، آلات اصیل موسیقی ترکمن هستند.
اعضای گروه آیریتین در این کنسرت را کمال اصفهانیان (نوازنده کمانچه)، عبدالرشید یلقی (نوازنده دوتار) و تاج محمد یلقی (خواننده) تشکیل میدادند.
تاج محمد یلقیدر پاسخ به خبرنگاران حاضر گفت: تعداد اعضای گروه ما بیشتر است ولی به خاطر کرونا سه نفری به تهران آمدیم تا راحتتر باشیم. اجرای آنلاین ما هم اجرای خوبی بود.
سپندار
برنامه ساعت ۲۰:۳۰ روز ششم جشنواره موسیقی فجر به گروه موسیقی سپندار اختصاص داشت.
گروه سپندار در این برنامه ترکیب خلوت و کارایی داشت که تمام محدودههای صوتی لازم برای اجرای یک ارکستر را پوشش میداد. این گروه قبلاً نیز یک آلبوم به نام «صدایی نیست» را ضبط کرده بود و اکثر قطعاتی که در این کنسرت اجرا کرد از قطعات همین آلبوم بود. «صدایی نیست» اثری با چهارچوبهای کلاسیک موسیقی ایرانی است که با آواز حسین علیشاپور در این کنسرت شنیدنی شد. علاوه بر قطعاتی که از آلبوم «صدایی نیست» اجرا شدند، دو، سه قطعه جدید نیز توسط این گروه نواخته و خوانده شد
حسین علیشاپور خواننده گروه در رابطه با اجرا در جشنواره موسیقی فجر و پخش مجازی اجرا گفت: در حال حاضر چاره دیگری جز این کار وجود ندارد. همیشه اجرا در برابر تماشاگر بهتر بوده ولی برای اینکه موسیقی نفس بکشد چارهای نداریم که اجراها را به این صورت برگزار کنیم. تمهیدات مناسب بود و امیدوارم خروجی کار نیز خوب در بیاید.
دوئت جیانا فراتا و دینو دی پالما
دونوازی پیانو و ویولن نوازندگان ایتالیایی در ششمین روز جشنواره موسیقی فجر در ساعت ۲۱:۳۰ به صورت برخط پخش شد.
در ابتدای برنامه جوزپه پرونه سفیر کشور ایتالیا در ایران در بازدید از ضبط اجرای دوئت پیانو و ویولن نوازندگان ایتالیا در سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر، از مدیرکل دفتر موسیقی و مسئولان این جشنواره تشکر کرد.
پرونه، ضمن معرفی یانا فراتا و دینو دی پالما، نوازندگان این گروه ایتالیایی، گفت: آنها ۲۰ سال است که با هم برنامه اجرا میکنند و دارای شهرت بینالملی هستند. این دو هنرمند در مهمترین رویدادهای جهانی کنسرت اجرا کردهاند.
سفیر کشور ایتالیا در ایران با اعلام اینکه نوازندگان ایتالیایی اولین بار است که در ایران اجرا میکنند، ابراز خوشحالی کرد و گفت: ما از مسئولان جشنواره موسیقی فجر تشکر میکنیم که به این گروه از ایتالیا این فرصت را دادند تا در این جشنواره روی صحنه بروند. آنها موزیسینهای بسیار خوبی هستند و امیدوارم مخاطبان نیز از اجرای آنها لذت ببرند.
اولین قطعه این برنامه اسکرتسو در دو مینور از برامس بود. این کار از اولین ساخته های این آهنگساز محسوب می شود.
ادوارد گریگ، سونات شمارهی ۲ در دو مینور، اپوس.۴۵، آلِگرو مُولتُو و آپاسیوناتُو، آلگرتو اکسپرسیوو آلا رومانزا، آلِگرو انیماتُو، نیکولو پاگانینی، واریاسیون بر اساس مضمونی از آهنگ موسی ساختهی جواکینو روسینی، کامی سن سانس، رقص مردگان، اپوس.۴۰٫ و قطعات پیوسته از اپرای ایتالیایی رپرتوار اجرایی این دونوازی را تشکیل میداد.
جیانا فراتا از نوجوانی یادگیری پیانو را آغاز کرد. او تاکنون در رقابتهای داخلی و خارجی زیادی شرکت کرده و در بسیاری از شهرهای دنیا مانند برلین، نیویورک، بمبئی، کلکته، استانبول، ویلنیوس، رم، سئول، مونتهویدئو و بوینسآیرس روی صحنه رفته است.
دینو دی پالمو دانشآموخته رشتههای ویولن و ادبیات است. او که از نوازندگان پُرآوازهی موسیقی مجلسی و همچنین تکنوازی زبردست است تاکنون در سالنهای مطرح بسیاری در سراسر جهان روی صحنه رفته است.
کر تهران/ کر اردیبهشت
گروه کر تهران به رهبری مهدی قاسمی و گروه کر اردیبهشت به رهبری حمید عسگری آخرین اجراهای روز ششم جشنواره بودند که در ساعت ۲۳ پخش شدند.
ابتدا اعضای گروه کُر شهر تهران روی صحنه آمدند و قطعه «ما جهانیم» به آهنگسازی لیُنل ریچی و تنظیم راجر اِمرسون را اجرا کردند. قطعه «برای زیبایی زمین» قطعه بعدی بود که توسط این ارکستر اجرا شد. اعضای ارکستر شهر تهران در ادامه دو قطعه دیگر با نامهای «گذشتیم» با آهنگسازی محمدرضا تفضلی و «موریکونه عزیز» به آهنگسازی اِنیو موریکونه را اجرا کردند.
مدیر هنری و رهبر گروه: مهدی قاسمی ، خوانندگان گروه کر: سوپرانو: روناک پورانپیر، اعظم جعفری، فهیمه جعفری، یاس چکاد، رومینا ساده، نگار صدیقی، یگانه صفری، نسیم قرهداغی، غزاله مکی، نیلوفر ملکلو، شهرزاد منصوری، پردیس نیکبخش
آلتو: طناز احمدیآذر، ستاره بیاتی، زهرا توفیقی، سارا توفیقی، شیرین درویش، نیوشا طهماسبی، بهاره عامری، ساحل عبایی، صبا غروری، دیبا قاسمی، حنانه قبادی، مریم کلهر/ تنور: آرش اسحاقبخشی، محمد زارع، کیوان سیار، احسان شاهرخی، سهراب شهیدی، مصطفی شیخ، علی علیزاده اعضای این گروه را تشکیل میدادند.
آخرین اجرای روز ششم جشنواره موسیقی فجر به آواز گروهی کُر اردیبهشت اختصاص داشت و آنها قطعات مختلفی را در این کنسرت اجرا کردند. قطعه «افتتاح» (ترجمهی سوره حمد) با آهنگسازی حمید عسگری، «بوز، بوز، تو ای باد زمستانی» به آهنگسازی جان راتر و شعری از ویلیام شکسپیر قطعاتی بودند که در بخش ابتدایی این کنسرت اجرا شدند.
در بخش دیگر از اجرای گروه کُر اردییهشت، اعضای این ارکستر آوازهای محلی بختیاری «دی بلال» و محلی مازندران «گل پامچال» را با تنظیمی از پیام میرجعفری اجرا کردند.
انتهای پیام/