تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
10
گزارش خبرگزاری «شنو» به بهانه اثر جنجالی 40 خواننده؛

«منو بشناسِ» ۴۰ خواننده مشهور، «دلصدا» می‌شود؟

  • کد خبر : 5704
  • ۰۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۱
«منو بشناسِ» ۴۰ خواننده مشهور، «دلصدا» می‌شود؟
اواخر سال ۹۰ بود که هفت خواننده پاپ تصمیم گرفتند آلبومی را در رثای شهدای جنگ تحمیلی و حماسه هشت سال دفاع مقدس منتشر کنند و نامش را «دلصدا» بگذارند و نکته جالب آنکه موسسه ماوا تهیه کننده این البوم بود.

خبرگزاری شنو: بدون شک طی هفته گذشته، انتشار خبر مشترک ۴۰ خواننده به تهیه کنندگی موسسه ماوا و شائبه تقلید از یکی از آثار مهم مایکل جکسون(« we are the world» تک‌آهنگی تولید سال ۱۹۸۵ است که توسط گروهی از ستاره‌های موزیک جهان همخوانی شده است.)از مهم ترین اخبار جنجالی موسیقی  کشور در دوران کرونایی بوده است.

همین مسئله باشد که فرزاد فرزین خواننده و آهنگساز این اثر در هفته گذشته و پس از انتشار این خبر جنجال‌برانگیز درباره قطعه «منو بشناس» توسط مرکز موسیقی مأوا از زیرمجموعه‌های سازمان رسانه‌ای «اوج» که با همراهی نزدیک به ۴۰ خواننده مطرح کشورمان به تولید خواهد رسید، توضیحاتی را ارائه داد.

وی در بخشی از توضیحات خود گفت: «این آهنگ ارتباطی به قطعه « we are the world» ندارد. تنها نقطه مشترک همخوانی هنرمندان در کنار یکدیگر هست. لطفاً اگر خبری منتشر می‌کنید به عنوان یک رسانه معتبر صحتش را از آهنگساز، تنظیم کننده و تهیه کننده کار که مدت‌ها برای تولید این اثر تلاش کرده‌اند بپرسید.»

 

 

اما احسان خداپرست، معاون طرح و برنامه مرکز مأوا نیز در گفتگو با رسانه ها ضمن تاکید بر اینکه هیچ ارتباط معنایی بین آهنگ «منو بشناس» و قطعه WE ARE THE WORD مایکل جکسون وجود ندارد، به پیشینه طراحی چنین تولیداتی در مرکز موسیقی مأوا اشاره کرد و گفت: «دو سال پیش با حمایت و تهیه‌کنندگی مرکز موسیقی مأوا قطعه «ایران جان» منتشر شد. این قطعه اثر مشترکی بود که حامد همایون، حجت اشرف‌زاده، رضا صادقی و مهدی یغمایی در آن اجرا داشتند. استقبال مخاطبان از این اثر باعث شد به فکر تولید آثاری مشابه باشیم. اما این بار تصمیم گرفتیم در مقیاسی بزرگ‌تر ترانه اجرا شود.»

به هر حال قطعه «منو بشناس» به لحاظ حضور ۴۰ خواننده مشهور پاپ و محتوای کار اثری خاص و متفاوت در موسیقی کشور محسوب میشود و  به همین بهانه تحریریه خبرگزاری شنو در نخستین گزارشی که به این موضوع پرداخته میشود به موفق ترین آثار مشترک میان خواننده ها موسیقی کشور در پس از انقلاب پرداخته است.

اگر تاریخ موسیقی کشور را پس از انقلاب اسلامی مرور کنیم به آثار متعددی میرسیم که دو خواننده در آن هنرنمایی کرده اند اما قطعات و یا آلبوم هایی که با حضور چند خواننده مطرح منتشر شده است شاید تعدادشان به انگشتان دو دست هم نرسد . از سوی اغلب همین تعداد اندک آثار مشترک میان چنیدن خواننده با موفقیت چندانی روبرو نشد و شاید تنها سه اثر بیشتر از سایر آثار آنطور که باید به چشم آمد و میان آثار شاخص موسیقی پاپ پس از انقلاب به ثبت رسید. که در نخستین گزارش به  آلبوم «دلصدا» نگاهی شده است.

 

«دلصدا» 

 

 

اواخر سال ۹۰ بود که هفت خواننده پاپ تصمیم گرفتند آلبومی را در رثای شهدای جنگ تحمیلی و حماسه هشت سال دفاع مقدس منتشر کنند و نامش را «دلصدا» بگذارند و نکته جالب آنکه موسسه ماوا تهیه کننده این البوم بود.

