تاریخ : سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 30 April , 2024
12

بازخوانی سه‌بری/ فولک تاریخی

  • کد خبر : 14275
  • ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۸
بازخوانی سه‌بری/ فولک تاریخی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شنو، قطعه کردی «سه‌بری» از حسن زیرک توسط فردین لاهورپور تنظیم مجدد شد. این قطعه فولکلور با صدای سالار ایوبی و تنظیم بالابان، باغلاما: فردین لاهورپور، دف و بندیر: حسین رضایی نیا، کوبه ای: همایون نصیری، بیس: فرید جعفری، میکس و مستر: امید نیک بین و کر; خانم سمیه عباسی اجرا […]

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شنو، قطعه کردی «سه‌بری» از حسن زیرک توسط فردین لاهورپور تنظیم مجدد شد.
این قطعه فولکلور با صدای سالار ایوبی و تنظیم بالابان، باغلاما: فردین لاهورپور، دف و بندیر: حسین رضایی نیا، کوبه ای: همایون نصیری، بیس: فرید جعفری، میکس و مستر: امید نیک بین و کر; خانم سمیه عباسی اجرا شده است و هم اکنون از پلتفرم های معتبر بین المللی در دسترس علاقه مندان هنر قرار گرفته است.

حسن زیرک متولد ۱۳۰۰ در بوکان در سال ۱۳۵۱ در همین شهر در گذشت وی خواننده پرآوازه‌ی ترانه‌های کردی در مناطق کردنشین غرب ایران بود.

حسن زیرک با ضبط تعداد زیادی از آوازهای سنتیِ مردم کرد، سبب حفظ و نگهداری این آثار فرهنگی از گزند فراموشی شد. از او بیش از ۱۰۰۰ ترانه و آواز به یادگار مانده‌است.

زیرک، علاوه بر زبان کردی سورانی لهجه بوکانی و هَورامی (اورامی)، به زبان‌های فارسی، ارمنی و لری نیز آواز اجرا کرده و دارای ۳ مقام یونانی، ۸ مقام فارسی، ۲ مقام هورامی و ۶۴ مقام کُردی سورانی است.حسن زیرک با «ارکستر موسیقی کردی» برادران یوسف‌زمانی، ارکستر مشیر همایون شهردار در تهران و ارکستر مجتبی میرزاده در کرمانشاه همکاری داشته و به اجرای برنامه پرداخته‌است.

حسن زیرک نفوذ فرهنگی فوق‌العاده‌ای نه تنها در کردها بلکه در همسایگان فارس و لر زبان آن‌ها نیز داشته‌است. زیرک به بخشی از هویت فرهنگی کُرد تبدیل شده‌است.

انتهای پیام/

5/5 - (1 امتیاز)
لینک کوتاه : https://shenonews.ir/?p=14275

همچنین بخوانید!

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0

دیدگاهها بسته است.