تاریخ : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024
4
عاشور گلدی برزین، چهره ماندگار موسیقی نواحی:

با ادامه این روند موسیقی نواحی نابود می‌شود/ “عاشورهای” بسیاری در مناطق محروم کشور چشم انتظار حمایت‌ مسئولین‌اند

  • کد خبر : 5229
  • ۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۲
با ادامه این روند موسیقی نواحی نابود می‌شود/ “عاشورهای” بسیاری در مناطق محروم کشور چشم انتظار حمایت‌ مسئولین‌اند

خبرگزاری شنو: عاشور گلدی برزین، خواننده و دوتار نواز مطرح موسیقی نواحی که  چندسال پیش در جشنواره “نغمه های پایداری” به عنوان چهره ماندگار موسیقی نواحی مورد تجلیل قرار گرفت، متولد شده در روز عاشورا است و به همین دلیل نام او را عاشور گلدی (به معنای آمدن) گذاشته‌اند. نام فامیلی او برزین است اما […]

خبرگزاری شنو: عاشور گلدی برزین، خواننده و دوتار نواز مطرح موسیقی نواحی که  چندسال پیش در جشنواره “نغمه های پایداری” به عنوان چهره ماندگار موسیقی نواحی مورد تجلیل قرار گرفت، متولد شده در روز عاشورا است و به همین دلیل نام او را عاشور گلدی (به معنای آمدن) گذاشته‌اند. نام فامیلی او برزین است اما همه او را با نام گرکزی که یکی از استادانش بوده می‌شناسند. او از کودکی عاشق نوای موسیقی می‌شود، به دلیل تنگ دستی خانواده گاو شیرده خود را فروخته و با آن دوتار می‌خرد که تا امروز نیز همان دوتار را به یادگار از مادرش نگه داشته است. این هنرمند نزد بیش از ۳۵ استاد رفته و به گفته خودش جای‌جای ایران را برای موسیقی سیاحت کرده است. این هنرمند خوش ذوق از آخرین و بزرگترین بازماندگان موسیقی ترکمن در شمال شرق ایران است.  این پیشکسوت موسیقی ترکمن هم اکنون در ۱۵ کیلومتری روستای گرکز از توابع شهرستان کلاله در استان گلستان زندگی می‌کند.

این استاد موسیقی درباره وضعیت هنرمندان موسیقی نواحی و موسیقی امروز صحبت کرد.

استاد به عنوان نخستین سوال، وضعیت فعلی موسیقی نواحی را چگونه ارزیابی می کنید؟

متاسفانه باید بگویم، حال و روز این ایام موسیقی نواحی کشور همانند وضعیت روحی و مادی بزرگان و فعالان موسیقی  اقوام در وضعیت مناسبی قرار ندارد.

 اما علی رغم همه مشکلات و سختی ها، پیشکسوتان موسیقی نواحی تنها به عشق فرهنگ و هنر این مرز و بوم به فعالیت موسیقی ادامه می دهند.

شما به مشکلات هنرمندان موسیقی نواحی اشاره کردید، به نظرتون مهم ترین مشکل فعلی هنرمندان این عرصه چیست؟

به خاطر عدم برنامه ریزی های مناسب و عدم حمایت های کافی از موسیقی نواحی، هنرمندان این عرصه سالهاست که شرایط سختی را سپری می کنند به عنوان مثال از طرف صندوق هنرمندان پیشکسوت وزارت ارشاد به برخی پیشکسوتان موسیقی نواحی مستمری میدهند که تا دو سال پیش این مبلغ تنها ۱۵۰ هزار تومان بود و دو سال است یک مقدار به آن اضافه شده است و هنرمندانی مثل من که در این سن و سال که از کار افتاده هستیم و انواع و اقسام بیماری‌ها نیز در این سن رتج می بریم، واقعا چنین حقوقی بسیار ناچیز محسوب می‌شود.