«محسن چاوشی»، «فریدون آسرایی»، «فرزاد فرزین»، «شهاب رمضان»، «بهنام صفوی»، «مهدی یغمایی» و «شاهد صادق‌پور» خوانندگان این مجموعه بودند که آلبوم «دلصدا» را به ارواح پاک و مطهر شهیدان تقدیم کردند و به نوعی می توان گفت، آثار این خواننده های مطرح در این آلبوم همگی به یکی از قطعات ماندگار و پرطرفدار خواننده هایشان بدل شده است.

این آلبوم جزو ماندگارترین آثار موسیقایی در حوزه دفاع مقدس بدل شد که حداقل تاکنون در حوزه موسیقی پاپ تولید شده است.

قطعه فریدون آسرایی در این آلبوم «سرباز آخر» نام دارد که شعر آن را عبدالجبار کاکایی گفته و تنظیمش کاری از پاشا یثربی بوده است.

مهدی یغمایی هم با قطعه‌ «خاطره» که ترانه‌ آن از زهرا عاملی و تنظیم پوریا حیدری است، در این آلبوم مشارکت داشته است.

فرزاد فرزین نیز با اثر «راه من» در آلبوم «دلصدا» شرکت کرده است. او درباره قطعه خود گفته که یک قطعه ملی است و مربوط به یک دسته و یا گروه خاص نمی‌شود بلکه برای تمام کسانی است که برای این کشور جنگیدند.

زنده یاد بهنام صفوی که در آلبوم «دلصدا» با قطعه «طاقت ندارم» حضور پیدا کرده، در این زمینه توضیح داده بود که در این قطعه قصه رومانتیک یک رزمنده‌ روایت می‌شود. این رزمنده با اینکه عشق و علاقه زیادی به دنیا و اطرافیانش دارد ولی به خاطر کشورش می‌جنگد.

شهاب رمضان نیز با قطعه «همسنگر» با سایر خوانندگان آلبوم «دلصدا» همکاری داشته که بخش خود را با همکاری سیروان خسروی و تنظیم او ساخته‌ است.

شاهد صادق‌زاده با حضور در این آلبوم برای اولین بار به صورت رسمی در عرصه موسیقی فعالیت پیدا کرد و قطعه‌ «کبوترها» را با شعری از علیرضا آذر و تنظیم مهران خلیلی ساخته است.

همچنین محسن چاووشی نیز با قطعه «سلام به صلح» در این آلبوم حضور داشته است.

یکی از نکات قابل توجه این آلبوم اینکه هر هفت خواننده آلبوم از هنرمندان موسیقی پاپ هستند و خبری از خواننده های موسیقی اصیل نبود.

 

گفتنی است، بر اساس این گزارش ۴۰ خواننده پاپ در ایران در تجربه‌ای کم‬‌نظیر در یک قطعه با موضوع صلح و وحدت ملی با محوریت ایران تحت عنوان «منو بشناس» همخوانی کردند. این اتفاق که برای اولین بار در تاریخ موسیقی ایران رقم می‌خورد، با حضور چهره‌های شاخص موسیقی پاپ تهیه و تولید شده است و موزیک ویدئوی خوش ساخت و حرفه‌ای این اثر، مراحل پایانی تولید را طی می‌کند.

«منو بشناس» تلاش موسسه موسیقی «ماوا» و خوانندگان سرشناس ایرانی برای تقویت هویت ملی در میان ایرانیان است. بهروز صفاریان، رضا صادقی، فرزاد فرزین، فریدون آسرایی، حجت اشرف‌زاده، گرشا رضایی، خشایار اعتمادی، پرواز همای، سینا شعبانخانی، روزبه نعمت‌الهی، گروه سون، کاوه آفاق، حسین حقیقی، مسعود صادقلو، حمید هیراد، حامد همایون، سینا درخشنده، سامان جلیلی، احسان حق‌شناس، رضا شیری و تعداد زیادی از خوانندگان و هنرمندان دیگر، در این اثر حضور دارند. این اثر به قلم احمد امیرخلیلی، آهنگسازی فرزاد فرزین، تنظیم کنندگی بهروز صفاریان است که تهیه‌کنندگی آن را میثم محمدحسنی انجام داده و در موسسه موسیقی «ماوا» تهیه و تولید شده است.

 

 

ثبت امتیاز
لینک کوتاه : https://shenonews.ir/?p=5704

برچسب ها

همچنین بخوانید!

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.