به گزارش خبرگزاری شنو ؛ این روزها کنسرت «چهارپایه عشق» در برج میلاد تهران در حال برگزاری است.
کنسرتی عاشورایی که با آثاری عاشورایی روی صحنه رفته و فضای خود را از سنتِ «چهارپایه خوانی»های قدیم تهران گرفته است.
خواننده این اجراها مصطفی راغب است و روایتِ داستان را حامد حسینزادگان برعهده دارد.
استقبال دهه شصتیها، نودیها و هشتادیها
مصطفی راغب خواننده موسیقی کشورمان درباره اجرای کنسرت «چهارپایه عشق» به خبرنگار تسنیم میگوید: در این اجرا تعدادی از آثاری را اجرا میکنم که در هیاتهای یزد ساختهام.
این مرثیهها که در قالب دستگاهها و آوازهای مختلف هست را در رپرتوارمان قرار دادیم؛ برای مثال «سرخ غروب» در دستگاه همایون و «چیستی» در دستگاه شور اجرا میشود.
تعدادی از آثار را هم در قالب موسیقی مقامی اصیل ساخته و اجرا کردهام.
او ادامه میدهد: همچنین چند اثر نوستالژیک مانند «علمدار نیامد» در دستگاه چهارگاه را اجرا کردهام.
در کنار این آثار دو مرثیه معروف عربی و ترکی را هم اجرا میکنیم. همه اینها در کنارشان روایت واقعه عاشورا را دارد که راوی ما در این اجرا حامد حسین زادگان است.
راغب درباره ترکیب نوازندگان و سازها میگوید: حدود ۲۵ تن از نوازندگان کشورمان ما را در این اجرا همراهی میکنند؛ ارکستر زهی، گروه کُر، نی و دودوک، کمانچه، دیوان، تار، نی، دمام، دف، پرکاشن و ادوات دیگر در ترکیب نوازندگان دیده میشود.
در کنار این سازها، سازهای موسیقی پاپ مانند گیتار نایلن، گیتار الکتریک و گیتار بیس به همراه پیانو هم روی صحنه هستند.
او ادامه میدهد: کنسرت ما همین ارکستری است که تلفیقی از سازهای سنتی و پاپ است.
تنظیم آثارِ این رپرتوار به گونهای شکل گرفته که مخاطب با آثاری موسیقایی و در عین حال معنوی مواجه میشود.
در این چند شب دهه شصتیها و نودیها و دهه هشتادیها حضور پررنگی در سالن داشتند.
تجربهای خاص در کنسرتی آیینی
حامد حسینزادگان راوی کنسرت «چهارپایه عشق» در گفتوگو با خبرنگار تسنیم میگوید: این اجرا برای عرض ارادت به حضرت اباعبدالله الحسین علیهالسلام طراحی شده است.
ما این کار را به طور مستقل در موسسه آوازینو انجام دادیم و مجموعههای برج میلاد و روبیکا هم به عنوان حامی این برنامه در کنار ما هستند.
او ادامه میدهد: اساس این کار الهامگرفته از چهارپایهخوانیهای سنتی تهران است.
انتخاب اشعار، چیدمان نوازندگان و کلیت فضای کنسرت با الهام از فضای چهارپایهخوانی طراحی شده است و همه نوازندگان هم روی چهارپایه مینشینند.
حسینزادگان میگوید: در کنار خواننده راوی هست که متونی را روایت میکند. این روایت گاهی به شکل دکلمه است و گاهی فضای نمایشی به خود میگیرد.
او ادامه میدهد: در این پروژه چند کار نوستالژیک مانند «من البین» که عربی است و اویان ای یار وفاداریم اویان که ترکی است هم اجرا می شود. همچنین نوحه معروف ای اهل حرم میرعلمدار نیامد هم اجرا میشود.
بقیه آثاری که در این کنسرت خوانده میشود از ساختههای مصطفی راغب هستند که براساس موسیقی دستگاهی ایران ساخته شدهاند.
حسینزادگان درباره اجرای کنسرت «چهارپایه عشق» میگوید: شاید برای اولین بار است که شاهد برگزاری چنین اجرایی در ماه محرم و صفر هستیم. برای گرفتن مجوز هم شرایط متفاوتی نسبت به دیگر کنسرتها داشتیم.
این کنسرتی آیینی است که تجربه خاص خودش را دارد.
البته قبلا کنسرتهایی داشتهایم که مناسبتی بوده اما آنها فضایشان موسیقی کلاسیک و ارکسترال بوده است.
در کنسرت «چهارپایه عشق» اما فضای موسیقی به سمت موسیقی فیوژن و موسیقی پاپ میرود.
او ادامه میدهد: راه سختی برای تولید این آثار داشتیم. امیدواریم مسیر بهتر شود.
تلاش کردیم که محتوا نزدیک به فضای این روزهای ماه محرم و صفر باشد. ما قطعا امیدواریم که چنین اجراهایی رونق بگیرد.
با تجربهی خوبی که در این کنسرت داشتیم؛ حتما در ایام مذهبی دیگر و در محرم سالهای بعد، این کار را ادامه خواهیم داد.
راوی کنسرت «چهارپایه عشق» میگوید: بازخوردهای مثبتی از این اجرا داشتیم.
کسانی در کنسرت ما بودند که شاید کمتر به هیات بروند، اما اینجا آمدند و بر سینه زدند و مرثیه امام حسین علیهالسلام شنیدند و اشک ریختند.
اجرای ما در پایان، با قطعه علمدار و مخاطبانی که جملگی ایستادهاند و بر سینه میزنند، تمام میشود.
حسینزادگان تاکید میکند: در چهار اجرای گذشته مخاطبانی از اقشار مختلف جامعه به تماشای اجرا آمدند.
عدهای هستند که تفکرات مذهبی دارند.
عدهای هم بیشتر اهل موسیقی هستند و برای شنیدن موسیقی میآیند.
جوان و نوجوانان بسیاری در این اجراها حضور داشتند. ما تلاش کردیم تا کاری ارائه کنیم که ضمن رعایت حرمت این ماه، برای اقشار مختلف جذاب باشد.