تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024
7

چرا موسیقی عرفانی در معرض فراموشی است؟

  • کد خبر : 1229
  • ۲۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۸
چرا موسیقی عرفانی در معرض فراموشی است؟
خواننده آلبوم «محمد رسول الله (ص)» از بی‌توجهی به موسیقی عرفانی گلایه کرد.

به گزارش خبرگزاری شنو ، ریشه نواهایش به زمان مولوی بر می‌گردد. زمانی که خانقاه‌ها مملو از عاشقان می‌شد و لبیک‌ها با دف نوازی نمود پیدا می‌کرد. اشعار مولوی و سبک شعر‌های او نیز نشان دهنده موسیقی کلام این شاعر است. دف و نی هر چه جلو آمد بیشتر و پر رنگ‌تر شد به نوعی که سبکی را در موسیقی ایران خلق کرد؛ سبکی با عنوان موسیقی عرفانی.

موسیقی عرفانی همراه با موسیقی ایرانی جلو آمد. اما این سبک در لا به لای فرهنگ سال‌های اخیر رنگ و بوی خود را از دست داد و در سال‌های اخیر کمتر نوا‌های دف و نی در چارچوب عرفان به گوش می‌رسد.

در این میان یکی از خوانندگان کرد، به تنهایی جور کمبود‌های موسیقی عرفانی را می‌کشد؛ کسی که سبک فعالیتش با دیگر خوانندگان متفاوت است. پیام عزیزی، بیش از دو دهه در زمینه موسیقی عرفانی فعالیت می‌کند و همیشه دغدغه باقی ماندن این سبک و توجه به آن در بین مردم را دارد. او به تازگی آلبومی با عنوان «محمد رسول الله (ع)» را در این سبک منتشر کرده است؛ آلبومی که به همت حوزه هنری منتشر شد.

پیام عزیزی درباره آلبوم اخیرش به خبرنگار حوزه موسیقی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: «محمد رسول الله (ع)» شامل ۱۴ قطعه با زبان‌های فارسی، عربی، کردی و ترکی است. سبک آلبوم موسیقی عرفانی مدرن است و مبنای این سبک، از همان موسیقی گذشته نشأت می‌گیرد. البته من زبان ترکی را به شکل کامل بلد نیستم. یکی از دوستان من که ساکن استانبول است، هنگام ضبط این قطعات در استودیو بود، که مشکلی در تلفظ حروف نداشته باشم.

موسیقی عرفانی در موسیقی ایران ریشه دارد

این خواننده درباره کمبود‌های موسیقی عرفانی در ایران امروز بیان کرد: موسیقی عرفانی در موسیقی اصیل ایرانی ریشه دارد. موسیقی عرفانی از زمان مولوی در خانقاه و تکایا وجود داشت. آن زمان مراسم‌های عرفانی به شکل دف و نی نوازی بوده البته نقش دف همیشه در موسیقی عرفانی پر رنگ‌تر از دیگر سازهاست. حالا فقط بنده در این سبک موسیقی مشغول و از سال ۷۶ پرچم دار این سبک هستم و همیشه مدنظر داشتم که پرچم دار نام رسول اکرم (ص) در این سبک باشم.

انتهای پیام/

ثبت امتیاز
لینک کوتاه : https://shenonews.ir/?p=1229
  • منبع : باشگاه خبرنگاران جوان

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.