متاسفانه خود بده چند سال پیش به علت وجود عارضه قلبی در بیمارستان بستری شدم و برای بهبودی بیشتر نیاز به انجام یک عمل جراحی بر روی قلبم بودم که متاسفانه به خاطر هزینه بالای این جراحی و عدم توانایی مالی موفق به انجام این جراحی نمی شدم تا اینکه با کمک های مبلغ کافی برای این جراحی فراهم شد و خدا رو شکر حال و روز به روز بهتر شد.

 

نکته ای که می خواهم اشاره کنم این مطلب است که بنده از طریق پیگیری های شخصی توانسته ام بر مشکلات مالی خود غلبه کنم اما آن دسته از هنرمندان پیشکسوتی موسیقی نواحی کشور که در نقاط محروم و دورافتاده این مرز و بوم به ترویج موسیقی موسیقی اصیل ایرانی می‌پردازند در صورت وجود چنین مشکلاتی، کدام نهاد و ارگان فرهنگی به فریادش می رسد.

به اعتقاد بنده تا هنرمند فکرش مشغول مشکلات بیش از اندازه زندگی شخصی خود باشد نمی‌تواند آنچنان که باید نسبت به تولید اثر فاخر اهتمام ورزد و در نتیجه شاهد “دلسردی” بیش از اندازه هنرمندان اصیل و قدیمی کشور خواهیم بود.

درباره گرایش نسل جوان به موسیقی نواحی چه نظری دارید؟

 این روزها شاهد گسترش بی رویه و غیر منطقی سبک‌های مختلف موسیقیایی غربی در میان جوانان این مرز و بوم هستیم به طوری که این نوع سبک‌های موسیقی در حال رسوخ در میان خانواده‌های ایرانی است.

به طور قطع باید گفت در صورت ادامه این روند در فضای موسیقی کشور، متاسفانه تا چند سال آینده باید شاهد نابودی موسیقی نواحی در میان اقوام مختلف باشیم.

اما در مجموع شخصا خیلی هم به آینده موسیقی نواحی ناامید نیستم البته به شرطی که حمایت ها از این گونه موسیقی اصیل ایرانی که به نوعی سمبل موسیقی و فرهنگی ایرانی است، بیشتر از قبل صورت گیرد.

 

خیلی از بزرگان موسیقی نواحی خطه شمال خراسان توجه ویژه به مختومقلی شاعر و عارف بزرگ دارند، این مسئله از کجا نشات میگیرد

به حق مختومقلی فراغی یک عارف کامل بوده است که خواننده‌های جوان موسیقی نواحی باید به اشعار این شاعر عارف توجه بیشتری کنند زیرا اگر اشعار مختومقلی را مطالعه کنیم تقریباً در تمامی اشعارش ریشه‌های عرفانی را حس می‌کنیم مختومقلی علاوه بر سرودن اشعار عرفانی راه‌گشای عارفان همه‌ی اعصار و قرون است.

 از نکات قابل توجه و ستایش مختومقلی این است که این شاعر با توجه به اینکه یکی از شعرای به نام اهل سنت بوده است اما یکی از زیباترین و ماندگارترین شعرها را درباره اهل بیت (ع) مخصوصا امام حسین (ع) سروده است که جا دارد هنرمندان موسیقی نواحی ترکمن ، توجه بیشتری به این مسئله کنند.

 

سخن پایانی:

من به مسئولین فرهنگی کشور این نکته را گوشرزد می کنم که “عاشور گلدی برزین” های بسیاری در جای جای این میهن هستند که بصور گمنام در راستای زنده نگه داشتن موسیقی و فرهنگ اصیل ایرانی همچنان تلاش می کنند و در عین حال با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می کنند و برای حل مشکلات خود چشم به حمایت های بی منت شما دارند.

ثبت امتیاز
لینک کوتاه : https://shenonews.ir/?p=5229

برچسب ها

همچنین بخوانید!

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.