تاریخ : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 2 May , 2024
0

آوای موسیقی اقوام ایرانی در ارسباران طنین‌انداز شد

  • کد خبر : 29809
  • ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۴
آوای موسیقی اقوام ایرانی در ارسباران طنین‌انداز شد
فرهنگسرای ارسباران در نخستین روز برگزاری سی‌ونهمین جشنواره موسیقی فجر در میان استقبال پرشور مخاطبان میزبان دو گروه موسیقی «فلک‌الافلاک» و «نوای تفتان» شد.

به گزارش خبرگزاری شنو، فرهنگسرای ارسباران در نخستین روز برگزاری سی‌ونهمین جشنواره موسیقی فجر، میزبان هنرمندان موسیقی دو استان‌ لرستان و سیستان و بلوچستان بود.

در ابتدا، گروه موسیقی «فلک‌الافلاک» به سرپرستی فرشاد سیفی از استان لرستان، ساعت ۱۸:۳۰ در فرهنگسرای ارسباران آغازگر میزبانی از مخاطبانی بود که در نخستین روز جشنواره با حضور باشکوه‌شان محفل این رویداد هنری را گرم کردند.

این گروه که فعالیت خود را از سال ۱۳۷۵ و با شرکت در دوازدهمین جشنواره موسیقی فجر آغاز کرده‌اند، امسال هشتمین تجربه حضور در جشنواره را در کارنامه هنری‌شان ثبت کردند.

فرشاد سیفی، درباره قطعات اجرا شده گروه گفت: برخی از این آثار مانند «سرزمین شادی و «سِرو» از ساخته‌های خود من بود که افتخار داشتم برای اولین بار اجرای زنده آن را در جشنواره داشته باشم و برخی دیگر از قطعات خاطره‌انگیز و مشهوری همچون «سیت بیارم» و «بارون بارون» بود.

این هنرمند با بیان اینکه جشنواره موسیقی در معرفی فرهنگ موسیقایی نواحی مختلف کشور تاثیر بسزایی دارد، گفت: قطعا حضور هنرمندان در جشنواره و بهره‌مندی آن‌ها از اجرای سایر همکاران‌شان مستر کلاسی است که امیدوارم مثل سال‌های قبل به آن توجه شود و گروه‌ها بتوانند روزهای بیشتری در کنار هم باشند و از تجربه، هنر و آموخته‌های هم استفاده کنند.

سیفی بیان کرد: تمرکز اجراها در تهران بسیار خوب است. خوشبختانه در تهران مرکزیت اجتماعی تمامی اقوام لر، کرد، فارس، عرب، بلوچ و …وجود دارد و فرهنگ‌های مختلف به تماشای آثار می‌نشینند.

این هنرمند با بیان اینکه خاصیت موسیقی ایجاد احساساتی چون شادی و گاهی غم در مخاطبان است؛ افزود: قطعا تمامی مخاطبان ما لر زبان نبودند و بسیاری از اشعار را متوجه نمی‌شدند اما آن‌ها از دوستداران موسیقی فولکلور هستند و از این هنر حمایت می‌کنند و این از برکت جشنواره است که چنین موقعیتی را ایجاد می‌کند.

«سرزمین شادی»، «چوپان»، «چهار مضراب ماهور»، «سِرو»، «جامالگه ایل»، «سیت بیارم»، «مینای اشکسه»، «بارون بارون» و «نازنین» قطعات موسیقی نواخته شده در اولین بخش برنامه موسیقایی شب گذشته ارسباران بود.

فرشاد سیفی (نوازنده کمانچه و سرپرست گروه)، رامین میر (خواننده)، مختار فلاحی (کمانچه)، امیررضا شرفی و سینا خویه (کمانچه آلتو)، محمود فرامرزیان (تنبک) و مرتضی میر (دف و دهل) نیز اعضای گروه «فلک‌الافلاک» بودند که با صدای سازها‌ی‌شان شور و شوق را در فرهنگسرای ارسباران به ارمغان آوردند.

نوای موسیقی سیستان در ارسباران طنین انداز شد

پس از پایان نوبت اول اجراهای روز نخست، با نزدیک شدن به ساعت ۲۱:۳۰، گروه موسیقی «ندای تفتان» به سرپرستی محمد ریگی‌پناه از استان سیستان و بلوچستان در میان استقبال مخاطبان به اجرای هشت قطعه موسیقی پرداختند.

ریگی‌پناه با بیان اینکه سومین دوره‌ای است که همراه با گروه خود در جشنواره موسیقی فجر حضور دارد، گفت: قطعا برگزاری جشنواره موسیقی فجر در ایجاد شادی اجتماعی تاثیر زیادی خواهد داشت و با همراه کردن مردم جامعه را به سوی نشاط اجتماعی هدایت می‌کند.

او با اشاره به اهمیت برگزاری جشنواره موسیقی، عنوان کرد: امیدوارم در سال‌های بعد بتوانیم برای حداقل دو یا سه روز متوالی میزبان مخاطبان باشیم.

محمد ریگی‌پناه (سرپرست گروه و نوازنده تنبورک)، شمس‌الدین مطربیان (نوازنده تنبورک و خواننده)، حبیب‌الله داوودی (سازنده و نوازنده بِنجو)، سفی‌الله مطربیان (نوازنده دُهُلک) و محمدرضا ریگی (خواننده و نوازنده دُهُلک) اعضای گروه موسیقی «تفتان» را تشکیل می‌دادند که با نواختن قطعات «شهباز قلندر»، «تیتانلی»، «گردگ»، «دیدگ»، «چنگور»، «کشور ایران» و «دُردانک» مخاطبان حاضر در سالن را با خود همراه کردند.

 

آوای موسیقی اقوام ایرانی در ارسباران طنین‌انداز شد / شنو نیوز

ثبت امتیاز
لینک کوتاه : https://shenonews.ir/?p=29809

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.