تاریخ : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024
12

«چنل‌بی»؛ حرفه‌ای حتی با گوینده غیر ماهر

  • کد خبر : 1741
  • ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۹
«چنل‌بی»؛ حرفه‌ای حتی با گوینده غیر ماهر
اگر به دنبال پادکستی با گویندگان حرفه‌ای هستید قطعاً «چنل‌بی» مناسب شما نیست؛ اما اگر به دنبال محتوای نو برای شنیدن هستید این مجموعه پیشنهاد ما به شماست.

به گزارش خبرنگار گروه پادکست خبرگزاری شنو، پادکست‌ها در ایران با مدل خاصی شروع به فعالیت می‌کنند؛ اولین پادکست‌ها که امروز برخی از آن‌ها جزء پرمخاطب‌ترین پادکست‌ها نیز هستند، در ابتدای مسیر لزوماً همه قواعد ساخت پادکست را رعایت نمی‌کردند، امّا این نکته با ذکر این مطلب قابل قبول است که این پادکست‌ها اولین‌های پرمخاطب در ایران بوده‌اند.

پادکست «چنل‌بی» که امروز به صحبت درباره آن می‌پردازیم در دسته پادکست‌های قدیمی قرار می‌گیرد و کمتر کسی در این عرصه است که علی بندری را نشناسد، کسی که اولین بار در «چنل‌بی» با تعریف یک گزارش در اپیزود اول بدون هیچ وقفه‌ای زنگ شروع این پادکست را به صدا در آورد؛ اما کم کم شروع به رعایت قواعد اصلی پادکست کرد؛ امروز «چنل‌بی» علاوه بر رعایت قواعد اصلی دارای نشان‌های مخصوص است، این مجموعه آهنگساز دارد و علاوه بر انتخاب موسیقی صحیح برخی از قطعات موسیقی‌اش را خودش تولید می‌کند.

خط محتوا در «چنل‌بی» خلاقانه است، لزوماً همه آن را نمی‌پسندند؛ امّا برخی هم طرفدار گریبان چاک این مجموعه پادکست هستند؛ از سال ۹۵ فعالیتش را در حوزه تولید پادکست گزارشی از مقالات و گزارش‌های جذاب آغاز کرد و در اردیبهشت ۹۷ به روایت خلاصه کتاب‌های غیر داستانی در قالب پادکست بی‌پلاس پرداخت به گفته او ایده اصلی بی‌پلاس تعریف حرف اصلی کتاب است تا آنان که به محتوای اصلی کتاب علاقه‌مند شدند به خواندن آن بپردازند و آنان که اهل مطالعه نیستند با این پادکست از محتوای کتاب مطلع شوند.

پادکست بی پلاس

زمانی که برای شنیدن این مجموعه پادکست نیاز دارید برای هر قسمت چیزی حدود ۳۰ تا ۱۲۰ دقیقه متناسب با زمان هر قسمت است، در برخی از قسمت‌ها این زمان بیش از دوساعت شده و در کمتر قسمتی می‌توانید پادکست ۱۰ تا ۲۰ دقیقه‌ای بشنوید.

این مجموعه پادکست را می‌توان در دسته حرفه‌ای‌ها دسته‌بندی کرد، تشکیل تیم تخصصی در هر حوزه و داشتن شبکه‌ توزیعی غیر از فضاهای معمول مجازی از مشخصات حرفه‌ای بودن این مجموعه است.

«چنل‌بی» مناسب کسانی است که علاقه‌مند به شنیدن گزارش‌های اتفاقات واقعی هستند و بی‌پلاس توصیه من به کسانی است که فرصت خواندن کتاب ندارند؛ اما فرصت شنیدن پادکست چرا.

برای شنیدن این پادکست‌ها وقت و حوصله خیلی اهمیت دارد، من معمولاً در حالت عادی علاقه‌ای به شنیدن پادکست‌های بیش از ۳۰ دقیقه ندارم؛ اما معتقدم بی‌پلاس و چنل‌بی ارزش وقت گذاشتن دارند.

در کنار تمام خوبی‌ها باید به این نکته هم اشاره کنم که در برخی اپیزود‌ها روایت‌های طولانی و کِش دار باعث کلافگی مخاطب شده و جذابیت موضوع را کم می‌کند و بهتر است خط روایی در این موارد ریتمی تندتر داشته باشد.

راوی پادکست‌ها معمولاً گوینده حرفه‌ای نیست و آنچه پادکست را شنیدنی می‌کند ایده و هدف آن و البته تسلط گوینده به محتواست، علی بندری هرچند به اعتقاد من گوینده‌ ماهری نیست؛ اما شبیه عادل فردوسی‌پور است برای برنامه ۹۰ یا حتی علیخانی برای ماه عسل که اگر نباشد یک پای پادکست لنگ خواهد شد.

اگر به دنبال پادکستی با گویندگان حرفه‌ای هستید قطعاً این پادکست مناسب شما نیست؛ اما اگر به دنبال محتوای نو برای شنیدن هستید این مجموعه پیشنهاد ما به شماست.

چنل‌بی و بی‌پلاس را هم از طریق نرم افزارهای پادگیر هم از طریق اینستاگرام و تلگرام می‌توانید بشنوید، این مجموعه وب سایت هم دارد که برای آشنایی بیشتر با آن پیشنهاد می‌کنم حتماً از آن بازدید کنید.

انتهای پیام/

ثبت امتیاز
لینک کوتاه : https://shenonews.ir/?p=1741
  • نویسنده : محمدجواد گرجی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.