تاریخ : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 2 May , 2024
4

استاد خان محمد آدینه پور درگذشت

  • کد خبر : 26188
  • ۱۲ تیر ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۰
استاد خان محمد آدینه پور درگذشت
مدیرکل فرهنگ و ارشاداسلامی خراسان شمالی گفت: «خان محمد آدینه پور» هنرمند ممتاز عرصه موسیقی مقامی شمال خراسان، ساز خود را برای همیشه بر زمین گذاشت و آسمانی شد.

به گزارش خبرگزاری شنو به نقل از ایرنا؛ تقی صادقی روز دوشنبه گفت: مرحوم استاد خان محمد آدینه پور متولد ۱۳۳۰ ساکن روستای خانلق از توابع شهرستان شیروان بدلیل کهولت سن دعوت حق را لبیک گفت.

وی تصریح کرد: این هنرمند بزرگوار ۶۰ سال در عرصه موسیقی مقامی فعالیت داشت و بی شک نقش آفرینی‌های این هنرمند در اذهان مردم هنردوست خراسان شمالی به یادگار خواهد ماند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاداسلامی خراسان شمالی گفت: استاد آدینه پور از پیشکسوتان عرصه موسیقی مقامی در بخش نوازندگی قوشمه، کمانچه و دوتار بود که عنوان های برتر کشوری نیز داشت.

صادقی یادآور شد: آثار ارزشمند و افتخارات ملی در کنار منش و اخلاق نیکو، خاطراتی ماندگار و کارنامه ای درخشان از آن مرحوم به یادگار نهاده است.

وی خاطرنشان کرد: بی گمان نام و یاد ایشان در تاریخ هنر کشور ماندگار خواهد بود و شاگردانش راه خدمت به فرهنگ و هنرایران اسلامی را ادامه خواهند داد.

شهرستان ۱۵۷ هزار نفری شیروان در شرق بجنورد واقع است که بیشتر مردمان این خطه به زبان کرمانجی تکلم می کنند و موسیقی مقامی هم با زندگی آنها عجین گشته است.

استان خراسان شمالی با توجه به حضور قبایل و طوایف مختلف از فرهنگ موسیقیایی بسیار غنی برخوردار است و در زمینه موسیقی مقامی صاحب عنوان است.

ثبت امتیاز
لینک کوتاه : https://shenonews.ir/?p=26188

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.